جشن سده یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که در دهم بهمن ماه برگزار می شود. مردم سرزمین های مختلف در کنار شعله های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود سرودها و ترانه های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می کنند. فردوسی هم به این جشن در زمان شاه هوشنگ اشاره دارد. بعد از اسلام هم این جشن درنقاط مختلف ایران برگزار می شود

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی سرایان گفت: جشن سده سرایان در هفتمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور، که در بهمن ماه جاری در استان سمنان برگزار شد به ثبت میراث معنوی (آئین ها و مراسم مذهبی و محلی) کشور رسید.

محمد عرب با بیان اینکه، این مراسم در گذشته بیشتر از حال اجرا می شد و هم اکنون در اکثر روستاهای شهرستان سرایان با کیفیت های متفاوت برگزار می گردد، افزود: معمولا مراسم جشن سده از 28 دی شروع می شود و تا یک بهمن ادامه دارد.

وی افزود: این جشن شامل برنامه های مختلفی می شود؛از جمله اینکه، بچه ها و نوجوانان به در خانه ها می روند اشعاری به زبان محلی می خوانند و صاحبخانه مقداری آرد و روغن و یا پول به بچه ها می دهد و این مواد برای پخت غذای بلغور خیرجمع آوری می شود.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با اشاره به اینکه درست کردن آتش دومین کاری است که انجام می شود گفت: علاوه بر درست کردن خرمن آتش گلوله ای از آتش درست می کنند وآن را دور سرشان می چرخاند . همه افراد روستا دور آتش جمع شده و به شادی و پایکوبی می پردازند. در بعضی جاها آتش را روی پشت بام درست می کنند و از روی آن می پرند.

در این شب علاوه بر پریدن از روی آتش، بازی های دیگری هم انجام می شود که بزرگترها نیز شرکت دارند مثل قائم موشک و شیر گرماس.

عرب اذعان داشت: شب نشینی از جمله کارهای دیگر است که در شب های سده اجرا می شود و اقوام به خانه بزرگترهایشان می روند. بزرگترهای فامیل داستان ها و افسانه های زمان گذشته را برای کوچکترها تعریف می کنند. علاوه براین داستان کتابهایی مثل حافظ ، مختارنامه، جنگ های امام علی (ع) در خاورمیانه، امیر ارسلان رومی وشاهنامه می خوانند

وی ادامه داد: علت برگزاری این مراسم دلایل مختلفی است که از مهمترین این دلایل این است که در بعضی جاها عقیده دارند که با درست کردن آتش سده می توانند بفهمند که آیا سال آینده برایشان سالی همراه با باران خواهد بود و یا خیر، اعتقاد شان بر این است که اگر خاکستر آتش را باد ببرد سالی خشک و اگر در محلی که آتش روشن شده بود بماند سالی پرباران خواهد بود. همچین اعتقاد دارند که هر کس از روی آتش بپرد گزنده ها او را تا آخر سال نمی گزند و از گزیده شدن و از نیش پشه ها در تابستان در امان می ماند.

به گفته عرب، این جشن ارزش های خاص خود را دارد که از جمله صله رحم و شب نشینی در منزل یکی از بزرگان ، نشست صمیمی و دوستانه ریش سفیدان، تجلیل و خواندن شاهنامه-حافظ-داستان های امیر ارسلان، مختارنامه و شعرخوانی و افسانه گویی و احترام به بزرگان و پیران و ریش سفیدان است ./س

برچسب ها: ثبت ، میراث ، معنوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.