وی با بیان اینکه خودروسازان در دفعات متعدد با رونمایی از محصولات خود همواره بر داخلیسازی آن و تولید خودروی ملی تأکید داشتهاند افزود: ارزبری خودروهای ملی در حد حداقلی قرار دارد و این خودروها نباید افزایش قیمت زیادی را تجربه کنند.
نعمتی ادامه داد: همچنین براساس مصوبه قیمتگذاری خودرو، قیمتهای جدید باید بین قیمت محاسباتی و قیمت کف بازار تعیین شود که این مسئله باعث رانتخواری در بازار خودرو خواهد شد و اعضای کمیسیون صنایع معتقدند این نوع قیمتگذاری باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد: همچنین نمایندگان مجلس به واریز مابهالتفاوت قیمت محاسباتی خودرو و نرخ بازار آزاد به حساب خزانه دولت نیز معترضند چراکه مشخص نیست این پول بابت چه چیزی و به چه دلیلی از مردم گرفته میشود.
وی اظهار داشت: مابه التفاوت این پول که قرار است به حساب خزانه واریز شود نه مالیات است و نه عوارض و نباید از جیب مردم برداشت شود.
نعمتی تصریح کرد: پیشنهاد مجلس این است که قیمت خودرو پائین تر از نرخ مبادله ای ارز محاسبه شود و به میزان مصرف صنایعی که برای خودروسازی وارد کشور می شود به همان مقدار ارز با قمیت مبادله ای محاسبه گردد و مجلس بالاتر از این قیمت و رقم های خودساخته را قبول ندارد.
اما احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره اظهارات نمایندگان مجلس درباره ضرورت تجدیدنظر در مصوبه جدید قیمتگذاری خودروها، درخواست کرد که دلایل عدم تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب این صنعت پیگیری شود.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه جدید، قیمت محاسباتی خودروها براساس ارز مبادلاتی تعیین شده است و مابهالتفاوت قیمت تجاری با قیمتهای محاسباتی به خزانه واریز خواهد شد.
نعمت بخش با بیان اینکه در این شرایط خودروسازان هیچ انگیزهای برای افزایش قیمت محصولات خود بیشتر از سقف قیمتهای محاسباتی نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخلاف تاکیدات صورت گرفته، ارز مبادلاتی به خودروسازان پرداخت نمیشود بهگونهای که شرکتهای مختلف در مکاتبات خود با انجمن اعلام میکنند که علیرغم گذشت مدت زمان زیادی از واریز صددرصد معادل ریالی ارز ثبت سفارش شده، هنوز گشایش اعتبار صورت نگرفته است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: از آن گذشته با گذشت حدود 10 ماه از مصوبه کارگروه حمایت از تولید در زمینه پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به خودروسازان هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.
وی افزود: بنابراین در این شرایط از نمایندگان مجلس میخواهیم در پیگیریهای خود در زمینه مصوبه جدید قیمتگذاری، دلایل عدم تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب این صنعت را پیگیری کنند.
نعمتبخش با بیان اینکه قیمت مواد اولیهای چون آلومینیوم، فولاد، مس و پتروشیمی در مواردی تا سه برابر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در این شرایط قیمت یورو نیز از 1400 تومان به 5000 تومان رسیده است بنابراین خودروسازی که ارز خود را از بازار آزاد تامین کرده است چگونه میتواند محصولات خود را به قیمتهای بسیار پایینتر عرضه کند.
وی تصریح کرد: از نمایندگان میخواهیم بهگونهای عمل نکنند که صنعت خودرو به دلیل ادامه یافتن وضعیت زیاندهی تعطیل شود چراکه در آن صورت مصرفکنندگان بسیار بیشتر از شرایط فعلی متضرر خواهند شد./س