روحانی در پنجمین کنگره حزب اراده ملت ایران:

ضرورت فعاليت شفاف و آشكار حزبي/ رئيس جمهور مجري قانون اساسي باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احزاب به غیر از تسلط بر قدرت سیاسی در جامعه اهداف مهم فرهنگی و سیاسی دیگری را نیز دنبال می‌کنند اما قرار بر این است که فعالیت حزبی کاملا شفاف و آشکار باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حسن روحانی" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران، اظهار داشت: واژه و کلمه حزب برای ما واژه آشنایی است و حداقل در یک قرن گذشته از این کلمه واژه برای تشکل‌های سیاسی استفاده شده است.

وی ادامه داد: اساسا خود کلمه حزب واژه‌ای است که حتی در قرآن مجید هم از آن نام برده شده، اما بی‌تردید مفهوم حزب به معنای مدرن آن مربوط به قرون اخیر است.

روحانی با بیان اینکه ازسال‌های 1839 تقریبا واژه حزب ابتدا در دنیا غرب و سپس در سایر مناطق جهان به مفهوم جدید بکار رفته است تصریح کرد: امروزه در نظام‌های مردم سالار باید گفت که واژه حزب در کنار واژگانی از قبیل مشروعیت، کارآمدی، مشارکت، مردم سالاری، و... جای خود را بازیافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حزب در مفهوم و معنای امروز آن سازمانی است که استمرار دارد، دارای تشکیلات منظم و مرکزیت سازمانی است.

وی با بیان اینکه هدف احزاب سیاسی در دنیای امروز در نهایت نوعی تسلط بر قدرت سیاسی جامعه است، گفت: احزاب به غیر از تسلط بر قدرت سیاسی در جامعه اهداف مهم فرهنگی و سیاسی دیگری را نیز دنبال می‌کنند اما قرار بر این است که فعالیت حزبی کاملا شفاف و آشکار باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه باید احزاب دارای مرام‌نامه روشن، تشکیلات، اهداف، استراتژی و مسیر حرکت سیاسی روشن در جامعه باشند، تصریح کرد: اساس حزب در برابر فعالیت‌های زیرزمینی و مخفی قرار دارد و به اعتقاد بنده در یک جامعه آزاد هرچه حزب کمتر باشد به این مفهوم است تشکیلات مخفی، نیمه مخفی و زیرزمینی بیشتر خواهد شد.

روحانی ادامه داد: بی‌تردید نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی ایران که همواره باید به عنوان نظامی الگو در منطقه و سطح جهان مطرح باشد به فکر بازسازی و نوسازی باشد.

وی افزود: بخشی از این بازسازی در بخش سیاسی تشکیلاتی و فعالیت احزاب سیاسی خواهد بود البته احزاب سیاسی محصول تحولات بنیادین در بخش سیاسی جامعه و بخش فرهنگی و اقتصادی هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جامعه‌ای که دارای مشروعیت سنتی است و فردی بعنوان حاکم و دارای اختیار بی‌نهایت در یک جمع از طریق وراثت به قدرت رسیده است احزاب در این جامعه مفهوم و جایگاهی ندارد.

فعاليت حزبي بايد شفاف و آشكار باشد

روحانی افزود: حزب در جامعه‌ای معنا و مفهوم دارد که مشروعیت آن مشروعیت قانون است در نظامی که مشروعیت بر مبنای قانون اساسی است، قانون اساسی و قوانین مشروع آفرین است در این جامعه احزاب معنا و مفهوم می‌گیرند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به شرایط اقتصادی شکل گرفته در جامعه تصریح کرد: مردم در شرایط اقتصادی امروز در جامعه تنها می توانند نیازهای اولیه خود را فراهم کرده و تمام وقتشان را صرف این می‌کنند که چگونه سرپناه و مایحتاج خود را فراهم کنند، تمام تلاش‌ها تلاش مادی است و اهداف فرامادی در جامعه معنا ندارد مشارکت مردم در جامعه جزو مهم فرامادی است در جوامع سنتی که تبادل کالا و فعالیت‌های اقتصادی محدود است انباشت سرمایه، فعالیت‌های صنعتی وجود دارد، روابط ساده سنتی موجود است.

وی ادامه داد: آنجا که سرمایه گذاری‌های بزرگ فعالیت های صنعتی گسترده بوجود می آید، بحث قوانین و مقررات برای روابط اجتماعی معنا دارد در چنین جامعه حزب معنا پیدا می‌کند.

روحانی با تأکید براینکه مشارکت سیاسی از لحاظ فرهنگی در جامعه جایگاه ویژه خود را دارد، افزود: در جامعه حزب زمانی مفهوم پیدا می کند که در آن جامعه فرهنگ سیاسی گسترده ای داشته و مردم به حقوق شهروندی خود واقف باشند و بدانند که احقاق حقوق اجتماعی خود را حق مسلم خود بدانند. در جامعه‌ای که بنابراین است که مردم حاکم بر آن باشند در چارچوبی که مفاهم شرعی حزب معنا می گیرد اگر نقش مردم در جامعه کمرنگ باشد مردم احساس می کنند که در آن جامعه اراده و نقشی ندارند در نتیجه در چنین جامعه ای حزب معنا و مفهوم ندارد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ما طبق قانون اساسی حاکمیت از آن مردم است ما در پی حاکمیت ملی در چارچوب موازین اسلام بودیم همه مسئولیت‌های مهم در جامعه ما مسئولیت‌هایی است که از اراده و رأی مردم نشأت می‌گیرد، ما نهادهای مهم غیرانتخاباتی نداریم. همه مسئولین چه با رأی مستقیم و چه رأی غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند در چنین جامعه‌ای رأی مردم اساس و بنیان فعالیت‌های قانونی است در این جامعه است که حزب معنا و جایگاه خود را بازمی‌یابد.

وی افزود: در جامعه ما احزاب نتوانستند جایگاه خود را بازیابند، اما این حق یک ملت است و برای آن باید تلاش کنیم تجربه‌های بشری مرز نمی شناسند همانطور که علم، هنر و صنعت مرز نمی‌شناسد ما باید از تجربه دیگران برای بهتر اداره کردن جامعه استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکید براینکه احزاب یکی از تجربه‌های مهمی است که باید از آنها بهره‌مند شویم تصریح کرد: حزب یکی از تجربه‌های مهمی است که در دنیای مدرن باید از آنها استفاده و بهره برداری کنیم، مردم سالاری بدون وجود تشکیلات حزبی ناقص است و نمی تواند به اهداف خود به خوبی دست یابد. حزب برای ارتباط میان مردم و حاکمیت موجود است.

وي با اشاره به ویژگی‌های احزاب در جامعه یادآور شد: حزب اعتمادساز است، حزب باید ایجاد تعامل میان حاکمیت و مردم کند، حزب باید زمینه ارجایی قوانین و مقررات را در جامعه فراهم کرده و بتواند خاص و اراده مردم را به مسئولین اعلام کند، اگر حزبی در جامعه نقش نداشته باشد این رابطه دو سویه میان حاکمیت و مردم وجود ندارد.

روحانی اظهار داشت: ما در آستانه دو انتخابات مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهرها هستیم، قانون اساسی ویژگی های رئیس جمهور را در اصل 115 اینچنین مطرح می‌کند که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی کشور باشد ایرانی‌الاصل و تابعیت ایران داشته، مدیر و مدبر باشد یعنی توان اداره یک کشور را داشته باشد، مدبر باشد یعنی پیش بینی آینده نه پیشگویی از طریق دیگران را داشته باشد یعنی قادر باشد که آثار و ثمرات یک تصمیم را بفهمد، دارای حسن سابقه باشد، امانت دار، مومن، و معتقد به مذهب اصلی کشور باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید قانون اساسی را اجرایی کند، حقوق ملت را طبق قانون اساسی اجرایی کند، يعنی مجری قانون اساسی باشد. همچنین باید معتقد به قانون اساسی باشد.

روحانی با اشاره به شرایط موجود جامعه افزود: ما درشرایطی هستیم که رئیس جمهور آینده علاوه بر عالم بودن به خود مردم و جهان امروز شناخت داشته و واقعیت های دنیا را بداند، سمت رئیس جمهور کلاس کارآموزی نیست که هر فردی این سمت را برعهده گیرد و در فکر آموزش باشد بلکه باید عالم و دانا باشد قدرت اداره جامعه را داشته و باتجربه و شجاع باشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شجاع بودن رئیس جمهور را اینگونه تصريح کرد: شجاعت برای رئیس جمهور به معنای این نیست که به ابرقدرتان سخن درشتی بگوید بلکه به این معناست که اگر اشتباهی کرد با صراحت به مردم بگوید که اشتباه کرده‌ام.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد اراده جامعه را برعهده داشته باشد باید مخلص باشد، اما همه این شرایط در مقطع فعلی کافی نبوده زیرا مقطع فعلی مقطعی حساس و ویژه است امروز کشورما از لحاظ اقتصادی، بین‌المللی دارای یک شخصیت ویژه است حداقل رئیس جمهور آینده کشور باید ویژگی‌هایی علاوه برآنکه قانون اساسی مطرح کرده است داشته باشد.

سمت رئیس جمهور کلاس کارآموزی نیست


عضو مجمع با اشاره به شرایط اقتصادی شکل گرفته در جامعه تصریح کرد: مردم در شرایط اقتصادی امروز در جامعه تنها می توانند نیازهای اولیه خود را فراهم کرده و تمام وقتشان را صرف این می کنند که چگونه سرپناه و مایحتاج خود را فراهم کنند، تمام تلاش ها تلاش مادی است و اهداف فرامادی در جامعه معنا ندارد مشارکت مردم در جامعه جزو مهم فرامادی است. در جوامع سنتی که تبادل کالا و فعالیت های اقتصادی محدود است انباشت سرمایه، فعالیت‌های صنعتی وجود دارد، روابط ساده سنتی موجود است.

وی ادامه داد: آنجا که سرمایه گذاری های بزرگ فعالیت های صنعتی گسترده بوجود می آید، بحث قوانین و مقررات برای روابط اجتماعی معنا دارد در چنین جامعه حزب معنا پیدا می کند.

روحانی با تأکید براینکه مشارکت سیاسی از لحاظ فرهنگی در جامعه جایگاه ویژه خود را دارد افزود: در جامعه حزب زمانی مفهوم پیدا می کند که در آن جامعه فرهنگ سیاسی گسترده ای داشته و مردم به حقوق شهروندی خود واقف باشند و بدانند که احقاق حقوق اجتماعی خود را حق مسلم خود بدانند.

در جامعه‌ای که بنابراین است که مردم حاکم بر آن باشند در چارچوبی که مفاهم شرعی حزب معنا می گیرد اگر نقش مردم در جامعه کمرنگ باشد مردم احساس می کنند که در آن جامعه اراده و نقشی ندارند.

عضو مجمع تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ما طبق قانون اساسی حاکمیت از آن مردم است ما در پی حاکمیت ملی در چارچوب موازین اسلام بودیم همه مسئولیت های مهم در جامعه ما مسئولیت هایی است که از اراده و رأی مردم نشأت می گیرد.

ما نهادهای مهم غیرانتخاباتی نداریم. همه مسئولین چه با رأی مستقیم و چه رأی غیرمستقیم مردم انتخاب می شوند در چنین جامعه ای رأی مردم اساس و بنیان فعالیت های قانونی است در این جامعه است که حزب معنا و جایگاه خود را بازمی یابد.

وی افزود: در جامعه ما احزاب نتوانستند جایگاه خود را بازیابند. اما این حق یک ملت است و برای آن باید تلاش کنیم تجربه های بشری مرز نمی شناسند همانطور که علم، هنر و صنعت مرز نمی شناسد ما باید از تجربه دیگران برای بهتر اداره کردن جامعه استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص با تأکید براینکه احزاب یکی از تجربه های مهمی است که باید از آنها بهره مند شویم تصریح کرد: حزب یکی از تجربه هایمهمی است که در دنیای مدرن باید از آنها استفاده و بهره برداری کنیم.

وي با اشاره به ویژگی های احزاب در جامعه یادآور شد: حزب اعتمادساز است، حزب باید ایجاد تعامل میان حاکمیت و مردم کند، حزب باید زمینه ارجایی قوانین و مقررات را در جامعه فراهم کرده و بتواند خاص و اراده مردم را به مسئولین اعلام کند، اگر حزبی در جامعه نقش نداشته باشد این رابطه دو سویه میان حاکمیت و مردم وجود ندارد.

روحانی اظهار داشت ما در آستانه دو انتخابات مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهرها هستیم، قانون اساسی ویژگی های رئیس جمهور را در اصل 115 اینچنین مطرح می‌کند که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی کشور باشد ایرانی الاصل و تابعیت ایران داشته، مدیر و مدبر باشد یعنی توان اداره یک کشور را داشته باشد، مدبر باشد یعنی پیش بینی آینده نه پیشگویی از طریق دیگران را داشته باشد یعنی قادر باشد که آثار و ثمرات یک تصمیم را بفهمد، دارای حسن سابقه باشد، امانت دار، مومن، و معتقد به مذهب اصلی کشور باشد.

همچنین باید معتقد به قانون اساسی باشد حسن روحانی با اشاره به شرایط موجود جامعه افزود: ما درشرایطی هستیم که رئیس جمهور آینده علاوه بر عالم بودن به خود مردم و جهان امروز شناخت داشته و واقعیت های دنیا را بداند، سمت رئیس جمهور کلاس کارآموزی نیست که هر فردی این سمت را برعهده گیرد و در فکر آموزش باشد بلکه باید عالم و دانا باشد.

عضو شجاع بودن رئیس جمهور را اینگونه بیان کرد: شجاعت برای رئیس جمهور به معنای این نیست که به ابرقدرت‌ها سخن درشتی بگوید بلکه به این معناست که اگر اشتباهی کرد با صراحت به مردم بگوید که اشتباه کرده‌ام.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد اراده جامعه را برعهده داشته باشد باید مخلص باشد، اما همه این شرایط در مقطع فعلی کافی نبوده زیرا مقطع فعلی مقطعی حساس و ویژه است امروز کشورما از لحاظ اقتصادی، بین‌المللی دارای یک شخصیت ویژه است حداقل رئیس جمهور آینده کشور باید ویژگی هایی علاوه برآنکه قانون اساسی مطرح کرده است داشته باشد.

روحانی با تأکید براینکه قدرت اجماع سازی یکی از ویژگی های اساسی رئیس جمهور است تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید قدرت اجماع سازی در میان نهادها و مسئولین داشته و از طرفی بتواند سیاست های اجرایی کشور را تدوین کرده و بتواند سیاست های کلی از طرف قانون را در کشور به خوبی اداره کند.

رئیس جمهور می‌تواند با حضور کارشناسان در مجلس، مجمع تشخیص در تصمیم سازی حضور و نقش آفرین باشد اما اگر قرار باشد که با این‌ها بحث کند نمی‌تواند کشور را به درستی اداره کند.

روحانی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور نیازمند قدرت اجماع سازی است تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید در کارنامه زندگی خود باید اجماع سازی را تجربه کرده باشد اگر غیر از این باشد کشور دچار مشکلات زیادی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دومین ویژگی رئیس جمهور را قدرت و توان مذاکره با دنیا مطرح کرد و گفت: ما باید معضلات خود را حل کنیم مسایل ما با جهان با تهدید یا تهدید آنها علیه ما حل نمی شود بلکه ما باید با مذاکره با جهان مسایل بین المللی را حل و فصل کنیم که این نیاز به هنر خاص و کار دانشی نیازمند است.

وي افزود: این چنین نیست که هر کسی با جهان سخن بگوید و در نهایت به تفاهم برسد ما در شرایط فعلی نیازمند یک مدیر توانمند هستیم.

حسن روحانی تصریح کرد: ما در بخش اقتصادی جامعه دچار بی ثباتی شده ایم؛ اصحاب کهف یک بار خوابیدند و پول آنها در بازار یک معنای دیگری داشت ظاهرا ما هر شب خوابمان، خواب اصحاب کهف است.

وی ادامه داد: ما باید در بخش اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در مسایل مختلف اجتماعی ثبات را بر گردانیم، صبح طرف وزیر است ساعتی بعد نیست و برای آینده این کشور باید ثبات و نظم را برقرار کنیم چرا که مردم نگران این بی‌ثباتی هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه شرایط امروز جامعه شرایط حساسی است گفت: شرایط امروز ما شرایطی نیست که مناسب یک ایرانی دارای فرهنگ و غرور آفرینی، تمدن بزرگ تاریخی، ملتی که انقلاب را به ثمر رساند، ملتی مه هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن داشت از این شرایط اقتصادی شرایط مناسبی برای او نیست.

وی ادامه داد: ما باید شرایط زندگی ایرانیان را آن چنان که در شان یک ایرانی است بهبود ببخشیم و ما به دنبال عظمت و سربلندی ایران هستیم پس نباید از کشورهایی که ما پایین تر هستند پایین تر باشیم بلکه ما باید یک کشور پیشرفته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت در پایان خاطرنشان كرد: بیش از یک سوم از زمان اجرای چشم انداز 20 ساله گذشت، امسال سال تولید ملی و سرمایه ایرانی بود آیا ما توانستیم به این شعار عمل کنیم آیا به این هدف که رهبری فرموده بود توانستیم عمل کنیم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار