مرتضی فرج آبادی ،عکاس خبری، معتقد است: امروزه با توجه به امکانات تصویری موبایل های جدید مي‌توان به آن به عنوان یک رسانه مستقل شهروندی نگاه کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري اولين جشنواره فيلم و عكس همراه تهران؛مرتضی فرج آبادی دبیر بخش عکس خبرگزاری ایسنا گفت: در حال حاضر هر فرد ، چه حرفه ای و چه آماتور می تواند هر اتفاق مهمی را با هر کیفیتی بوسیله فیلم و عکس های موبایلی باز گو کند. به تدریج تصاویر تلفن های همراه جایگاه  خودشان را پیدا کرده اند و سایت های کوچک خبری و وبلاگ ها  از این عکس و فیلم ها استفاده می کنند.
وی دلایل محدودیت انتشار تصاویر موبایلی در رسانه های بزرگ و رسمی را عوامل متعددی چون موضوع خبر ، محل انتشار و اعتبار حرفه ای  تصویربردار عنوان کرده و توضیح داد: معمولا عکاس و تصویر برداری که این آثار را ثبت کرده اعتبار حرفه ای لازم را ندارد که تصویری واضح و کامل از موضوع را ثبت کند در عین حال نباید از یاد ببرید که تصاویر موبایلی به دلیل حجم کم بیشتر در معرض دستکاری و تغییر هستند. معمولا محلی هم که آن را برای اولین بار منتشر کرده اعتبار کافی برای سندیت آن محسوب نمی شود و اعتبار کافی ندارد.
فرج آبادی یادآور شد : درست است که تصاویر موبایلی در رسانه های بزرگ کمتر اعتبار دارنداما گاهی هم اتفاقاتی افتاده اند که خبرگزاری ها به واسطه نیازی که داشته اند مجبور به استفاده از تصاویر موبایلی شده اند.
بسته به درجه بندی اهمیت موضوع و شرایطی مانند عدم دسترسی ، فشردگی زمان و ... از این تصاویر استفاده می شود. مانند تصاویری که از آتش سوزی در دبستان داشتیم و یک یا دو فریم آن موبایلی بود.
وی یکی از ویژگی های تصاویر موبایلی را سهولت انتقال تصاویر از راه دور دانسته و افزود: همین نکته باعث می شود که رسانه هایی که به سوژه دسترسی مستقیم ندارند از تصاویر موبایل بهره ببرند.
این عکاس خبری در خصوص جای خالی تصاویر موبایلی در تلویزیون گفت: اگر این تصاویر در بخش مشخصی برای عکس ها یا فیلم های آماتوری به نمایش در آیند ،  تصاویر خوبی را شاهد خواهیم بود و تاثیر مثبتی بر عموم کاربران تلفن همراه خواهد گذاشت.
وی درباره کیفیت تصاویر موبایلی نیز گفت: امروزه با توجه به امکانات تصویری موبایل های جدید می توان به آن به عنوان یک رسانه مستقل و یک رسانه شهروندی نگاه کرد. کیفیت بالای دوربین ها باعث شده است که بسیاری از این تصاویر بدرد نمایش در نمایشگاه های هنری بخورد. می توان در عکاسی خبری به آن اتکا کرد و کم کم نیز شاهد آن هستیم که به موبایل بیشتر از قبل توجه می شود.
گفتني است؛ اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و با دبیری فرجاد خوشبین در اردیبهشت ماه 92 برگزار می شود./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار