معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز از رفع مشکل نقدینگی طرح های پالایشگاه بیدبلند 2 و استحصال اتان پالایشگاه پارسیان با تزریق 1.5 میلیارد دلار منابع مالی جدید از سوی بانک صادرات خبرداد.

محمدرضا غروی مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 به عنوان بزرگ ترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز و طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان متوقف نشده  و مشکل تامین نقدینگی در این دو پروژه حل شده است.

غروی گفت: تفاهم های لازم با بانک صادرات و شرکت انرژی سپهر به عنوان متولی انجام این پروژه صورت گرفته و با تزریق منابع مالی این دو طرح فعال خواهد شد، ضمن آن که در این مسیر بانک صادرات ایران 1.5 میلیارد دلار به این طرح ها منابع مالی جدید تزریق خواهد کرد.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره ساخت خطوط لوله گاز افزود: واردات لوله از خارج از کشور متوقف شده و خطوط لوله مورد استفاده در شرکت ملی گاز به طور کامل از طریق سازندگان ایرانی تامین می شود.

 غروی افزود: سازندگان ایرانی لوله از توانمندی بالایی برخوردار هستند و لوله های تولیدی در داخل کشور با بالاترین استاندارد های جهانی تولید می شود.
وي با بیان این که روند تولید گاز در کشور در حال افزایش است، گفت: از مشترکان شرکت ملی گاز به ویژه بخش صنایع، سازمان‌ها و ارگان‌ها درخواست داریم تا با پرداخت به موقع گاز بهای خود، شرکت گاز را در پرداخت های خود به پیمانکاران یاری کنند.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز  زمستان امسال تاکنون توانسته است با مدیریت درست در زمینه صادرات و مصرف داخل، به تعهدهای خود عمل کند و نه تنها در تامین نیاز داخل مشکلی نداشتیم که به قراردادهای صادراتی خود نیز به طور کامل عمل کرده ایم.

قرارداد مشارکت در ساخت پالایشگاه بید بلند 2 به همراه ایجاد واحد تولید اتان در پالایشگاه، پارسیان، بهمن ماه 1389 میان شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران، امضا شده است.

برپایه این قرارداد، سهم بانک صادرات ایران برای ساخت پالایشگاه 80 درصد و میزان سرمایه گذاری آن نیز سه میلیارد و 300 میلیون دلار تعیین شده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در پانزده کیلومتری شمال غرب شهرستان بهبهان (استان خوزستان) یکی از بزرگ ترین طرح های صنعت گاز در برنامه پنجم توسعه است.

فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 500 هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و 500 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و 400 هزار تن مایعات گازی، محصولات این پالایشگاه خواهد بود.

در قرارداد مشارکت شرکت ملی گاز با بانک صادرات، این بانک برای ساخت واحد تولید اتان پالایشگاه گاز پارسیان نیز متعهد به 800 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

پالایشگاه پارسیان با ظرفیت فرآورش روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز در 30 کیلومتری غرب شهرستان لامرد استان فارس واقع شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار