ایران در سالی که پشت سر گذاشت دستاوردهای ارجمندی در زمینه فضایی داشته است به گونه ای کشورهای بیگانه نیز آن را تحسین می کنند.

 نوید مقصودی، کارشناس ارشد هوا فضا در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: سالی که گذشت برای صنایع هوایی و فضایی و دستاوردهای مربوط به آن سال پر بار و پر تلاشی محسوب می شود که موفقیت های بی شماری را به همراه داشته است.

وی افزود: توسعه ماهواره های بومی مانند ماهواره های دانشگاهی شامل ماهواره دانشگاه امیر کبیر، آتست، شریف، علم و صنعت ظفر و غیره است.

مقصودی اظهار داشت: ماهواره آتست در حال پشت سر گذاشتن مراحل پایانی خود می باشد ماهواره ظفر نیز به سرعت در حال تکمیل و آماده سازی است تا در تاریخ مشخص شده که خرداد سال 1393 است با موفقیت پرتاب شود.

وی تاکید کرد: نمونه مهندسی ماهواره زهره که اولین ماهواره مخابراتی کشور است روز فناوری فضایی امسال که 16 بهمن برگزار شد مورد رونمایی قرار گرفت و طرح ماهواره جدید دانشگاه امیر کبیر نیز در روز فناوری مورد رونمایی قرار گرفت.

وی یاد آور شد: بزرگترین و پر جنجال ترین دستاورد ایرانیان در زمینه فضایی که موجب شگفت سایر کشورها شد و موفقیتی چشم گیر بود، پرتاب کپسول محموله زیستی با موجود زنده میمون بود که یک پرتاب زیر مداری شود.

مقصودی پژوهشکده سامانه های فضایی، پژوهشکده فضایی ایران و پژوهشکده تحقیقات فضایی وابسته به سازمان فضایی را از جمله نهادهای تازه تاسیس و نوپای فعال در این زمینه دانست.

وی تصریح کرد: امروز باید از سازمان فضایی ایران و نهادهای مرتبط و مسئولین و فعالان فضایی ایران تشکر و قدردانی ویژه ای کرد.

مقصودی تاکید کرد: در حوزه ماهواره برها کار روی آن ها در سازمان فضایی ایران به خوبی پیشرفته است و طبق برنامه های پیش بینی شده در حال پیشرفت است و امیدواریم بتوانیم در زمانی که گفته ایم اولین انسان ایرانی را به فضا پرتاب کنیم.

وی تصریح کرد: راکت حامل که یکی از اجزای فضایی محسوب می شود نیز توسط ایرانیان به صورت کاملا بومی ساخته شده است که امکان استقرار کپسول زیستی بر روی ماهواره را فراهم کرده است.

مقصودی خاطرنشان کرد: ایران جزو 8 کشور جهان است که توانایی ساخت پرتابگرهای بومی را دارد و می تواند علاوه بر پرتاب ماهواره های ایرانی ماهواره سایر کشورهای جهان نیز به فضا پرتاب کنند.

وی فعالیت روی ماهواره های دانشگاهی ماهواره برها را فعالیتی زنده و کاملا در حال توسعه دانست و افزود: روندی که درباره ماهواره برها وجود دارد ایران سعی دارد ماهواره برها با توانایی بالا که قابلیت پرتاب ماهواره های سنگین داشته باشد بسازد./ح
برچسب ها: فضا ، ماهواره ، دستاورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار