پیشرفت در حوزه بیماری های مغز و اعصاب در سایه تلاش جراحان مغز واعصاب بعد از پیروزی انقلاب باعث شده تا انواع بیماری ها از جمله اختلال مادر زادی جمجمه با ابتکار ایرانی و تشخیص زودهنگام بیماری ها به روش پروتئومیکس محقق شود.

به گزارش گروه علمی با شگاه خبرنگاران دکتر دریایی دبیر علمی انجمن جراحان عمومی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد : جنگ تجربه زیادی به ما داد به گونه ای با شروع آن تجربه پزشکی در جنگ نمود بیشتری پیدا کرد به طوری که با پیشرفت های که در زمینه جراحی و پزشکی داشتیم باعث شد تا تعداد بیمارانی که به خارج از کشور به ویژه آلمان اعزام می کردیم به مدد پیشرفت هایی که کسب کردیم کاهش پیدا کند . همین تجربیات باعث شد که به نوآوری ها دست پیدا کنیم.

          چسب بافتی مهمترین دستاورد در حوزه جراحی پلاستیک

مظفری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت : بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی با آمدن اساتیدی که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند باعث شد بسیاری از رشته های پزشکی ما متحول شود و جراحی های جدیدی ایجاد شد. بطوری که خیلی از تکنیک های جدید را جراحان ما ابداع کردند و به عنوان روش های جدید ثبت شد.

وی گفت : جراحی پلاستیک جزء آن دسته از رشته هایی است که در خیلی از جراحی ها دخالت دارد بطوری که این جراحی بعد از انقلاب تحول بیشتری پیدا کرد و در قسمت فک و صورت و جراحی ترمیمی سوختگی به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کردیم.

مظفری تصریح کرد : دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گروه جراحی پلاستیک چه در تحقیقات  وچه در انتشار مجلات رتبه خوبی داشته و تعداد زیادی تکنیک در مجلات معتبر به چاپ رسانده که از جمله آنها می توان به تکنیکی برای ناهنجاری جمجمه اشاره کرد به طوری که در هفته 2 یا 4 عمل توسط همکاران ما انجام می شود .

نکته دیگر چسب بافتی است که درآن قسمتی از خون بیمار گرفته می شود و طی فرآوری به مایعی تبدیل می شود که می تواند کنار هم قرار گرفتن نسوج را تسریع بخشد همچنین اخیرا دو تکنیک جدید در جراحی پلاستیک برای اولین بار در دنیا ارائه دادیم . در دو مجله معتبر آمریکایی به چاپ رساندیم.

وی خاطر نشان کرد : این چسب بافتی از بافت خود فرد تهیه می شود و واکنش ایجاد نمی کند و مخرب هم نیست .

              دستیابی به کشف علامات بیماری از طریق پروتئومیکس 

         
دکتر زالی فوق تخصصی جراحی مغز و اعصاب در ادامه گفت : اصلاح اختلال ناهنجاری مادر زادی جمجمه با ابتکار پزشکان ایرانی انجام شد به طوری که عدد کسانی که از این طریق درمان شدند به 380 رسیده و این عمل در خاورمیانه بی رقیب است بحث پروتئومیکس در کشورمان یک بحث نو است که به شناخت عملکرد پروتئین ها می پردازد که در آن نسخه برداری از هسته صورت می گیرد که این در غالب پروتئین درون سلولی است و همه به عملکرد پروتین ها بستگی دارد .

وی گفت : پروتئومیکس در کشاورزی ، علوم بالینی گام بلندی برداشته به طوری که انجمن پروتئومیکس ایران در خاورمیانه جایگاه خوبی دارد و یکی از نکاتی که مد نظر است این است که امروزه به مدد پروتئومیکس قدرت تشخیص را در مراحل ابتدایی درمان بالا می بریم .

زالی در ادامه افزود : در جراحی اعصاب امروزه شاهد این هستیم که 432 جراح اعصاب در گستره ملی فعالیت می کنند و پیشرفت ها همگی به مدد این جراحان است بطوری که فرآیند جدیدی در جراحی اعصاب ایجاد شده که یک روش کم تهاجمی است و حتی روش گامانایف که در کشورمان به نتایج درخشانی دست یافتیم به طوری که در هفته اخیر 5555بیمار در عرصه گامانایف که یک روش ویژه با محاسبات نرم افزاری برای دست یابی به محل دقیق تومور است درمان شدند .

 از طرف دیگر در استفاده از آندوسکوپ در قاعده جمجمه در خاورمیانه نظیر نداریم  و به صورت یک کار تیمی ضایعات کف جمجمه که غیر قابل دستیابی است با آندوسکوپ و از طریق بینی خارج می کنیم ./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار