مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره از آمادگی ایران برای صادارت گاز به کشورهای عربی در صورت تکمیل طرح‌های نفت و گاز در خلیج فارس خبر داد.

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه در شرایط فعلی اجرای سیاست و دیپلماسی مشارکت به جای رقابت در دستور کار وزارت نفت در منطقه خلیج فارس قرار دارد، گفت: بر این اساس پیشنهادهایی به پنج کشور عربی عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت ارسال شده است.
 
وی با اعلام اینکه مشارکت به جای رقابت برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز دستاوردهای متعدد اقتصادی و بین المللی به همراه دارد، تصریح کرد: کاهش هزینه توسعه، نگهداری و بهره برداری میادین نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت مخازن، افزایش تعاملات ملی، اسلامی و بین المللی، افزایش امنیت و آرامیش منطقه ای و استفاده حداکثری از ثروت های ملی از مهمترین دستاوردهای این پیشنهاد است.

زیرکچیان زاده با تاکید بر اینکه ایران خواهان توسعه‌  میدان‌های مشترک با همکاری کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس است گفت: ایران ترجیح می‌دهد در توسعه‌ این میدان‌ها از همکاری به جای رقابت استفاده کند؛ چرا که در جهان توسعه‌ غیر رقابتی میدان‌های مشترک یک روال معمولی است، اما متاسفانه کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه تاکنون ایران با پنج کشوری که در آب‌های خلیج‌فارس دارای میدان‌های مشترک هستند نامه‌نگاری کرده است تا این میدان‌ها به صورت غیررقابتی توسعه یابند، یادآور شد: توسعه غیررقابتی این میدان‌ها باعث آرامش در منطقه می‌شود.  

وی با بیان اینکه عمان یکی از استقبال‌کنندگان از این درخواست بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون در خلیج‌فارس میدانی به صورت مشترک توسعه نیافته است رسیدن به چنین موضعی نیاز به زمان دارد.

زیرکچیان‌زاده البته تصریح کرد: ایران در توسعه میدان‌های مشترک معطل کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس نخواهد ماند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از کاهش محدودیت‌های پیش روی توسعه میدان‌های مشترک خبر داد و گفت: البته باز هم محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که اگر این موارد حذف شود صد‌درصد عملکرد ایران در این زمینه بهتر خواهد شد.

زیرکچیان‌زاده با اشاره به وجود 18 میدان مشترک نفت و گاز بین ایران و پنج کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، اظهار داشت: در میدان هنگام عملیات لرزه نگاری سه بعدی با مشارکت عمان انجام شده اما در سایر میادین هنوز پاسخی نسبت به این پیشنهادات دریافت نکرده ایم.
 
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت به گاز نیاز دارند، در صورت مشارکت امکان تامین پایدار گاز این کشورها توسط ایران وجود دارد.

وی با اشاره به توافق و قرارداد امضا شده بین شرکت نفت و مپنا برای توسعه میدان گازی فروز B و تولید برق در جزیره قشم، گفت: قشم هاب آینده تولید برق ایران در خلیج فارس است.

زیرکچیان زاده با بیان اینکه سه فاز توسعه ای میدان گازی فروز توسعه می یابد، گفت: در مجموع سه فاز با سرمایه گذاری 18 تا 20 میلیارد دلاری علاوه بر تولید 12 هزار مگاوات برق امکان توسعه این میدان گازی دریایی هم فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ذخایر گاز میدان فروز B را بیش از 28 تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دهم اکنون لرزه نگاری توسعه این میدان گازی به پایان رسیده و تا چند روز آینده حفاری اولین چاه این میدان در خلیج فارس آغاز می شود.

زیرکچیان‌زاده تصریح کرد: برای توسعه سه فاز میدان لاوان 9 تا 10 میلیارد دلار و برای ساخت واحد‌های پتروشیمی آن 12 تا 13 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است. هم‌چنین در صورت توسعه بلوک فارسی باید 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد که تاکنون 2.5 میلیارد دلار آن فراهم شده است.

وی با اشاره به این‌که MDP میدان بینالود در حال تهیه است افزود: برای توسعه این میدان نیز دو میلیارد دلار باید هزینه شود.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در مورد حجم سرمایه‌گذاری در میدان فرزاد A و B نیز گفت: توسعه‌ی دو فاز این دو میدان 8 تا 10 میلیارد دلار و ساخت واحد‌های پتروشیمی آن طی سه فاز 12 تا 13 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

زیرکچیان‌زاده در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان گازی کیش نیز گفت: با اتمام حفاری چاه‌های این میدان گازی تولید زودهنگام 70 تا 100 میلیون فوت مکعب گاز محقق خواهد شد و براین اساس نیاز جزیره کیش به گاز برطرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره از حفر 9 حفره چاه در میدان بلال خبر داد و گفت: MDP این میدان تا دو ماه آینده نهایی می‌شود و طبق این نقشه امکان برداشت 500 میلیون فوت مکعب از میدان بلال وجود دارد.

وی از راه‌اندازی اولین ترمینال صادرات نفت خام کشور خبر داد و گفت: دومین ترمینال نیز در خارک برای محصولات گازی برای میدان فروز B و لاوان در حال ساخت است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار