مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: تالاب كویری میقان اراك با كاركردهای متعدد اقلیمی، طبیعی و زیستگاهی یكی از 10 تالاب ارزشمند كشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری افزود: این تالاب با مساحت 25 هزار و وسعت آبگیر ده هزار هكتار در 15 كیلومتری شرق اراك واقع شده و در لیست 105 منطقه مهم زیست پرندگان كشور قرار دارد.

وی اظهار كرد: این تالاب در قلب ایران و در مسیر مهاجرت بین المللی پرندگان است كه در ایام سال پذیرای 68 درصد پرندگان استان و 27 درصد پرندگان كشور است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی یادآور شد: تاكنون زیست 140 گونه پرنده در تالاب میقان اراك به ثبت رسیده كه 90 گونه آن آبزی و كنار آبزی است.

انصاری اظهار كرد: 70 گونه گیاهی نیز در تالاب كویری میقان شناسایی شده كه اغلب این گیاهان از گونه های مقاوم به گرما و كم آبی هستند و با خاصیت خودپالایی تا یكصد هزار برابر قادرند غلظت فلزات سنگین را جذب كنند و مانع از آلایندگی منابع زیرزمینی شوند.

وی توضیح داد: شن های روان در حوزه كویری تالاب میقان اراك از تهدیدات جدی در آلودگی هوای شهر اراك است كه بخشی از آن با اقدامات كشت آتریپلكس و قره داغ در 10 سال اخیر مهار شده اما بایدبرای حذف این عامل اقلیمی مهم چاره اساسی اندیشیده شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی بیان كرد: با توجه به قابلیت فرسایش سالانه بادی یكصد تن در كویر میقان و بافت ضعیف این منطقه اجرای طرح هایی كه رطوبت خاك را افزایش می دهد امری ضروری است.

انصاری عنوان كرد: طرح جامع مدیریت زیست بوم تالاب كویری میقان اراك در سازمان حفاظت محیط زیست كشور به تصویب رسیده و تسریع در تامین اعتبار دو میلیارد ریالی برای استقرار مدیریت بومی، عملیات احیا، مطالعه و پژوهش بین المللی شدن و عملیات حفاظتی آن ضروری است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.