هشام قنديل نخست وزير مصر بحران اخير اين کشور را بهاي انباشت مشکلات اقتصادي ، سياسي و اجتماعي دوران حسني مبارک ديکتاتور پيشين دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني سي ان ان ، نخست وزير مصر در گفتگويي اختصاصي با اين شبکه  گفت: دموکراسي جوان مصر بهاي بيش از سي سال ظلم و ستم و سي سال نبود دمکراسي را مي دهد. دموکراسي ما در حال آزمايش شدن است. اينکه چگونه اکثريت نياز و نگراني هاي اقليت را درک  مي کند و اينکه چگونه اقليت به اکثريت گوش مي دهد و به ايده اکثريت احترام مي گذارد، موضوعي است که در دموکراسي مصر در حال آزمايش شدن است.
هشام قنديل در تشريح اظهاراتش که پيش از اين گفته بوددولت، احزاب و تمام نيروهاي سياسي در جامعه نتوانسته اند جوانان را جذب کنند، گفت: جوانان در خيابان ها مي گويند که هيچ حزبي نماينده ما نيست و ما نماينده خودمان هستيم. ما به جوانان مي گوييم که اگر از دولت راضي نيستيد، راهش استفاده از سنگ و کوکتل مولوتوف نيست.
وي در واکنش به اظهارات وزير دفاع مصر که گفته بود کشور در آستانه سقوط است، اين موضوع را رد کرد و دربار وفاداري ارتش به دولت، گفت: ارتش مصر نقشي محوري در دفاع از انقلاب مصر داشت و همه اين را مي دانند. ارتش مصر ارتشي حرفه اي است که نقش خود را در حمايت از کشور مي دانند. وقتي از ارتش خواسته شد تا از مردم در سه شهر حاشيه کانال سوئز دفاع کند ارتش به نقش خود عمل کرد.
نخست وزير مصر درباره انتشار تصويري از بدرفتاري پليس با يک معترض که وي را در خيابان برهنه مي کنند، گفت: ما در اين زمينه فورا اقدام کرديم ، وزير کشور از اين اقدام عذرخواهي کرد. در اين زمينه فورا تحقيقات انجام شد و دادستان کل مصر نيز تحقيقات لازم را انجام داده است. ما اين موضوع را بسيار جدي گرفته ايم.
قنديل چالش هايي را که دولت مصر با آن روبروست بسيار عظيم دانست و گفت: کار ما تنها برگزاري انتخابات و تاسيس نهادهاي دموکراتيک نيست بلکه انتقال ارزش هاي دموکراتيک است و اين اقدام وقت مي گيرد. 
نخست وزير مصر درباره وضعيت اقتصادي اين کشور، گفت: آنچه مهم است نتيجه است و وضعيت اقتصادي مصر بهبود يافته است. ثبات سياسي و کار سخت لازمه ايجاد فضاي مناسب براي بهبود وضعيت اقتصادي است. ثبات سياسي و کار سخت مي توان باعث ثمر دادن انقلاب شود.
هشام قنديل در پاسخ به امانپور که پيش بيني حسني مبارک درباره ايجاد هرج و مرج در کشور را  يادآوري کرد، گفت: رژيم مبارک مسئول بسياري از چالش هايي است که اکنون ما با آن مواجه هستيم.مشکلات سياسي اقتصادي و اجتماعي امروز مصر يک شبه به وجود نيامده اند و همه چالش ها انباشت مشکلات در سي سال گذشته است.





برچسب ها: بین الملل ، مصر ، هشام ، قندیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار