در فاصله 30 کیلومتری از پل چهر و کمتر از بیست کیلومتری شهرستان هرسین منطقۀ کاکاوند مرز مشترک هرسین - دلفان بعد از پشت سرگذاشتن روستای چشمه کبود بقعۀ مبارکه دو امامزاده به نام احمد و محمود واقع شده است که منسوب به حضرت امام موسی الکاظم است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


در داخل ضریح دو سنگ قبر یکی به ابعاد حدود 40 ×80 سانتی متر و دیگری به ابعاد 30 ×60 سانتی متر به خطِ کوفی وجود دارد که ناخواناست.

یک سنگ قبر دیگر به ابعاد 30 ×40 سانتی متر بسیار قدیمی نصب است که به خط نسخ است و برخی از حروف آن محو شده که بر آن مکتوب است:

ضریح فلزی مشبک آب طلا و نقره‏کاری شده به طول 3 و عرض 2 و ارتفاع 5/2 متر از سوی هیأت امنا و ادارۀ اوقاف استان کرمانشاه در سال 1376ش. بر روی مرقد نصب گردیده و داخل بقعه از وسط ضریح به وسیلۀ ورق آلومینیوم به دو قسمت زنانه و مردانه مجزا شده است.

بنای قدیمی بقعه که هنوز پا برجاست به شکل مکعب مربع می‏باشد و طول و عرض آن از بیرون حدود 5/6 × 5/6 متر و از داخل کمتر از 6 متر است. ضخامت دیوار برخی از ضلع­ها حدود یک متر و بعضی جاها حدود 80 سانتی ­متر است.

عرض درب ورودی بقعۀ قدیمی با عرض 5/1 و ارتفاع 2 متر است که در ضلع شمالی بقعه قرار دارد. از داخل بقعه دو درب به طرف ضلع شرقی و غربی به ابعاد حدود یک متر و ارتفاع یک و نیم متر تعبیه شده است.

بر بالای بقعه، گنبدی مدوّر شلجمی سیمانی ساخته شده و دو گلدسته هر یک به طول دو متر ارتفاع با نبشی آهنی نیمه کاره در قسمت بالای درب ورودی بقعه دو طرف ایوان قرار گرفته است.

بنای جدید بقعه به طول 16 و عرض 15 با ارتفاع 6 متر و پایه­های فلزی و آجری است که قسمتی از آن نیز مسقف شده است. البته هنوز بنای جدید به اتمام نرسیده و به دلایل نامعلومی کار آن متوقف شده است.

طرح دو گلدسته با نصب پایه‏ها و صفحه ستون‏ها اجرا شده که با تکمیل آن مساحت بقعه حدود 250 متر خواهد شد البته هنوز مشخص نیست که چه نوع گنبدی بر روی بقعه به جای گنبد فعلی بنا خواهد شد.

چهار طرف و دور تا دور ضریح و مرقد در بنای جدید رواق ساخته خواهد شد. اطراف بقعه از بیرون دارای حصاری است که به ارتفاع دو متر دیوارکشی شده است و مقابل درب ورودی و ایوان بقعه نیز صحنی به طول 26 و عرض 12 متر به مساحت 312 متر قرار دارد که در آن قبوری از سادات و اهالی منطقه واقع شده است.

در ضلع شرقی درب ورودی صحن یک باب مسجد به مساحت صد و ده متر بنا گردیده است. در ضلع غربی درب ورودی صحن، چند باب اتاق جهت خادم و سرایدار بقعه ساخته شده است./س


برچسب ها: کرمانشاه ، مهدی ، ارزیابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.