وزير كشور با بيان اينكه آمريكا و متحدانش پس از ورود به افغانستان جنگ "موادمخدري" راه انداختند، گفت: بالغ بر 88 درصد كشت و توليد مواد مخدر افغانستان در مناطق جنوب غرب و غرب آن كشور يعني در جوار مرزهاي شرقي ايران متمركز شده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور مصطفي محمدنجار وزير كشور در همايش يك‌روزه مبارزه با مواد مخدر استان‌هاي جنوبي كشور كه در استان هرمزگان برگزار شد، گفت: مواد مخدر با تاريخي پر فراز و نشيب و چند هزار ساله در زمره موضوعات پيچيده جامعه بشري به شمار مي‌رود كه با گذشت زمان نه تنها از حجم و جوانب مخرب آن كاسته نشده بلكه توليد و عرضه هدفمند مواد مخدر جديد بر پيچيدگي‌هاي آن افزوده است.

وي افزود: به واقع آنچه كه مواد مخدر را به مسأله لاينحل جهان امروز تبديل كرده، فراتر از ابعاد ظاهري آن متأثر از در هم تنيدگي اهداف اقتصادي با اغراض سياسي پشت پرده‌اي است كه شكل‌دهنده جريان كلي توليد و قاچاق مواد مخدر به عنوان اهرمي بر ضد دولت‌ها و ملت‌هايي خاص است.

دبيركل ستاد اظهار داشت: مستندات موجود و نتيجه بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه چگونه آمريكا و متحدان غربي‌اش پس از ورود به افغانستان با راه‌انداختن جنگ مواد مخدري بر عليه ملت ايران و از طريق تغيير هدفمند جريان توليد مواد مخدر و وارد كردن مواد پيش ساز از مرزهاي غربي و شرقي كشور، سعي در آلوده كردن جوانان و نوجوانان اين مرز و بوم و تخريب پشتوانه‌هاي واقعي نظام كه به فرمايش حضرت امام خميني(ره) همين مردم هستند، دارند.

محمدنجار گفت: افزايش 42 برابري حجم كشت و توليد مواد مخدر افغانستان طي چند ساله اخير و اشاعه مواد پر خطري چون كراك از طريق دست بردن در جريان توليد و قاچاق مواد به داخل و كاستن از حجم توليد موادي همچون مرفين كه بازار مصرف آن در كشورهاي غربي است از نمونه‌هاي بارز در ايجاد چنين توطئه‌هاي پشت صحنه‌اي است و در حقيقت دشمنان با وقوف به اهميت اين سرمايه بزرگ (جوانان) در كنار ساير اهرم‌هاي فشار و تحريم، توطئه شوم اعتياد را بر عليه ملت ما طرح‌ريزي و آغاز كرده‌اند.

وي با اشاره به بيانات حضرت امام خميني (ره) گفت: ايشان در يكي از فرمايشات خود در 12 تير سال 1358 خطاب به كاركنان سازمان مبارزه با مواد مخدر آن زمان به خوبي خطر مواد مخدر و تهديدهاي ناشي از آن را تجزيه و تحليل كردند و تاكيد داشتند كه امروزه به وضوح نيات پليدي كه در پشت بحث توليد، ترويج و توزيع اين مواد در كشور وجود دارد، آشكار و مبرهن است.

محمدنجار بيان داشت: كشورهاي غربي با چنين رويكردي ‌عمده مواد توليدي افغانستان را به سمت مواد پرخطري كه در سطح منطقه و به ويژه كشورمان مصرف دارند، سوق داده‌اند و اكنون شاهد گسترش بيش از پيش كشت خشخاش در ولايات هم مرز با جمهوري اسلامي ايران هستيم به نحوي كه با يك جمع بندي سرانگشتي مشاهده مي‌شود كه بالغ بر 88 درصد كشت و توليد مواد مخدر افغانستان در مناطق جنوب غرب و غرب آن كشور يعني در جوار مرزهاي شرقي ايران متمركز شده است.

وي افزود: با حضور بيگانگان در افغانستان، نه تنها از معضل توليد و ترانزيت مواد مخدر كاسته نشده بلكه با توجه به آمار و ارقام اعلامي مجامع رسمي جهاني همانند سازمان ملل متحد، همه ساله بر حجم كشت افزوده شده است، چنانكه بر اساس گزارش اخير دفتر كنترل مواد مخدر و جرم سازمان ملل، سطح زير كشت خشخاش با 18 درصد رشد از 133 هزار هكتار در سال 2011 به 154 هزار هكتار در سال 2012 رسيده است.

اين مقام مسئول در ستاد ادامه داد: برآيند چنين روندي آلوده شدن بيش از 200 ميليون نفر به اعتياد به مواد مخدر و روانگردان در سطح جهان بوده است و متأسفانه اين جريان همچنان توسط باندهاي مافيايي و سودجويان و دول استثمارگر كه از تجارت مواد مخدر حتي بيش از سلاح بهره مي‌برند، در حال افزايش است.

محمدنجار با بيان اينكه تجارب ناشي از سال‌ها استقرار دول غربي در افغانستان به موازات وضعيت اقتصادي، معيشتي و اجتماعي آن كشور چشم‌انداز روشني را فراروي ما و ديگر كشورها قرار نمي‌دهد، گفت: اين كه منحصراً جمهوري اسلامي ايران بخواهد يكه و تنها بار سنگين مبارزه با مواد مخدر را به دوش بكشد و حتي در برخورد با قاچاقچيان مسلح مورد انواع تهمت‌ها و اتهامات ضد حقوق بشري واقع شود و در عين حال كشورهاي ديگر تنها به اقدامات شعاري و ظاهري بسنده كنند، نه امري منطقي است و نه با معيارهاي انساني و اخلاقي و حقوق بشري سازگار است.

وي ادامه داد: گرچه ما با الهام از ارزش‌هاي دين متعالي اسلام و برگرفته از رهنمودهاي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) مبارزه با مواد مخدر را وظيفه‌اي ديني و انساني مي‌دانيم و در اين مبارزه هرگز يك قدم عقب نخواهيم گذاشت اما لازم است ديگر كشورها نيز به اين مبارزه به ديد يك مسئوليت مشترك بنگرند و عملاً به آن بپيوندند.

دبيركل ستاد در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشت: ايجاد و گسترش فعاليت مسير جنوبي و شدت گرفتن فعاليت شبكه‌ها و باندهاي قاچاق و ترانزيت مواد مخدر در اين مسير، نشأت گرفته از خلأهايي است كه به طور عمده در اين حيطه با آن مواجهيم.

محمدنجار در ادامه، ارتقاي سطح مأموريت مرزباني با تغيير ساختار نيروي انتظامي و تفكيك مأموريت مرزباني از انتظامي، تقويت و توسعه منابع انساني و هنگ‌هاي مرزي، بكارگيري تجهيزات فني، اطلاعاتي و راداري، توسعه برجك‌ها، پاسگاه‌هاي مرزي و يگان‌هاي تكاوري و ايجاد مستحدثات مرزي همچون: حفر 845 كيلومتر كانال، ايجاد 609 كيلومتر خاكريز، نصب 237 كيلومتر سيم خاردار، 91 كيلومتر ديواركشي ، انسداد 37 باب دهانه و معبر عبوري، 116 كيلومتر عمليات جاده سازي مرزي را از جمله اقدامات كشورمان در مرزهاي شرقي برشمرد.

وي گفت: استفاده از فناوري‌هاي جديد و ابزار و آلات پيشرفته در برخورد با شبكه‌ها و باندهاي قاچاق مواد مخدر موجب شد تا فضا براي آنان در مرزها ناامن شده و كاروان‌هاي حامل مواد با به جا گذاردن خسارات و هزينه‌هاي انساني، مالي و تجهيزاتي بسيار دچار آسيب‌هاي جدي شوند به گونه‌اي كه باندهاي مافيايي با تغيير رويكرد خود به استفاده از مسير دريا روي آورده‌اند.

محمدنجار اضافه كرد: در حقيقت فلسفه اصلي حضور ما و شما عزيزان به عنوان مسوولين و رؤساي دستگاه‌هاي بخش مقابله در مركز و استان‌هاي منطقه، بررسي وضعيت مسير جنوبي و شناخت كمبودها و خلأهاي موجود در جهت ترميم نقايص و ضعف‌ها و تقويت خطوط كلي مبارزه از راه افزايش سطح تعامل، هماهنگي و همكاريِ ميان بخشيِ دستگاه‌هاي مقابله‌اي است كه اميدواريم با دست توانمند شما و جلب همكاري مؤثر اين مردم خوب و انقلابي شاهد ناامن شدن محور فوق براي قاچاقچيان و سوداگران مرگ باشيم.

وي افزود: در حقيقت دامنه وسيع تهديدات پيش رو در عرصه هاي توليد، قاچاق، ترانزيت، توزيع و سوء مصرف مواد مخدر ايجاب مي‌كند تا همگي منطبق با سياست‌هاي كلي مبارزه با مواد مخدر، در حركتي جهادي، مبارزه فراگير و قاطع بر عليه سوداگران مرگ را با تواني مضاعف به پيش ببريم.

محمدنجار در پايان گفت: انتظار اين است كه دست‌اندركاران اين مبارزه مقدس از فرماندهان و مأموران جان بركف انتظامي، اطلاعاتي، مرزباني و درياباني سپاه و ناجا تا عزيزان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيز استانداران، دادستان‌ها و قضات شريف دستگاه قضايي و همه خدمتگزاران اين عرصه در ستاد و شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كشور با درك حساسيت‌هاي بالاي موضوع، در اين مبارزه مقدس با همه توان وارد شده و در حركتي جهادي نه تنها به رهايي كشورمان از دام اعتياد بلكه نجات جامعه بشري از اين منجلاب تباهي كمك كنند.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار