به همت کارشناسان و متخصصان توانمند واحد تعميرات توربين سكوي سروش، کلاچ توربين C این سكو با موفقیت تعمیر و تعویض شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سکوی سروش، به عنوان یک از مهمترین سکوهای نفتی ایران جهت تامین انرژی الکتریکی خود دارای سه توربین SGT-500)) به قدرت هرکدام 17 مگاوات است که توربین سوم(C)  از حدود یکسال پیش بدليل بريدن كلاچ (SSS-Clutch) بين شفت N1 وN2 ، از سرویس خارج شده بود.

اين مشکل باعث از دسترس خارج شدن توربین Standby و به دنبال آن هنگام بروز مشکل در یکی از توربین‌ها و تعميرات اضطراري‌، باعث بروز مشكلاتی از جمله كاهش تولید، افت كيفيت نفت استحصالی و ريسك Shutdown کلی در روند عمليات بهره‌برداري سكو می‌گردید. 

در این راستا با توجه به اینکه به دليل وجود تحريم‌ها، شركت سازنده (SIEMENS) حاضر به تامين قطعه و تعمير كلاچ آسیب دیده نشد، كاركنان واحد تعميرات توربين سكوي سروش براي اولين بار در سطح شركت نفت فلات قاره ایران وارد عمل شدند. این متخصصان در ابتدا نحوه تعويض كلاچ را مورد بررسي قرار داده و پس از فراهم كردن ابزار مورد نیاز (Special Tools) اقدام به باز كردن Core Engine  اين توربين نمودند. 

در این عملیات سخت و پیچیده که در آب و هواي گرم و شرجی انجام شد كاركنان واحد تعميرات توربين سكوي سروش با تلاشهاي پيگير خود پس از تعمير قطعه معيوب، در طي 14 روز  كاري موفق شدند كلاچ معیوب را تعويض و توربين را با موفقيت استارت نمایند.

گفتنی است، هزينه قطعه یدکی و تعويض كلاچ براي اين توربين  20 ميليون يورويي توسط شركت سازنده خارجي که حدود سه سال قبل انجام گرفته بود 200 هزار يورو بوده است كه متخصصان توانمند كشورمان با هزينه بسيار ناچيزي (کمتر از یک صدم)  آن را به انجام رساندند./ر

برچسب ها: تعمیر ، توربین ، کلاچ ، سکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار