در شب های سرد زمستان می توانید بزگرترین سیاره منظومه شمسی را با چشم غیر مسلح در آسمان به راحتی رصد کنید.

کاوه جمالی، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی می باشد که جنسی از گاز دارد و با سرعتی حدود 60 کیلومتر در ثانیه در حال چرخش به دور خود است و مدار بیضوی خود به دور خورشید را با سرعت 13 کیلومتر در ثانیه طی می کند.

وی افزود: این سیاره در این شب ها بعد از غروب خورشید در آسمان طلوع می کند و در زوایه 80 درجه یعنی دقیقا بالای سر هر ناظر زمینی با قدر 2 درجه قابل رویت است که در شب های زمستان این سیاره پر نورترین جرم آسمان بعد از ماه می باشد و ما می توانیم با استفاده از یک دوربین دو چشمی ساده چهار قمر گالیله ای آْن را ه راحتی رصد کنیم.

جمالی عنوان کرد: قطر این غول گازی یازده برابر زمین است و 12 سال زمینی طول می کشد تا یک دور کامل به دور خورشید بچرخد و یک سالش را طی می کند.

وی تاکید کرد: این سیاره دارای بیش از 70 قمر است که به دلیل جرم بالا  از کمربند سیار کی دریافت می کنند دائما قمرهایش افزایش یافته و زیاد می شوند.

جمالی گفت: اگر با یک تلسکوپ این سیاره را مورد رصد قرار دهیم می توانیم کمبرندهایی به رنگ قهوه ای و سفید(راه راه) بر روی آن مشاهده کنیم که این رنگها همان گازهای مشتری هستند که به صورت هم رفتی بالا و به داخل باز گردانده می شوند و زمانی که بالا و به سمت بیرون حرکت می کنند سفید و بعد از حرکت به داخل این سیاره قهوه ای یا نارنجی رنگ دیده می شوند./ع2
برچسب ها: منظومه ، شمسی ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
نگار
۱۲:۲۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱
فتبارك الله احسن الخالقين
آخرین اخبار