هر مکان باید تنها یک شماره منحصر به فرد داشته باشد که در مکان های دیگر آن استفاده نشده باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به کارگیری و استفاده از کد پستی در عملیات تجزیه، رهسپاری، توزیع و در نهایت تقسیم بندی محدوده شهرها به محدوده های کوچک با یک کد نه تنها موجب تسریع در عملیات پستی گردیده بلکه استفاده از این کدها بر روی مرسولات به عنوان بخشی از نشانی گیرنده و فرستنده راهکاری مطمئن برای کاهش بی ترتیبی ها و حجم مرسولات سرگردان و نیز افزایش میزان دقت در انجام عملیات پستی به شمار می رود.

بنابراین گزارش، استفاده از کد پستی 5 رقمی موجب شد تا با وجود هر گونه تغییر در نام معابر و پلاک اماکن هیچ گونه خلل و رکودی در توزیع مرسولات پستی به وجود نیاید و سرعت و دقت در ارسال آنها افزایش یابد اما استفاده از این کد نیاز به نوشتن نشانی را به طور کامل مرتفع نساخت و مکان ها را دقیقا مشخص نمی شود.

گفتنی است، با افزودن 5 رقم دیگر به کد پستی پنج رقمی برای هر مکان اعم از مسکونی تجاری و اداری یک کد ده رقمی منحصر به فرد و یگانه در نظر گرفته شد.

با تصویب قانون الزام اختصاصی شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی در اردیبهشت سال 1376 در مجلس شورای اسلامی استفاده از کد پستی، ده رقمی به عنوان یگانه کد شناسایی مکان ها قانونی شد.

این گزارش می افزاید، نظام کد پستی ده رقمی با بهره برداری از یک پشتوانه علمی و تجربی و با بکارگیری کلیه عوامل موثر در بهینه سازی شناسایی مکان های کشور و تبدیل آن به یک شماره یگانه توانسته است تمامی نشانی های موجود در کشور را به عدد تبدیل کرده و آنها را در یک بانک اطلاعاتی جامع جمع آوری و بر آن مدیریت نماید.

این نظام عددگذاری از تقسیمات کشوری تبعیت کرده و هر یک از اعدد آن به یک محدوده از کشور اختصاص یافته و با بهره برداری از آن می توان دریافت که یک عدد ده رقمی که اصول کد پستی در آن رعایت شده اختصاص به کدام نقطه جغرافیایی کشور دارد./ز

گزارشی از ریحانه جمشیدی

برچسب ها: نهایت ، مسکونی ، تجاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار