صدها تظاهرکننده در استانبول به مذاکرات صلح با شورشيان کرد اعتراض کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ مقامات ترکيه مذاکره با شورشيان حزب کارگران کردستان، پ ک ک را از ماه دسامبر آغاز کرده اند .تظاهرکنندگان در بلوار استقلال، مهمترين خيابان تجاري کلان شهر استانبول شعار مي دادند: گما احترام به ترک ها را خواستاريم" و "ما تکريم شهدا را مي خواهيم" .در ترکيه سربازان کشته شده در جنگ با شورشيان پ ک ک شهيد تلقي مي شوند .تظاهرکنندگان همچنين با اشاره به مصطفي کمال آتاتورک، بينان گذار ترکيه مدرن شعار مي دادند:  ما سربازان مصطفي کمال هستيم .اين تظاهرات يک روز بعد از بازديد نمايندگان کرد با عبدالله اوجالان رهبر زنداني پ ک ک در جزيره ايمرالي ( شمال غرب ) برگزار شد.

اوجالان در اين ديدار روند صلح را « تاريخي » توصيف کرد.تظاهرکنندگان همچنين فرياد مي زدند:  ايمرالي را تعطيل کنيد و اوجالان را اعدام کنيد .شماري از تظاهرکنندگان نيز استعفاي دولت حزب اسلامگراي عدالت و توسعه  رجب طيب اردوغان نخست وزير را خواستار شدند.مقامات ترکيه ماه دسامبر مذاکرات صلح را با پ ک ک آغاز کردند که مي توان به چند ديدار بين عبدالله اوجالان و مقامات اطلاعاتي ترکيه و همچنين دو بازديد نمايندگان کرد از امرعلي اشاره کرد.هدف از اين مذاکرات اين است که پ ک ک فصل بهار سلاح خود را به زمين بگذارد.

پ ک ک از سال1984 با دولت ترکيه مي جنگد. ترکيه و برخي از کشورهاي غربي پ ک ک را سازماني تروريستي مي دانند.اين مناقشه بر اساس آمارهاي ارتش بيش از چهل و پنج هزار قرباني گرفته است. اقدام قبلي ترکيه براي مذاکره با پ ک ک سال2009 به شکست انجاميد.




                             آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.



 
برچسب ها: شهروند ، اعتراض ، پ ک ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار