سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه امروز دوشنبه سفر دوره اي خود را به آفريقا آغاز خواهد کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ايتارتاس ، لاوروف قرار است به الجزاير، آفريقاي جنوبي، موزامبيک و گينه سفر کند. وزير امور خارجه روسيه در الجزاير با رهبران اين کشور از جمله مراد مدلسي همتاي خود ديدار و گفتگو خواهد کرد. پيش بيني مي شود دو طرف در اين ديدار نگاه ويژه اي به اوضاع  شمال آفريقا  و منطقه ساحل صحرا داشته باشند.
يک مقام وزارت امور خارجه روسيه گفت:« ما در اين ديدارها قصد داريم توجه ويژه اي به اوضاع در مالي که همسايه الجزاير است، داشته باشيم. با در نظر داشتن اين موضوع که مشکلات اين کشور بايد هر چه سريع تر حل و فصل شود ما بر لزوم موثر بودن اقدامات مشترک کشورهاي آفريقايي مرتبط با اين موضوع و شرکاي بين المللي و همچنين عزم و اراده مردم مالي تأکيد خواهيم کرد. علاوه بر اين محورها، وزير امور خارجه همچنين درباره تلاش  براي حل و فصل مشکلات منطقه اي با اولويت مشکلات اعراب و اسرائيلي ها و موضوع کشورهاي منطقه صحرا گفتگو خواهد کرد.
 دستور کار مذاکرات همچنين شامل مشکلات مربوط به چالش ها و تهديدهاي  مبارزه با تروريسم و جنايات سازمان يافته با توجه به رويدادهاي غم انگيز اخير در الجزاير و رويدادهاي مرتبط با حادثه به گروگان گرفته شدن صدها نفر  شامل شهروندان الجزايري و خارجي توسط شبه نظاميان القاعده در ميدان گازي خواهد بود.
مقام وزارت امور خارجه روسيه همچنين گفت:« طرف ها به طور جداگانه درباره موضوعات مربوط به روابط دو جانبه، تعامل در بخش انرژي ، ايجاد تأسيسات زيرساختي و فن آوري هاي پيشرفته به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. همکاري در بخش هاي تجاري ،‌اقتصادي،‌علمي و همکاري هاي فني از ديگر موضوعات مورد بحث با طرف ها در اين سفر است.»
پس از پايان سفر به الجزاير سرگئي لاوروف راهي آفريقاي جنوبي خواهد شد تا با مايته انکوآنا ماشابانا وزير روابط بين الملل و همکاري اين کشور در روز دوازدهم ماه فوريه ديدار کند.
مقام وزارت امور خارجه روسيه خاطرنشان کرد:« ما به بررسي همکاري ها در چارچوب اتحاديه بريسک به عنوان محرکي قوي در تقويت روابط روسيه با آفريقاي جنوبي خواهيم پرداخت. شرکت روسيه در اين نشست يکي از اولويت هاي سياست خارجي ماست. ما به به اجلاس بريسک در دوربان آفريقاي جنوبي که در روز هاي بيست و ششم تا بيست و هفتم مارس برگزار مي شود - توجه ويژه اي خواهيم داشت. اين نخستين نشست رهبران بريسک در قاره آفريقا خواهد بود.
او گفت: طرف ها بر اوضاع در سوريه متمرکز خواهند شد. با قدرداني از موضع سازنده پروتوريا در ارتباط با تحولات در سوريه ، براي ما تقويت تعامل با دوستا آفريقايي مان در ارتباط با اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است. اين يک اولويت ضروري براي تحکيم تلاش هاي بين المللي در ارتباط با حل و فصل اوضاع در سوريه محسوب مي شود. ما همچنين درباره تحولات در مالي ، جمهوري دمکراتيک کنگو ، جمهوري آفريقاي مرکزي گفتگو خواهيم کرد.
عصر روز سه شنبه وزير امور خارجه روسيه راهي موزامبيک مي شود. سفر به جمهوري گينه آخرين مرحله از سفر آفريقاي سرگئي لاوروف خواهد بود وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه سيزدهم ماه فوريه با مقامات گينه ديدار و گفتگو خواهد کرد.






برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار