آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی طب سنتی ایران تصویب شد.

مشکل پروستات داشتم، به توصیه ننه‌جانم که ۱۰۰ساله است، چند وقت تخم کدو را به همراه جو دوسر و کمی نبات جوشاندم و خوردم. واقعاً جواب داد و مشکلم حل شد.» این را محمود ۷۶ ساله از استان همدان می‌گوید. 

آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی، ۱۷ تیر ماه در چهارمین نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی تصویب شد. این درحالیست که طب سنتی ایران پیشینه‌ای هزار و ۲۰۰ ساله دارد و رشته تخصصی طب سنتی ایرانی سال ۸۶ در ایران راه‌اندازی شده است.

بر اساس رتبه‌بندی جهانی، در دو سال گذشته ایران رتبه چهارم تولید علم در حوزه طب مکمل را به دست آورده است و رتبه‌های اول تا سوم، مربوط به چین، هند و آمریکاست.

اکنون ۵۰۰ نفر پزشک فارغ‌التحصیل رشته طب سنتی در کشور هستند و ۵۰۰ نفر پزشک دیگر هم در حال تحصیل در این رشته تخصصی هستند. 

در مجموع ۲۱ دانشکده و گروه طب ایرانی و مکمل در سطح کشور فعال هستند.

ایران از جمله معدود کشور‌های صاحب طب سنتی در دنیاست که یک پتانسیل بسیار مهم برای کشور در عرصه بین‌الملل و در حوزه‌های مختلف آموزش، اقتصاد، ارزآوری، دیپلماسی علمی و گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب، می‌گوید که اکثریت جامعه پزشکی با مفهوم طب سنتی و ایرانی، مشکل دارند. در حقیقت «ما نمی‌فهمیم طب سنتی چیست و دغدغه بنده از طب سنتی، سست شدن بنیان‌های علم و آسیب به علم مدرن است.».

اما حسین رضایی زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که «شرط ورود به رشته طب سنتی، فارغ التحصیلی در رشته‌های پزشکی یا داروسازی است و این افراد با دانش نوین کاملاً آشنا و مسلح به ابزار‌های تشخیصی، درمانی و دارویی پزشکی جدید هستند» پس جای هیچ نگرانی نیست.

کارشناسان معتقدند که از نظر قوانین و اسناد بالادستی کمبودی در زمینه طب سنتی ایرانی وجود ندارد، مشکل اصلی در بحث اجرای قوانین است. علاوه بر آن تعداد متخصصان طب سنتی ایرانی در کشور با توجه به تقاضا و نیاز مردم بسیار کم است که همین موضوع منجر به باز شدن پای افراد مدعی و سودجو در این عرصه شده است که نیازمند اقدامات پیشگیرانه جدی است تا به سلامت و اعتماد مردم ضربه نزند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۳ تير ۱۴۰۳
اکثر پزشک‌ها طب سنتی پزشک عمومی هستن که دوره طب سنتی گذراندن بعضی مواقع دارو شیمیایی هم میدن من خودم سرگیجه داشتم که دکتر طب سنتی گفت باید پاکسازی سر انجام بشه بمن پودر مائالجبن افتیمون داد خوشبختانه خوب شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۲ تير ۱۴۰۳
باید هرجه سریعتر جلو این کلاهبرداری ها گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۱ تير ۱۴۰۳
هر موقع بجای هواپیما و خودرو ، با شتر مسافرت رفتید و بجای لامپ شمع روشن کردید یا چراغ پی سوز و بجای کولر گازی از بادبزن حصیری استفاده کردید و بجای یخچال و فریزر ، گوشت را در چاه آب نگه داشتید ، انوقت از طب سنتی هم استفاده خواهیم کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۰ تير ۱۴۰۳
عکس کثیف تر از این نداشتین بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۱ تير ۱۴۰۳
طب سنتی،همین چيزهاست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۰ تير ۱۴۰۳
باید برای مردم فرهنگ سازی صورت بگیره که برای درمان طب سنتی به سلامتکده هایی مراجعه کنند که پزشکان متخصص طب سنتی ویزیت میکنند و داروهای داروخانه در این سلامتکده ها توسط داروسازان متخصص سنتی ساخته میشه
همچنین از مراجعه به سایت ها و کانالهای گسترده طب سنتی که سواد دانشگاهی ندارند و فقط منظورشون پر کردن جیب خودشون است به شدت بپرهیزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
متخصص طب سنتی علمش رو چطوری ارتقا میده؟ جواب هیچ جور چون اگه قابل ارتقا بود که دیگه سنتی نمیشد میشد نوین پس یعنی اگه بفهمه یک دارویی اشتباهه جیکار میکنه؟ جواب گناه میندازه گردن بیمار که درست مصرف نکردی