معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره بر اتخاذ رويکرد منطقه‌اي و همکاري کشورها براي برقراري صلح و ثبات و امنيت در منطقه تاکيد کرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "سيد عباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه" وزارت امور خارجه ظهر ديروز(سه‌شنبه) در همايش ايران و اوراسيا گفت: اين منطقه داراي اهميت زيادي بوده و در معادلات نظام بين الملل در تمام زمينه‌ها تاثيرگذار است.

وي ادامه داد: اين منطقه تاثيرگذاري زيادي در اقتصاد بين الملل دارد.

عراقچي افزود: در اين منطقه بايد همکاري‌هاي اقتصادي بر مبناي منافع مشترک از پايه‌هاي اساسي باشد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه تصريح کرد: ايران نقش ژئوپلتيکي مهمي در ارتباط ميان ملت ها و دسترسي به آب‌هاي آزاد ايفا کرده و مي‌تواند فرصت‌هاي ترانزيتي بسياري را بوجود آورد و اتصالات ميان کشورها را افزايش بخشد.

عراقچي اظهار داشت: يکي از زير ساخت‌هاي اقتصادي مهم احداث راه آهن‌هاي مختلف در اين منطقه بوده که ايران را به کشورهاي ديگر متصل مي‌کند و فرصت‌هاي اقتصادي بسياري بوجود مي‌آورد.

وي ادامه داد: نگراني‌هاي مختلفي در اين منطقه براي کشورهاي اين حوزه وجود دارد که سبب شده توجه همه کشورها را جلب کند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه افزود: آنچه که باعث نگراني مي‌شود اين است که منطقه اوراسيا به دليل اهميتش به منطقه‌اي براي رقابت‌ کشورها تبديل شود و نشانه‌هاي آن را در سياست‌هاي قدرتي همچون آمريکا که براي تحقق اهداف خود از هيچ تلاشي فروگذار نيستند، قابل ملاحظه است.

عراقچي ادامه داد: حضور قدرت‌هاي خارجي و قدرت‌هاي فرا منطقه‌اي از بعد ژئوپلتيک نگراني ديگري است که کشورهاي اين حوزه را درگير کرده است.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه با اشاره به ايجاد پايگاه‌هاي نظامي توسط آمريکا و غرب در منطقه اظهار داشت: تاسيس پايگاه‌هاي نظامي از جمله پايگاه نظامي ناتو به نگراني کشورهاي اين حوزه افزوده است مثلا پايگاه‌هاي نظامي که در افغانستان در حال تاسيس هستند و حضور احتمالي نيروهاي نظامي آمريکا تا سال 2024 يکي از نگراني‌هاي اصلي و مهم اين حوزه است.

عراقچي ادامه داد: وجود اين پايگاه‌ها نه تنها به امنيت منطقه کمک نمي‌کند بلکه محملي براي ادامه فعاليت‌هاي تروريستي است.

وي افزود: گروه‌هاي تروريستي ادامه فعاليت خود را در کشورهايي چون افغانستان با اشاره به وجود اين پايگاه هاي نظامي توجيه خواهند کرد.

عراقچي اظهار داشت: با وجود تمامي اينها ما با يک حلقه بسته و دور باطل در افغانستان مواجه خواهيم شد چرا که هر گروه تروريستي حضور خود را بدين شکل توجيه مي کند و اين مسئله افزايش ناامني در منطقه را در پي دارد.

وي گفت: وجود نيروهاي خارجي و قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و به دنبال رقابت قدرت‌هاي بزرگ در اوراسيا موجب نگراني براي کشورهاي منطقه شده بنابراين بايد در اين مورد بيش از پيش تأمل کرد.

عراقچي افزود: افراط گرايي و تروريسم عامل ديگري براي نگراني‌ها در منطقه بوده و برخورد تمام کشورها با اين مسئله را اقتضا مي‌کند.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه گفت: بعد از فروپاشي شوروي درگيري‌هاي مختلفي چون مسئله قره باغ، تاجيکستان را شاهد بوديم و تنها نمونه‌اي که به سرانجام رسيد مسئله تاجيکستان بود چرا که درگيري‌هاي آنها بدون دخالت کشورهاي فرامنطقه اي و همکاري ايران و روسيه به سرانجام رسيد.

وي تصريح کرد: اما در موضوع افغانستان شاهد چنين رويکردي نيستيم بنابراين پايان مشکلات در اين کشور مشخص نيست.

وي ادامه داد: آمريکا و ناتو به بهانه مقابله با تروريسم به افغانستان آمدند اما شاهد هستيم که آنها اين مسئله را دامن زدند و سياست هاي آنان با شکست روبرو شده بنابراين ايران همواره رويکردي منطقه‌اي براي حل و فصل مسئله افغانستان پيش بيني کرده است.

عراقچي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي همسايه از منافع مشروعي در افغانستان برخوردار هستند بنابراين بايد با همکاري هاي يکديگر اين مشکل را حل و فصل کند.

وي ادامه داد: مسئله امنيت در اوراسيا و دسترسي به نظام امنيتي منطقه‌اي همواره مورد نظر جمهوري اسلامي ايران بوده است و کشورمان تاکنون نقش خود را در اين زمينه ايفا کرده است.

عراقچي تصريح کرد: ما آنچه را که در توان داشتيم براي حفظ صلح در منطقه بکار گرفتيم چرا که ايجاد صلح و ثبات در منطقه اوراسيا به نفع تمام ملت ها بوده است.

معاون اسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در پايان خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران در ايفاي نقش خود براي تحقق کامل اهداف جدي بوده و نشانه گفتگوهاي سه جانبه در منطقه ( ايران، افغانستان و تاجيکستان)( ايران، آذربايجان و ترکيه) است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، ترانزیت ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار