محمدرضا عباسیان گفت: ‌ادامه دادن نظم دوره سي‌ام است که ما حتي تاکيد بيشتري بر آن داشتيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، «محمدرضا عباسيان» يکي از جوان‌ترين دبيران ادوار مختلف جشنواره‌ بين‌المللي فيلم فجر است که در آغاز دهه چهارم اين رويداد، اتفاقات خوبي را رقم زده است؛ حرکت به سمت استاندارد‌هاي بين‌المللي برگزاري جشنواره، تجهيز سينماها به سيستم نمايش ديجيتال، حضور دو هيات عالي‌رتبه سينمايي چين و لهستان و....

عباسيان در گفت‌وگو با بولتن جشنواره فيلم فجر علاوه بر اشاره به ويژگي‌هاي اجرايي اين دوره، درباره وضعيت حضور خبرنگاران در کاخ جشنواره و پيشنهادش براي نظام‌مند کردن صدور کارت براي آنها هم سخن مي‌گويد.

 درباره ويژگي اين دوره از جشنواره، تاکنون سخنان زيادي گفته شده است اما به‌نظر مي‌رسد شاخصه‌ مهم اين دوره پرهيز از حاشيه‌هاي منفي‌اي است که مي‌تواند سينماي ايران را به بار ديگر به کما ببرد.
ببينيد! سينما به تنهايي مهم‌ترين شاخصهي فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي است و هيچ يک از شاخه‌هاي هنري به اندازه‌اي سينما نتوانسته سخن انقلاب را منتشر کند.سينماي انقلابي ايران پيشاني فرهنگ و هنر جمهوري اسلامي در سراسر دنياست.
جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترين جشن سينمايي با آن مشخصات که از آن به‌عنوان مهم‌ترين جشن سالگرد انقلاب اسلامي ياد مي‌شود، طبيعتا بايد محل رونمايي از سينماي تاثيرگرفته از انقلاب و تاثيرگذار بر فرهنگ اخلاقي جامعه باشد.با اين نگاه، از ابتدا اعلام کرديم تمام تلاشمان اين است که جشنواره پذيراي آثاري نباشد که شأن انقلاب اسلامي را حفظ نمي‌کند که اين اتفاق تا اين لحظه افتاده است.
در کنار اين موضوع، بايد به ويژگي ديگر آثار حاضر در جشنواره هم اشاره کنم که از نگاه ما بسيار مهم بود؛ آن‌هم تنوع فيلم‌هاست در دو بخش موضوعي و جغرافيايي.
در تنوع موضوعي، امسال شاهد فيلم‌هايي درباره تاريخ اسلام، تاريخ معاصر، دفاع مقدس، معنويت و روحانيت، خواهران طلبه، انرژي هسته‌اي و...هستيم، ضمن آنکه باز هم تعداد قابل قبولي از آثار که به آسيب‌هاي اجتماعي پرداخته‌اند را در جشنواره داريم.چنين تنوع موضوعي در سينماي ما بي‌سابقه است.
 
تعداد فيلم‌هاي اجتماعي در جشنواره کمتر نشده است؟  
امسال تعداد فيلم‌هاي اجتماعي کمتر از 50‌درصد تعداد کل فيلم‌هاست چون تنوع موضوعي خوبي وجود داشت.
در اين بخش مايلم به يک نکته‌ مهم درباره ويژگي فيلم‌هاي اجتماعي اين دوره اشاره کنم.شما در غالب فيلم‌هاي اجتماعي مي‌بينيد که اگر آسيبي مطرح مي‌شود، کارگردان راه حل آن را هم در فيلمش ارائه مي‌دهد.يعني ما امسال با فيلم‌هايي روبه‌رو هستيم که فقط آسيب را فرياد نمي‌زند بلکه آموزندگي را هم مدنظر داشته است.اگر يادمان باشد، عدم توجه به اين بخش در سال‌هاي قبل موجب انتقادات زيادي شده بود.
در ادامه سخنان قبلي‌ام درباره ويژگي فيلم‌ها اين دوره، بايد از تنوع جغرافيايي فيلم‌ها هم ياد کرد.در سال‌هاي گذشته، اکثر فيلم‌هاي سينمايي در آپارتمان‌هاي شمال شهر تهران فيلمبرداري مي‌شد که اين امر نوعي غريبه‌گي را بين مخاطب حداکثري جامعه با سينما ايجاد کرد، اما در اين دوره مي‌بينيد که فيلم‌هاي آپارتماني که موضوع‌شان به شمال تهران محدود شود، خيلي کم ساخته شده است.
در کل بايد بگويم، در دوره سي‌ويکم جشنواره فيلم فجر، 17 فيلم در مناطق مختلف تهران و حومه و ساير فيلم‌ها در لوکيشن‌ استان‌‌ها و شهرهايي مانند کهکيلويه و بويراحمد، بوشهر، خراسان، خوزستان، يزد، کرمان، قشم، تبريز و چند شهر شمالي کشور ساخته شده است.به غير‌از شهرهاي کشورمان، داستان چند فيلم هم در افغانستان، سومالي، ترکيه، روسيه، عراق و آلمان مي‌گذرد.
 
جدا از بحث ويژگي فيلم‌ها، هر جشنواره طبيعتا بايد ويژگي‌ اجرايي‌اي هم داشته باشد؛ مانند جشنواره سي‌ام که نظم در زمان‌بندي جشنواره مهم‌ترين ويژگي‌‌اش بود.فکر مي‌کنيد ويژگي اجرايي دوره‌ سي‌ويکم چيست؟  
در اين بخش مي‌توانم چند ويژگي را بيان کنم.به نظرم اولين ويژگي اين دوره، ‌ادامه دادن نظم دوره سي‌ام است که ما حتي تاکيد بيشتري بر آن داشتيم.اين تاکيدمان بر اجراي درست و دقيق زمان‌بندي جشنواره باعث شد که اقدامات دوستان در دوره سي‌ام تثبيت شود.
ويژگي ديگر، نمايش تمامي فيلم‌ها به شکل ديجيتال در کليه سينماهاي جشنواره بود.تجهيز سينماها به سيستم ديجيتال علي‌رغم تمام زحمت، دردسر و انرژي که از ما گرفت، بالاخره انجام شد.در حالي‌که بسياري به ما مي‌گفتند اين‌کار يک ريسک بزرگ و اشتباه است اما با تلاش ستاد برگزاري نشان داديم مي‌توان جشنواره فجر را 100‌درصد ديجيتال برگزار کرد. همين اقدام باعث شد همه کارگردانان و عوامل فني فيلم‌ها از کيفيت صدا و تصوير در سالن‌ها راضي باشند.واقعا کيفيت صدا و تصوير در جايي مانند برج ميلاد به‌هيچ‌وجه با سال‌هاي گذشته قابل مقايسه نيست.
ويژگي مهم ديگر جشنواره، برنامه‌ريزي براي تشريفات و احترام به سينماگران بود.ما در مراسم‌هاي افتتاحيه‌ جشنواره و اختتاميه بخش بين‌الملل، سينماگران را با احترام کامل به تالار وحدت منتقل کرديم.همچنين عوامل هر فيلم قبل نمايش اثرشان در برج ميلاد، با خودرو‌هاي ويژه ستاد برگزاري به کاخ جشنواره آمدند و پس از آن هم با همين خودروها، برج ميلاد را به مقصد منزل‌شان ترک کردند.تاکنون چنين احترامي که حق فيلمساز ما است، اتفاق نيفتاده بود.
ويژگي اجرايي بخش بين‌الملل چه بود؟ شايد کمتر کسي نسبت به اين بخش اطلاعات کاملي داشته باشد.
بله.در اين بخش، چند موضوع قابل بيان است.اولين نکته بحث کيفيت و هزينه‌ مراسم‌هاي افتتاحيه و اختتاميه بود.ما با توجه به محدوديت‌هايي که داشتيم و تورمي که پشت سر گذاشته بوديم، حدود 60‌درصد از هزينه‌هاي سال قبل کاستيم و در عين‌حال مراسم بسيار خوبي را برگزار کرديم؛ چه به‌لحاظ زيبايي و کيفيت چه به‌لحاظ ريتم.
در همان بخش بين‌الملل، علي‌رغم فضاسازي‌ها و تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران، تعداد متقاضيان شرکت در جشنواره نسبت به سال قبل بسيار بيشتر و کيفيت آثار هم بهمراتب بهتر بود.همچنين در اين بخش، شاهد حضور دو هيات بلندپايه چيني و لهستاني بوديم که در ميان آنها چهره‌هايي مانند معاون وزير فرهنگ چين به همراه جمعي از سينماگران معتبر اين کشور و رئيس راديو و تلويزيون لهستان به همراه معاون انستيتو فيلم اين کشور ديده مي‌شدند.
در بخش بازار نيز براي اولين بار شاهد حضور 110 کمپاني خارجي و دعوت از 40 خريدار بوديم که متاسفانه رسانه‌ها کمتر به آن پرداختند.به‌نظرم دستاورد‌ها و ويژگي‌هاي مختلف جشنواره مخصوصا در بخش بين‌الملل توسط دوستان رسانه‌اي کمتر ديده شد چون آنها به شدت درگير بخش سينماي ايران و متن و حاشيه‌هايش بودند.
البته لازم است اين نکته را ياد‌آور شوم که اگرچه برايند زحمات دوستانم در ستاد برگزاري جشنواره را خوب مي‌دانم اما هميشه مي‌توانيم بهتر از شرايط فعلي باشيم.قطعا ما مشکلاتي را در برگزاري اين دوره جشنواره داشتيم که بخشي از آن به کمتجربگي، بخش ديگر به آزمون و خطاهاي معمول، صرفه‌جويي‌هاي اجباري و...باز مي‌گيرد.
 
 
فکر نمي‌کنيد برنامه‌هاي سنگين و همزمان در قالب جشنواره فيلم فجر باعث مي‌شود که بخشي از آنها ديده نشوند؟ بهعنوان مثال‌درصد بسيار کمي از همکاران رسانه‌اي توانستند به بازار فيلم سر بزنند يا برنامه‌هاي هيات‌هاي خارجي را دنبال کنند.فکر نمي‌کنيد بهتر بود مثلا کنفرانس‌هاليووديسم در ماه‌هاي ديگر سال برگزار مي‌شد تا توجه رسانه‌‌ها را بيشتر به خود جلب کند؟  
حرف شما درست است اما مشکل ما بر سر بضاعت پوشش اخبار است.با اين بضاعت، بايد بخش سينماي ايران، سينماي بين‌الملل و برنامه‌هاي جنبي مانند کنفرانس‌هاليووديسم يا بازار فيلم را جدا برگزار کنيم! اما اين کار به‌لحاظ استاندارد برگزاري جشنواره، کاري غيرحرفه‌اي است.
ديديد که هيات‌هاي بلندپايه بين‌الملل، بازار فيلم يا حضور روساي 40 فستيوال بين‌المللي از سوي رسانه‌ها فراموش شد چون همان‌طور که گفتم متن و حاشيه‌ بخش سينماي ايران آنقدر وقت آنها را گرفته بود که از خوراک بسيار خوب خبري در بخش‌هاي ديگر محروم شدند.
درباره پرسش شما بايد بگويم اينکه دوستان رسانه‌اي نمي‌توانند به‌لحاظ وقت و توان عملياتي به همه‌ بخش‌ها برسند، دليلي نمي‌شود که مثلا کنفرانس‌هاليووديسم در ايام جشنواره برگزار نشود يا برنامه حضور هيات‌هاي خارجي به زمان ديگر موکول شود.نبايد فراموش کنيم که يک جشنواره معتبر بين‌المللي به مهمانان چهره خارجي، کنفرانس‌هايي با بازتاب‌هاي خبري گسترده و...نياز دارد.
 
توصيه‌تان به دبير دوره بعدي جشنواره فيلم فجر چيست؟ چه کارهايي را مي‌خواستيد انجام دهيد که نشد يا کدام بخش‌ها به توجه بيشتر نياز دارد؟  
فکر مي‌کنم نخستين چيزي که بايد از دبير دوره بعد بخواهم اين است که زمان‌بندي جشنواره را بيش از پيش مورد توجه قرار دهد تا نظم اين فستيوال کاملا تثبيت شود.
نکته‌ ديگري که به نظرم دبير دوره بعد بايد به آن توجه کند ادامه‌ حرکت در مسير استانداردسازي جشنواره است.ما در دوره سي‌ويکم شروع به کاهش جوايز، بخش‌ها و تعداد فيلم‌ها کرديم که بايد در دوره آتي ادامه پيدا کند.واقعا جشنواره جاي نمايش 60 فيلم نيست. استاندارد نمايش فيلم در جشنواره‌هاي معتبر دنيا، سه فيلم از بخش رسمي و رقابتي در يک روز است.اگر چنين استانداردي را رعايت کنيم مي‌توان انتظار برگزاري بسيار خوب، پوشش خبري درست و...را داشت.
در اين بخش، مايلم به يک نکته ديگر هم اشاره کنم که من دوست داشتم در اين دوره پايه‌گذاري‌هاي مربوط به آن را انجام دهم که نشد. نظرم اين بود که از ابتدا مانند تمام جشنواره‌هاي دنيا، خبرنگاران بايد براي حضور در جشنواره رزومه کار ارائه دهد. در طرحي که من داشتم براي خبرنگاراني کارت صادر مي‌شد که حداقل يک مطلب از جشنواره سي‌ام يا پنج مطلب سينمايي در طول 12 ماه گذشته منتشر کرده باشند.
به نظرم دبير دوره آينده جشنواره مي‌تواند به اين بخش توجهي جدي کند تا پذيراي خبرنگاران واقعي حوزه سينمايي باشيم./ی2

برای مشاهده آخرین اخبار، تصاویر و فیلم های جشنواره اینجا را کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار