به گزارش
باشگاه خبرنگاران و به نقل از حوزه رياست سازمان صدا و سيما، اساتید و کارشناسان برنامههای برجسته و پرمخاطب سیما طی یک جلسه 6 ساعته دیدگاهها، پیشنهادها، انتقادات، و طرحهای خود را به منظور ارتقاء کیفی برنامههای دینی و معارفی سیما با رئیس رسانه ملی در میان گذاشتند.
آموزش معارف دینی در تمام ساختارهای سیما، استفاده از کارشناسان متخصص در زمینههای خاص، پرهیز از سخنان خرافهآمیز و غیرقابل باور، توجه بیشتر به نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه، توجیه کارشناسان دینی براساس نیازهای واقعی جامعه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای حل مشکلات فکری جوانان، تربیت مجری ـ کارشناس در حوزه دین، روشنگری در مورد عرفانهای نوظهور و کاذب، پخش برنامههای کوتاه معارفی به صورت میان برنامه، تداوم برنامههای مذهبی در ایام خاص بهویژه نوروز و انتخاب ساعات مناسب برای پخش آنها، پرهیز از برخی بداخلاقیها در فیلمها و سریالها، تبلیغ و ترویج نماز در برنامههای نمایشی، اولویت پرداختن به وضع مطلوب به جای وضع موجود، ترویج آموزشهای غیرمستقیم، برگزاری دورههای آموزشی تهیهکنندگی برای روحانیون و کارشناسان دینی، تقویت شوراهای نظارتی، استفاده بیشتر از ظرفیتهای فرهنگی شهداء و دفاع مقدس در برنامهها، امیدوار کردن مردم نسبت به وعدههای الهی، افزایش دغدغههای دینی مردم، رویکرد معرفتی در برنامههای سیما، افزایش کمی و کیفی برنامههای مهدویت، پرهیز از اهانت، تمسخر و اتهامزنی به افراد در برنامههای طنز و گفتگو محور، اطلاعرسانی درست به مخاطبان برای استفاده از برنامههای معارفی، دستهبندی کردن نیازها و اختصاص هر شبکه به یک وجه خاص از موضوعات معارفی، سادهگویی در بیان احکام دینی، استفاده بیشتر از هنر در تولیدات معارفی، افزایش وجه تبشیری دین در تبلیغات، توجه به مخاطب انبوه و تفاوتهای اصولی آن با جلسات محدود از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بود.
همچنین در این نشست، اقدامات گسترده سیما در تحولات کمی و کیفی در حوزه برنامههای معارف اسلامی، افزایش شبکهها و رفع نیازهای مردم در اقشار و سنین مختلف، استفاده بیشتر از سنتها و نمادهای دینی در فیلمها و سریالها، ارتقاء کیفی برنامههای شبکه قرآن و افزایش مخاطبان آن در خارج از کشور و در مجموع اداره موفق دهها شبکه تلویزیونی داخلی و خارجی سیما برای مقابله با تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمن، با وجود محدودیتهای موجود در برنامهسازی مورد توجه و تقدیر اعضاء قرار گرفت./ي2