پاتریک فینوکین در سال 1949 در خانواده ای کاتولیک به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از کالج ترینیتی به وکالت روی آورد. وی از ابتدا روحیه ای آزدیخواه داشته و به همراه برادرانش در مبارزات علیه دولت وقت شرکت میکرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در دهه 80 ميلادي، ايرلند شمالي آبستن حوادث بسياري بود. گروه‌هاي مخالف سلطنت اين کشور مستعمره انگليس، عليه دولت سلطنتي قيام کرده بودند که با سرکوب شديد نيروهاي امنيتي انگليس همراه بود. آشوب‌ها از آنجا شروع شد که جوخه‌هاي تروريستي سلطنت‌طلب و وابسته به دربار که همکاري نزديکي با دولت انگليس داشتند مانع استقلال ايرلند از استعمار پير مي‌شدند، درحالي که گروه‌هاي مخالف سلطنت و ملي‌گرايان ايرلندي قصد الحاق به ايرلند متحد را داشتند. جوخه‌هاي تروريستي وفادار به سلطنت، نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي انگليس مانند MI5، نقش زيادي در اقدامات تروريستي و قتل مخالفين در آن زمان ايفا کردند.

در آن زمان گروه‌هاي تروريستي افراطي وفادار به سلطنت و دولت انگليس با کمک سرويس‌هاي جاسوسي و نيروي ويژه پليس اين کشور، بسياري از مخالفان دولت را ترور مي‌کردند. اعضاي اين گروه‌ها جنايات وحشتناک زيادي را در جريان درگيري‌ها در آن منطقه مرتکب شدند.



همکاري گروه‌هاي افراطي با نيروهاي انگليسي در سرکوب‌‌ ايرلند

"پات فينوکين"( پاتريک فينوکين)" Pat Finucane"، وکيل برجسته جوان، به خاطر دفاع از حقوق ده‌ها فردي که مورد غضب نظام قضايي فاسد انگليس قرار گرفته بودند به شهرت فراواني دست يافت. وي وکالت تعدادي از مبارزان آزادي‌خواه ايرلند شمالي از جمله مبارز مشهور"بابي ساندز" " Bobi Sands" را بر عهده داشت.


پاتريک فينوکين

در 12 فوريه سال 1989، يکي از جنجالي‌ترين حوادث تروريستي تاريخ انگليس رخ داد، به‌طوري که بسياري از روزنامه‌هاي آن زمان، آن روز را يکشنبه خونين ناميده‌اند و از آن به عنوان لکه ننگي براي دولت انگليس ياد مي‌کنند.در اين روز، پت فينوکين 39 ساله بدست افراطيون وفادار به دربار انگليس موسوم به گروه تروريستي اتحاديه دفاع اولستر Ulster Defence Association (UDA) به طرز فجيعي کشته شد.

فيوکين به فجيع‌ترين شکل ممکن ترور مي‌شود

وکيل حقوق بشر به همراه همسر و سه فرزند نوجوانش سر ميز شام نشسته‌ بودند که يکباره صداي شکستن شيشه‌ها مي‌‌آيد. فينوکين و همسرش از سر ميز بلند مي‌شوند، اما وقتي که پاتريک پاي خود را بيرون از در آشپزخانه مي‌گذارد صداي بلند گلوله بلند مي‌شود. با اصابت دو گلوله به بدن او، فينوکين نقش زمين مي‌شود. همسرش که به کمک وي مي‌شتابد با گلوله ديگري مجروح شد. وقتي که کودکان از ترس، خود را زير ميز ناهارخوري پنهان کرده و مادر نيز در گوشه‌اي مجروح شده است، دو فرد مسلح از فاصله‌اي بسيار نزديک، 12 گلوله به صورت پاتريک شليک کرده و وي را به طور فجيعي به قتل مي‌رسانند. تنها 6 گلوله مستقيم به سر او اصابت كرده بود. بعده‌ها مشخص شد تفنگ‌هايي که اين دو نفر استفاده کرده بودند متعلق به ارتش انگليس بوده است. تيراندازي به گونه‌اي بود که چهره پاتريک به کلي نابود شد.



فينوکين زماني به چهره معروفي تبديل شد که پرونده "بابي ساندز" Boby Sands مبارز ایرلندی و عضو ارتش آزادی خواه ایرلند را به دست گرفت. ساندز در سال۱۹۵۴ میلادی در شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی به دنیا آمد. در سن ۱۸ سالگی به ارتش آزادی خواه ایرلند پیوست. او همواره خواستار خروج ارتش انگليس از شمال ایرلند بود و به همین دلیل وارد ارتش آزادی خواه ایرلند شد


يادبود بابي‌ساندز

وی یک سال بعد به جرم حمل اسلحه دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد. ۶ ماه پس از آزادی در۱۹۷۷دوباره به همین جرم و این بار به ۱۴ سال زندان محکوم شد، ولی به محض ورود به زندان در اعتراض به رفتار دولت از پوشیدن لباس زندانیان امتناع کرد و خواستار این شد که او را به عنوان یک زندانی سیاسی بشناسند نه يك زندانی جنایی.

کمی پس از آغاز اعتصاب غذای بابی ساندز یکی از نمایندگان محلی ایرلندی درگذشت و بابی در حالی که زندانی سیاسی بود، از طرف مردم بجای وی انتخاب شد. دولت بریتانیا حاضر به پذیرش این انتخابات نشد و حتی قانون انتخابات را به‌نحوی تغییر داد که دیگر زندانیان جمهوری‌خواه نتوانند داوطلب شرکت در آن شوند. دولت بریتانیا حاضر به پذیرش خواست‌های بابی ساندز و دیگر زندانیان مخالف سلطنت نشد. سرانجام بابی ساندز پس از ۶۶ روز اعتصاب غذا در سن بیست و هفت سالگی در 5 مي۱۹۸۱در زندان بلفاست در گذشت.

خيابان بابي‌سانداز در تهران

جمهوری اسلامی ایران در دههٔ ۱۳۶۰ یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران را که در رژیم پهلوی به نام چرچیل شناخته می‌شد، به "خیابان بابی ساندز" تغییر داد. سران انگلیس مجبور بودند تا هنگام فرستادن نامه به سفارتشان در ایران آدرس را به صورت "تهران - خیابان بابی ساندز" بنویسند. همین مسئله باعث شد تا سفارت در اصلی را ببندد و دری را که از خیابانی دیگر به سفارت راه دارد محل اصلی ورود و خروج قرار دهد.



پرونده‌اي که بعد از 24 سال هنوز باز است/ نقش دولت انگليس در قتل فينوکين چيست؟

به گزارش روزنامه انگليسي گاردين،دوازده فوريه،‌ هر سال يادآور خاطره تلخي از يک جنايت هولناک در انگليس است. جنايتي که گفته مي‌شود بزرگ‌ترين رسوايي تروريسم دولتي در تاريخ اين کشور است. پرونده ترور وکيل برجسته ايرلندي، 23 سال است که در جريان بوده و گزارشات و تحقيقات بسياري در اين مورد انجام شده است. اما هيچ کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند کل ماجرا و افراد پشت صحنه اين تراژدي را رونمايي کنند. به علاوه، با وجود اعتراضات فراون و درخواست‌هاي خانواده فينوکين دولت انگليس اجازه دادرسي عمومي به اين پرونده را نمي‌دهد و تمام تحقيقات تحت نظر مستقيم سرويس‌هاي جاسوسي و امنيتي انگليس انجام مي‌شوند.


قتل فينوکين از روسوايي‌هاي ارتش انگليس در عراق بدتر است

به گزارش پايگاه belfasttelegraph، چاپ ايرلند، سال گذشته يکي از مشاوران ارشد ديويد کامرون، قتل پات فينوکين، وکيل مشهور ايرلندي را از رسوايي‌هاي ارتش انگليس در عراق بدتر دانسته است. اين صحبت‌هاي جرمي هيوود Jeremy heywood، دوباره پرونده قتل اسف‌بار وکيل ايرلندي را بر سر زبان‌ها انداخت. يکي از قضات انگليس اين پرونده را نقطه تاريکي در تاريخ اين کشور دانسته است. اين روزنامه ايرلندي-انگليسي اذعان کرد بازگشايي پرونده فينونکين " خاري در چشم" دولت انگليس است. 


به گزارش وب‌سايت رسمي کمپين پاتريک فينوکين، ارتش انگليس و نيروي ويژه پليس اين کشور معروف به the Royal Ulster Constabulary (RUS)، ماموران مخفي زبده‌اي داشته‌اند که در گروه وفاداران تروريست انگليس نفوذ کرده و روند قتل فينوکين را تسهيل بخشيده‌ بودند.

سازمان‌هاي مستقل حقوق بشري که درباره مرگ فينوکين تحقيقاتي انجام داده‌اند،‌اعتقاد دارند که مقامات ارشد انگليس از ترور پاتريک اطلاع داشته‌اند.

گزارش جان‌استيونز 1999 Sir John Stevens

جان استيونز، معاون اول سازمان Cambridgeshire Constabulary، تحقيقات زيادي درباره همکاري شبه نظاميان وفادار سلطنت‌طلب، نيروي ويژه پليس و ارتش انگليس در قتل فينوکين انجام داده است. به گفته اين وب‌سايت بسياري از شواهدي که وي بدست آورده هنوز فاش نشده است.


در سال 1999، سومين تحقيقاتي که توسط جان استيونز John Stevens‌ انجام گرفت مشخص شد که نيروهاي امنيتي و گروه‌هاي سلطنت‌طلب انگليس در قتل فينوکين با هم ساخت و پاخت داشته‌اند. در نتيجه اين تحقيقات "ويليام استابي" William Stobie، مامور يگان ويژه و يکي از مقامات ارشد وفادران به سلطنت ، عضو اتحاديه دفاع اولستر UDA به همکاري در قتل فينوکين متهم شدند. تفنگ‌هاي ترور از طريق سازمان تروريستي UDA ارسال شده بود که در آن زمان سازماني قانوني در انگليس بود.

در سال 2001، دولت‌هاي انگليس و ايرلند از" پيتر کوري" Peter Cory"‌"، قاضي کانادايي در خواست کردند تا در مورد موضوع تحقيق کرده و نظرات خود را اعمال کند. در گزارش سال 2004، کوري اذعان کرد که شواهد کافي از دخالت دولت انگليس در اين اقدام تروريستي در دست داشته  و مي‌توان اعلام دادرسي عمومي کرد. اما از سال 2004، دولت انگليس قانوني را تصويب کرد به عنوان Inquiries Act 2005، که در بخش‌هاي 19 و 20 آن وزاري دولت قدرت انحصاري داشته تا دسترسي عمومي نسبت به اطلاعات را محدود کرده و مي‌توانند دستور دهد که دادرسي‌هاي عمومي به صورت محرمانه اجرا شوند.


قاضي کوري و واکنش‌ها به گزارش وي

قاضي کوري در اعتراض به اين قانون اعلام کرد که هيچ قاضي کانادايي در دادرسي‌هاي که تحت کنترل دولت انگليس انجام شود مشارکت نخواهد کرد.

نکته جالب توجه اين است که نظرات قاضي کوري که قبلا توسط "توني‌بلر" Tony Blare پذيرفته شده بود، رد و تنها تحقيقات استيونز مورد قبول واقع شد.

گزارش سال 2012

اما آخرين تحقيقات در مورد مرگ فينوکين توسط دزموند در سال 2011 انجام شده است. در گزارش 500 صفحه‌اي که توسط "دزموند دو سيلوا" Sir Desmond da Silva QC منتشر شده است نشان مي‌دهد مقامات انگليسي در قتل وي مستقيما دست داشته‌ و سعي کرده‌اند تا پرونده قتل اين وکيل را ماست‌مالي کنند.

در اين گزارش آمده است : مرور شواهد قتل پاتريک فينوکين هيچ شکي باقي نمي‌گذارد که ماموران امنيتي دولت انگليس در نقض حقوق بشر و قتل اين وکيل حامي حقوق بشر دست داشته‌اند. او در اين گزارش اذعان مي‌کند که در ابتدا فکر نمي‌کرد مرگ پاتريک توسط مقامات دولتي انگليس انجام شده است ، اما در طول زمان و با افزايش روند تحقيقات مشخص مي‌شود که ارتش انگليس و واحد ويژه RUC از ترور اين شخصيتن ملي آگاهي کامل داشته‌اند.

عذرخواهي رسمي نخست‌وزير انگليس از خانواده فينوکين

در اين گزارش آمده است که Mi5 نيز در قتل دست داشته است. بن‌بستي که نخست‌وزير انگليس را وادار کرد يک عذرخواهي کاملا بي‌اثر و چندش آور داشته باشد، به‌طوري که همسر فينوکين اين عذرخواهي را نپذيرفت. 

براساس گزارش دزموند،MI5   در سال 1988 از ترور آقاي وکيل آگاهي کامل داشته است. طبق اين گزارش تنها بعد از دو ماه آگاهي MI5 فينونکين به قتل مي‌رسد.



خلاصه گزارش آقاي دزموند به شرح زير است:

  • دولت انگليس اطلاعات مورد نياز گروه‌هاي تروريستي انگليس در شمال ايرلند را در دوره‌اي طولاني تامين مي‌کرده است. در واقع، در دهه 80، حدود 85 درصد از اطلاعات گروه‌هاي تروريستي UFF/UDA توسط ارتش انگليس و سرويس جاسوسي اين کشور يعني MI5‌ تامين مي‌شد.
  • مقامات انگليسي در رابطه با گزارشات اطلاعاتي درز شده توسط سرويس‌هاي جاسوسي اين کشور به گروه‌هاي تروريستي هيچ اقدامي انجام نداد.
  • ماموران مخفي انگليس، ارتش انگليس و MI5 نقش بسزايي در تسهيل قتل پات فينوکين ايفا کرده‌اند.
  • بعد از ترور اين وکيل برجسته، مقامات انگليس يا پليس ايرلند شمالي هيچ اقدامي در رابطه با اين قتل و دستگيري قاتلين انجام ندادند.
  • اعضاي در حال خدمت يا اعضاي سابق پليس ايرلند شمالي، ارتش انگليس و نيروهاي MI5 در اين پرونده يا دروغ گفته‌اند يا بازپرس‌ها را گول زده‌اند. بسياري از افسران ارتش انگليس اطلاعاتي نادرست و گمراهانه در اين رابطه انتقال داده‌اند.
  • براساس گزارش خبرگزاري رسمي ايرلند RTE، آقاي فينوکين توسط جوخه‌هاي تروريستي وابسته به دربار Loyalists در مقابل همسر و فرزندانش در سال 1989 کشته شد
  • سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس اطلاعات فيونکين را از طريق نيروهاي امنيتي به UDA‌ رسانده‌اند.

اما به نظر مي‌رسد همان‌گونه که همسر فينوکين اعلام کرده است اين گزارش گرچه شامل بخشي از روشن‌گري‌هاست اما با دولت انگليس هماهنگ شده است.

اعتراضات خانواده فينوکين به گزارش دزموند

خانواده وکيل ايرلندي، اين گزارش را ساختگي دانست و با وجود اينکه برخي ديگر از زواياي پنهان قتل فينوکين در گزارش دزموند آمده است اما باز از آنجايي که تجقيقات تحت نظارت شديد MI5 و نيروهاي امنيتي انجام شد، اين خانواده گزارش را ساختگي دانسته و همسر پات کينوفين اعلام کرد که دولت انگليس قصد داشته تا ماجرا را ماست‌مالي کند.



"جرالدین فینوکین" Gerladin همسر پات فینوکین، در یک کنفرانس خبری در لندن تاکید کرد، گزارشی که به دستور دولت انگلیس درباره این پرونده تهیه و  منتشر شد، نتوانست حقایق موجود در این قتل را برای افکار عمومی آشکار کند.

وی که به همراه دو پسر خود در این کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: این گزارش، ساختگی و سفارشی است که پشت درهای بسته تهیه شده و هدف آن لاپوشانی حقایق و ماست مالی کردن موضوعات مهم پیرامون این پرونده بوده است. وی اظهار داشت: ما این گزارش را قبول نداریم چرا که معتقدیم یک گزارش مهندسی شده توسط دولت بود تا شاید بتواند اعتماد عمومی را نسبت به نیروهای امنیتی و پلیس در ایرلند شمالی احیا کند.


خانم فینوکین افزود: در این گزارش عمدتا به حرف‌های شاهدانی که مرده‌اند استناد شده است و برای ما چیز جدیدی در پی نداشت.


وی گفت: وقتی همدستی گسترده عوامل دولتی در قتل همسر من تایید می‌شود، باید کسی مسئولیت این اقدامات را برعهده بگیرد و به پای میز محاکمه کشیده شود ولی ما شاهد بودیم که گزارش تهیه شده در نهایت نتیجه‌گیری کرده است که مقامات سطح بالای دولتی از موضوع بی‌خبر بوده‌اند. وی تاکید کرد: ما تهیه چنین گزارش ناقص و غیرشفافی را توهین آمیز می‌دانیم.


همسر ˈپات فینوکینˈ گفت: ما 23 سال است که برای تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل که بصورت علنی و شفاف همه مدارک و مستندات را بررسی کند، مبارزه کرده‌ایم و به این مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا روزی همه حقایق روشن شود.


متهمين قتل فينوکين چه کساني هستند؟




ويليام‌استابي William Stobbie

بعده‌ها تحت فشار گروه‌هاي حقوق بشري ، دولت ايرلند و کنگره آمريکا، دولت انگليس مجبور شد در سال 2001 يکي از مظنون ترور پاتريک فيوکين، "ويليام استابي" William Stobby  را دادگاهي کند. استابي سرباز سابق ارتش انگليش و عضو  UFF و RUC بود. او در دادگاه خود اعلام کرده مي‌خواهد نام افسراني که قتل فيونکين نقش داشتند را برملا کند. اما به دست اعضاي گروه خود بيرون خانه‌اش در دسامبر سال 2001 به ضرب گلوله کشته شد. بنا به گزارش‌ها استابي اسلحه‌هاي ترور "فينوکين" را تهيه کرده و آن‌ها را به تيم ترور داده بود.



"جاني آدير" معروف به سگ ديوانه

فرد دومي که در قتل پاتريک نقش داشت، يک تروريست معروف انگليسي به نام جاني آدير معروف به سگ ديوانه "Johny "Mad Dog” Adair بود که علي‌رغم مدارک موجود توانست از دادگاه فرار کند. اين فرد نژادپرست نازي به قتل زنان و مردان ايرلندي افتخار مي‌کرد. وي در سال 2003 به انگليس فرار کرد و با پروسه صلح ميان ايرلند و انگليس مخالفت کرده و در انگليس باندهاي بزرگ مواد مخدر را کنترل مي‌کرد. تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد که او رابطه بسيار نزديکي افراطيون راست‌گراي انگليس از جمله رهبران جبهه ملي داشت.

به گزارش گاردين،او با رييس‌پليس وقت لندن در دهه 90 با رييس اطلاعات ارتش انگليس رابطه نزديکي داشته است. از طريق اين رابطه، سازمان اطلاعات انگليس صدها پرونده را به جوخه‌هاي ترور گروه‌هاي اتحاديه‌گرا منتقل کرده و به آن‌ها سلاح‌ و کمک‌هاي مالي مي‌کرده است. سال‌ها پس از فرار، اين تروريست خطرناک بدون وجود مدارک هويتي، در‌آمد و کار مشخصي در انگليس زندگي مي‌کند.

کن برت Ken Barrett يکي از دو قاتل فينوکين

مظنون سوم اين فاجعه حقوق بشري،‌کن بارت Ken Barrett، است که در سال 2004 به جرم قتل پاتريک و پس از گذشت 15 سال از آن حادثه تروريستي دستگير شد. بارت پليس سابق RUC‌ بود و در گروه ترور UFF نيز خدمت مي‌کرد. در سال 2006، بعد از سپري کردن تنها دو از 22 سال حکم خود به خاطر قتل پاتريک در شمال ايرلند از زندان آزاد شد و مستقيما به مقصدي نامعلوم در انگليس سفر کرد. طبق اعترافاتي که در مصاحبه با بي‌بي‌سي انجام داده است، در شب حادثه او راننده خودرو به سمت خانه فينوکين بوده و زماني كه Adair و Davy‌ ديگر قاتل ماجرا وارد خانه پاتريک شدند او بيرون منتظر بوده است.

مضنون ديگر اين موضوع برايان نلسون Brian Nelson است عضو واحد تحقيقات نيروهاي ارتش انگليس بود. او اطلاعات شخصي فينوکين را مهيا کرده بود.به گزارش گاردين، برايان نلسون افسر اطلاعات ارتش انگليس، اطلاعات شخصي فينوکين از قبيل آدرس خانه وي و عکس‌هاي او را به جوخه ترور داده بود.





سفير آمريکا: همه مي‌دانند دولت انگليس در قتل پات فينوکين نقش داشته است

به گزارش ويکي‌ليکس،در سال 2005، برتي آهرن Berti Ahern ، نخست‌وزير وقت ايرلند به سفير ويژه آمريکا در ايرلند شمالي گفت: همه مي‌دانند دولت انگليس در قتل پت فينوکين نقش داشته است.

در سال 2010، گاردين گزارشي در مورد نقش MI5 به نقل ويکي‌ليکس منتشر كرد. بنا بر اين گزارش، ام‌آي‌فايو اعلام كرد که آماده است تا پرونده‌هاي حساس يکي از مشهورترين قتل‌ها در ايرلند شمالي را افشا کند.

اين حرف را خبرچينان سفارت آمريکا به ويکي‌ليکس گفته‌اند. طبق گزارش ويکي‌ليکس:

  • برتي آهرن Bertie Ahern، نخست‌وزير ايرلند در سال‌هاي 1997 و 2008 به ديپلمات‌هاي آمريکا گفته است که همه مي‌دانند انلگيس در مرگ کينوفين دست داشته است.
  • سرويس اطلاعاتي ارتش انگليس يگان ويژه پليس و MI5 در مرگ فينوکين دخالت داشته‌اند.
  • MI5 نظارت سرويس‌هاي جمع‌آوري اطلاعات در آشوب‌هاي ايرلند را در اختيار داشته است.
  • در زمان قتل پاتريک، UDA‌ که مسئوليت قتل وي را بر عهده گرفت، در سطوح بالاي MI5 نفوذ داشته است.
  • بر اساس گفته‌هاي قاضي کوري، MI5 سه بار هشدار داده شده بود که آقاي فينوکين هدف ترور است. و 7 هفته پيش از کشتار وي اين هشدار داده شده بود.
  •  MI5، يگان ويژه پليس انگليس را مطلع کرده بود و مقامات يگان ويژه از ترور يک شخصيت برجسته آگاهي داشته و هيچ اقدامي در راستاي توقف آن انجام ندادند.

در گزارشي که آقاي دزموند منتشر کرد، ديويد کامرون وعده داده بود تا به تمامي پرونده‌هاي Mi5‌ و تحقيقات استيونز دسترسي داشته باشد. تمام سازمان‌هاي دولتي از جمله MI5 دستور داشتند تا با ايشان همکاري لازم را داشته باشند.

اما در گزارش آمده است که مامور ويژه به منابع محدودي دسترسي داشته است. هم‌چنين MI5‌ به تناوب آقاي دزموند را تحت فشار قرار مي‌داده است که چرا قصد انتشار اين اسناد را دارد. دزموند توانسته است با شاهدان مصاحبه کند اما قدرت ظبط شفاهي آن‌ها را نداشته و تمام اين موارد پشت درهاي بسته اتفاق افتاده است.


نقش مقامات ارشد انگليس در قتل

Margaret Tatcher‌ نخست‌وزير وقت انگليس

وب‌سايت ايرلندي Irishcenter، در گزارشي، آخرين گزارش مرگ فينوکين را قابل ترديد دانسته و اعتقاد دارد که مارگارت تاچر Margaret Tatcher نخست‌وزير وقت انگليس دستور قتل فينوکين را صادر کرده است.

بنا بر اين گزارش، به همين دليل است که هيچ کدام از نخست‌وزيران انگليس اجازه اجراي دادرسي عمومي در اين پرنده را نمي‌دهند. داگلاس هاگ، يکي از اعضاي کابينه تاچر سه هفته قبل از مرگ فينوکين در مجلس عوام گفته بود که برخي وکلاي ايرلند شمالي " بيش از اندازه به آزادي‌خواهان ايرلند نزديک هستند.

در تحقيقات استيونز آمده است: تيم من درباره يگي از افسران ارشد RUC‌ تحقيق کرده‌اند که تحت وزارت امور خارجه کار مي‌کرده است.

تاچر در آن زمان اعتقاد داشت که مي‌تواند برنده جنگ باشد، اما تنها در صورتي که وکلاي دست و پاگير کنار بروند. اين وب‌سايت مي‌نويسد مشکل فينوکين اينجا بود که وي براي دفاع از حقوق زنان و مردان ايرلندي به پا خواسته بود.

اعتزاضات مردمي نسبت به مرگ فينوکين

در سال 2010، ، خانواده و معترضان مرگ فينوکين در اعتراض به مخفي کردن اسناد قتل او در مقابل مراکز اصلي MI5 در شمال ايرلند گرد آمدند.

در سالگرد ترور اين وکيل برجسته حقوق بشر، سالانه افراد زيادي گرد هم مي‌آيند.




فيلم زير، مستندي است درباره ترور پاتريک فينوکين، وکيل برجسته ايرلندي که با مشارکت سازمان‌هاي جاسوسي و نظامي انگليس به قتل رسيد.
وکيل حقوق بشر به همراه همسر و سه فرزند نوجوانش سر ميز شام نشسته‌ بودند که يکباره صداي شکستن شيشه‌ها مي‌‌آيد. فينوکين و همسرش از سر ميز بلند مي‌شوند، اما وقتي که پاتريک پاي خود را بيرون از در آشپزخانه مي‌گذارد صداي بلند گلوله بلند مي‌شود. با اصابت دو گلوله به بدن او، فينوکين نقش زمين مي‌شود. همسرش که به کمک وي مي‌شتابد با گلوله ديگري مجروح شد. وقتي که کودکان از ترس، خود را زير ميز ناهارخوري پنهان کرده و مادر نيز در گوشه‌اي مجروح شده است، دو فرد مسلح از فاصله‌اي بسيار نزديک، 12 گلوله به صورت پاتريک شليک کرده و وي را به طور فجيعي به قتل مي‌رسانند. تنها 6 گلوله مستقيم به سر او اصابت کرده بود. بعده‌ها مشخص شد تفنگ‌هايي که اين دو نفر استفاده کرده بودند متعلق به ارتش انگليس بوده است. تيراندازي به گونه‌اي بودند که چهره پاتريک به کلي نابود شده بود.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار