در صورت نوسان برق، برخورد با آب، ضربه، دستکاری نرم‌افزاری و کلیه عیوب ظاهری، گارانتی باطل می‌شود. این جمله برایتان آشنا نبود؟ راستی پس گارانتی به چه دردی می‌خورد؟

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از  بازار خبر ، از نقطه نظر حقوقی Guarantee به این معناست: ضمانت‌نامه یا پشتوانه که ریشه آن «ضمانت» به معنای پذیرش، تاوان‌دهی و پایبندی است و با عنوان گارانتی شناخته می‌شود، بدین معنی که ارائه‌دهنده خدمات یا فروشنده در مقابل محصول یا خدماتی که ارائه می‌کند، و معمولاً متعهد می‌شود در صورت نقض ادعای خود، حاضر به تعمیر یا تعویض کالا یا پرداخت مبلغی خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق می‌افتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.


اما اینها فقط یک سری جمله ادبی مخصوص اهالی فقه و منطق است. شرکت‌های امروزی تعریف دیگری از گارانتی دارند. به عقیده آنها گارانتی یک کاغذ مهر شده است که کالای فوق را از بی‌اعتباری نجات می‌دهد. برای خیلی‌های دیگر گارانتی دلیلی بر گران‌تر فروختن محصول است.


شرایط محیرالعقول و ماورالزمینی


ضمانت،‌چنانچه از نامش برمی‌آید عهدی است که کیفیت کارایی جنس مورد نظر را برای مشتری تضمین می‌کند. اساساً گارانتی کردن محصولات توسط یک شرکت تولید نشان از رسیدن به مرحله‌ای از مدیریت کیفی دارد.


مثلاً وقتی برای یک گوشی تلفن همراه گفته می‌شود یک سال گارانتی دارد، با ساده‌ترین دستور زبان فارسی اینطور معنی می‌شود که دستگاه فوق حداقل تا یک سال مثل روز اولش کار می‌کند در غیر این صورت بیاورید و تعویضش کنیم.


سوال مهم این است که انصافاً مگر چطور می‌شود که یک دستگاه خراب شود؟ کلیه راه‌هایی که منجر به نقص فنی می‌شود توسط گارانتی‌کننده جزو لیست سیاه محسوب می‌شود. شاید سوال مهم‌تر این باشد که شرمت دقیقاً چه چیزی را گارانتی می‌کند؟


لفاظی‌های مشتری‌ پسند


گارانتی بی چون و چرا، گارانتی مادام‌العمر، گارانتی همه جانبه، گارانتی صفر تا صد، تعویض فوری، تعویض در صورت عدم تمایل و از این دست گل‌واژه‌ها از ابزارهای طلایی فروشندگان امروزی محسوب می‌شوند. اما خدا نکند آن روز برسد که دستگاه شما به مشکل بربخورد. در گام اول با این اتهام روبه‌رو می‌شوید که مالک خوبی برای محصول فوق نبوده‌اید. از آن به بعد سوالات بازجویانه پرسیده می‌شود. کِی، کجا و چطور خراب شده؟ کوچک‌ترین آسیب ظاهری باعث می‌شوند فروشنده به این بند رجوع کند که «شرکت در قبال هرگونه عیوب ظاهری مسئولیتی نمی‌پذیرد و یا اینکه هرگونه آسیب فیزیکی کن لم یکن» تلقی می‌شود.


تفاوت گارانتی و وارانتی


این لغت کمی استفاده پیچیده‌تری دارد. وارانتی شباهت زیادی به گارانتی دارد اما معمولاً در بازه‌های زمانی بیشتر از آن استفاده می‌شود و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. وارانتی قولی است که معمولاً بین فروشنده و خریدار (یا تولیدکننده و مصرف‌کننده) گذاشته می‌شود و فروشنده از طرف تولیدکننده تاکید می‌کند که محصول او در مدت زمان مشخص (که معمولاً از دوره گارانتی بیشتر است) با همان مشخصات اولیه کار می‌کند.


تولیدکننده معمولاً طی زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را به عهده می‌گیرد و به این طریق به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد.


به تفاوت گارانتی و وارنتی دقت کنید که شما در مدت گارانتی می‌توانید به اصل پول خود برسید اما در مدت وارانتی اینطور نیست. دقت کنید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولیدکننده یا حتی در پاره‌ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری هستند که ارائه می‌شود و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.


گارانتی لوازم الکترونیکی


موبایل، لوازم کامپیوتری، تجهیزات دیجیتال و کلیه دستگاه‌های الکترونیکی در صدر اقلامی هستند که اغلب به دلیل نوسان برق دچار عیب می‌شوند. شرکت‌های مختلف، راه‌کارهای مختلفی را برای دلگرمی مشتری در نظر می‌گیرند. ولی تجربه نشان داده آن شرکتی که بهترین گارانتی را ارائه می‌دهد، بیشترین پول را دریافت می‌کند.


به عنوان مثال گوشی‌های با برند HTC از کانال‌های گوناگونی وارد ایران می‌شوند. گاه امکان دارد بین گارانتی اصلی و محصول بی‌گارانتی 100 هزار تومان اختلاف قیمت باشد.


گارانتی لوازم خانگی


توصیه می‌شود یخچال، ماشین ‌لباس‌شویی، جاروبرقی و غیره را از برندهای پرفروش (و نه الزاماً معتبر) تهیه کنید. این شرکت‌ها به دلیل خیل عظیم مصرف‌کنندگان به ناچار مجبورند در کوران رقابت بهترین شرایط ضمانت را رعایت کنند. بگذریم از آنکه ژست‌های مشتری‌مداری آنها اغلب بیشتر از خدماتشان است.


گارانتی خودرو


داستان خودرو قدری متفاوت است. یک قانون نانوشته وجود دارد که «تقریباً همیشه حق با فروشنده است». اینکه حین خرید خودروی صفر، موتور آن صدای غیر عادی می‌دهد، دنده‌اش بد جا می‌رود، داشبورد تَرک دارد، مصرف سوخت بالاست و غیره، خیلی ربطی به تولیدکننده ندارد. شما با دو راه روبه‌رو هستید یا اینکه در 90 درصد مواقع باید صبر کنید قطعه‌اش ساخته و تامین شود و یا اینکه خودرو را با هزینه شخصی تعمیر کنید که جالب است در صورت انجام دادن راه شماره دو، محصول از گارانتی خارج می‌شود.

برچسب ها: ضمانت ، وارانتی ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار