تیم دانشجویی هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه سیستان و بلوچستان توانست اولین هواپیمای بدون سرنشین آکادمیک هیبریدی پیل سوختی با باتری لیتیومی را در ایران ساخته و با موفقیت آزمایش نماید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، این پروژه از حدود 4 سال پیش در این دانشگاه آغاز شده است و شامل بخش‌های ساخت هواپیما، بهسازی سامانه پیل سوختی هیدروژنی و طراحی و ساخت سامانه کنترل هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیومی می باشد. این هواپیما توانست در روز بیست و هشتم بهمن ماه سال جاری طی دو بار پرواز رکوردهای 7 و 12 دقیقه را بدون شارژ مجدد هیدروژن ثبت نماید.

همچنین بستر این پژوهش برای قابلیت پرواز هواپیما به مدت 2 ساعت طراحی گردیده است و در صورت بهینه سازی‌ در ساختار هواپیما و بخش تامین هیدروژن پیل سوختی، این مهم نیز در آینده ای نه چندان دور قابل دسترس خواهد بود. هواپیمای ساخته شده در این پروژه 5/7 کیلوگرم وزن داشته و وزن هواپیما در هنگام برخاست 15 کیلوگرم می باشد. طول بال آن 3 متر و طول هواپیما 2 متر می‌باشد.

این هواپیما از جنس کامپوزیت کربن بوده و علاوه بر سبکی از استحکام قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است. این پروژه دانشگاهی برای اولین بار در ایران انجام شده است و در این رده هواپیما در آسیا تنها دو دانشگاه از کشورهای تایوان با ثبت 15 دقیقه پرواز و مالزی باثبت 5 دقیقه پرواز پیش از این موفق به انجام این کار گردیده‌اند و در جهان نیز دانشگاه های معدودی مشابه این کار را انجام داده‌اند. از مزیت های هواپیمای بدون سرنشین الکتریکی، کم صدا بودن، عدم آلودگی و راحتی کار با آن نسبت به هواپیمای احتراق داخلی است و عیب اصلی آنها مداومت پروازی کم آنها می‌باشد. با استفاده از پیل‌های سوختی به عنوان منبع تامین توان این عیب نیز تا حدود زیادی برطرف می‌شود و امکان استفاده عملیاتی از هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی فراهم می‌گردد.

بر پایه همین گزارش، در این پروژه از ساختار موازی برای هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیومی استفاده گردیده است و پیل سوختی به عنوان منبع اصلی انرژی الکتریکی هواپیما در نظر گرفته شده است. در شرایط مختلف پروازی هرگاه پیل سوختی به تنهایی قادر به تامین انرژی مورد نیاز نباشد باتری لیتیومی بقیه توان مورد نیاز پرواز را فراهم می‌کند. با این رویکرد مزایای پیل سوختی و باتری لیتیومی همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موفقیت این پروژه گام نخست در عرصه استفاده از پیل‌های سوختی در هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی با هدف افزایش مداومت پروازی آنها می‌باشد.

امید است با حمایت‌های پیش ‌رو، این پژوهش گام‌های بعدی را با سرعت هر چه بیشتر برداشته و به مداومت پروازی دو ساعت و بیشتر از آن دست یابد.

لازم به ذکر است؛ اعضاي اين تيم پژوهشي را آقايان دكتر سيد سعيد توكلي افشاري (دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر-گروه الكترونيك)، شايان اسفرايني (كارشناسي ارشد برق)، حميد شوشتري رضواني(كارشناسي ارشد مهندسي شيمي)، علي جمالي نوذري (كارشناسي ارشد مهندسي شيمي)، مجتبي فدايي (كارشناسي ارشد مكانيك)، سامان روحاني (كارشناسي برق) و احمد جمالي (كارشناسي ارشد فيزيك) تشکیل می دهد./س

برچسب ها: هواپیمای ، بدون ، سرنشین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.