تا کنون بیش از 33 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده که بسیاری از این افراد رضایت داده اند که در صورت نیاز برای بیماران دیگر می توان از این ذخیره استفاده نمود .

به گزارش خبرنگار  بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران دکتر حمید گورابی رئیس پژوهشگاه رویان در مراسم دومین سمپوزیوم سلولهای بنیادی خون بندناف اظهار کرد: اولین پیوند سلولهای بنیادی خون بند ناف در سال 1989 انجام شده است که امروز 44 سال از آن گذشته  است .

وی تصریح کرد: اولین بانک خون بند ناف در سال 1993 ایجاد شده و تا کنون 150 بانک خصوصی و 44 بانک عمومی ایجاد شده است .

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیش از 500 هزار نمونه در بانکهای عمومی و یک میلیون نمونه در بانکهای خصوصی ذخیره شده است یادآور شد " خون بند ناف یک تا 6 درصد از متولدان ذخیره می شود .

وی ادامه داد : از سال 2005 تا سال 2010 میزان پیوندها از 1500 پیوند به 3 هزار پیوند رسیده که پیش بینی می شود تا سال 2015 به 10 هزار پیوند در سال برسد .

دکتر گورابی با بیان اینکه 60 بیماری لاعلاج با استفاده از سلول درمانی، درمان می شوند اظهار کرد : در حال حاضر تجارت بین المللی این عرصه 4/3 میلیون دلار است که تا سال 2015 به 15 میلیون دلار خواهد رسید.

با كمبود مراکز پیوند سلولی در کشور رو به رو هستيم

دکتر گورابی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 600 کارآزمایی بالینی در دنیا به انجام رسیده که یک پنجم آنها در فاز سه و چهار قرار دارند ادامه داد: در کشور ما اوایل دهه 80 بانک عمومی در بیمارستان شریعتی راه اندازی و سپس در سال 1383 بانک خصوصی ایجاد شده است.

وی بیان کرد : تا کنون بیش از 33 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره شده که بسیاری از این افراد رضایت داده اند که در صورت نیاز برای بیماران دیگر می توان از این ذخیره استفاده نمود .

دکتر گورابی در ادامه تعداد مراکز پیوند در کشور را کم عنوان کرد که صف های طولانی برای بهره مندی از آن تشکیل می شود، اظهار کرد : مسلما افزایش ذخایر خون بند ناف بدون افزایش مراکز پیوند کاری بیهوده خواهد بود که در این راستا باید تلاش شود تا با استفاده از پتانسیل سلولهای بنیادی خون بند ناف مراکز پیوند را افزایش دهیم .

وی تصریح کرد : با توجه به آلودگی هوا که خبر از سونامی بیماریها در آینده می دهد با رشد این حوزه می توانیم در اینده فرزندانمان را از بدخیمی ها نجات دهیم .

رئیس پژوهشگاه رویان در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه علمی کشور باید به دور از گفتگو های بیهوده و نیز فضای سیاسی به تحقیقات و مراحل علمی بپردازد تا بدون ورود به حاشیه ها رشد یابد.

برچسب ها: بند ناف ، رویان ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار