هر ساله تمام کشورها جنایتکاران زیادی را به خود می بینند که اکثریت آنان از یادها می روند، ولی 8 نفر به دلایلی اسمشان در تاریخ ثبت شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جان جرارد روحانی تیسوعی در قرن شانزدهم تنها کسی است که موفق به فرار از برج معروف لندن شد، هنگامی که او را در برج لندن محبوس کردند، کلیسای کاتولیک در انگلستان تحت پیگرد بود، او در برابر شکنجه ها و بازجویی های مکرر آن قدر مقاومت کرد تا در نهایت به مرگ محکوم شد، سپس فورا برای فرار برنامه ریزی کرد و توانست با افرادی در خارج از زندان به صورت قاچاقی و از طریق نوشته هایی با مرکب بی رنگ از آب پرتغال ارتباط برقرار کند.





یعنی در زمانی مشخص چند تن از همدستان او قایقی را به سوی خندق برج کشاندند و طنابی را به او که در بالای برج بود رساندند، جرارد تقریبا تا پای مرگ پیش رفت زیرا دستان او بر اثر شکنجه جراحت بسیار سختی برداشته بود اما نتوانست از برج پایین بیاید و خود را به قایق برساند و با آن خود را از انگلستان خارج و بقیه عمر خود را در رم پایتخت ایتالیا سپری کند.




*فرار دلینگر از زندان شهر
جان دیلینگر تبهکار معروف دهه 1930 در چند مورد فرار که اغلب آنها خشونت آمیز بوده اند شرکت داشته است در سال 1933 او به همراه گروه تبهکارش با تفنگ قاچاق شده در زندان دو نگهبان را از پای درآوردند و یک فرار پرمخاطره از زندان لیمارا طراحی و اجرا نمودند.
اما معروف کرین فرار دیلینگر در سال 1934 اتفاق افتاد یعنی زمانی که او به دنبال تعدادی از معروف ترین سارقان بانک دستگیر شد.
دیلینگر در یک زندان ضد فرار در منطقه لیک که توسط نیروی پلیس و سربازان گارد ملی محافظت می شد محبوس گردید.
در یک عمل افسانه ای دیلینگر از یک قالب صابون یک تفنگ مصنوعی ساخت تا برای خروج از زندان از آن استفاده کند. او سپس با همان جسارتی که داشت اتوموبیل جدید رئیس مأموران را دزدید و به ایالت ایلینویز فرار کرد.
دست بر قضا او که با اتوموبیل دزدی در جاده های ایالت در تردد بود توسط پلیس FBI دستگیر و سرانجام پس از محاکمه به مرگ محکوم شد.



 *فرار از زندان لیبی(ایالت ویرجینیا)
زندان لیبی در ریچموند ایالت ویرجینیا یکی از معروف ترین زندان های زمان جنگ داخلی بود.
در عین حال مکانی بود که یکی از پرمخاطره ترین فرارها در آنجا اتفاق افتاد.
در سال 1864 یک گروه 15 نفره از سربازان یونیون که تحت فرمان سرهنگ توماس این رهزو سرگرد همیلتون بودند، موفق شدند تونلی را از زیرزمین زندان تا یک زمین خالی در نزدیکی زندان حفر کنند.
این کار ساده ای نبود، زیرا زیرزمین زندان لیبی مکانی تاریک و پر از جانوران موذی بود که زندانیان آنجا را به نام جهنم موشی می شناختند.
اما بعد از هفده روز حفاری آنان به یک انبار تنباکو که در آن نزدیکی بود رسیدند. حالا از اینجا 109 سرباز موفق شدند تا به داخل شهر ریچموند بگریزند و تلاش کنند تا خود را به صفوف سربازان یونیون برسانند. 48 نفر از آنان دوباره دستگیر شدند و 2 نفرشان در رودخانه ای در آن حوالی غرق شدند اما 59 نفر موفق شدند خود را به سلامت به ارتش فدرال برسانند. این فرار آنان موفقیت آمیز کردن فرار از زندان در تاریخ جنگ داخلی است.



*فرار از زندان آلکاتراز
در سال 1962 فرانک مردیس، کلارنس و جان آنگلین طی ماهها برنامه ریزی بسیار ظریف و دقیق از زندان آلکاتراز گریختند.
این موضوع به عنوان صفحه ای ماندگار از فرارهای زندان به جای ماند و شناخته شد.
این سه نفر در زندان معروف جزیره آلکاتراز در سانفرانسیسکو نگهداری می شدند، این زندان مخصوص خطرناک ترین تبهکاران بود و به عنوان یکی از ضد فرارترین زندان هایی که تاکنون در جهان ساخته شده در نظر گرفته می شود.
این سه جنایتکار نامبرده ابزار گوناگونی را برای فرار به کار بردند، این ابزار شامل یک دستگاه دریل بود که از موتور جاروبرقی ساخته شده بود، آنان با این دریل دیواره بتونی قدیمی سلولهایشان را تراشیدند و به چاه تهویه رسیدند.
سپس از داخل یک دودکش پایین رفته و خود را به ساحل رساندند، پس از آن یک قایق کوچک درست کرده و به خلیج سانفرانسیسکو گریختند، تا صبح فردای آن روز کسی متوجه فرار آنان نشد زیرا آنان با صابون سرهای مصنوعی ساخته بودند و روی آنها موی انسان قرار داده بودند و از دستمال توالت هم برای درست کردن بدن استفاده کرده بودند، انگار که آنان در رختخواب خود خوابیده اند، در مورد این سه نفر دیگر کسی چیزی نشنید و تصور بر این است که غرق شده باشند ولی هرگز اجساد آنان یافت نشد.



*فرار از زندان میز
یکی از خشنونت آمیزترین فرارهای زندان که تاکنون اتفاق افتاده، فرار از زندان میز در سال 1983 بود، در آن موقع 35 زندانی کنترل زندان را به دست گرفته و سپس گریختند، زندان میز ویژه جنگجویان شبه نظامی وابسته به ارتش جمهوری خواه ایرلند بود و به عنوان یکی از زندان های اروپا که فرار از آنان غیرممکن است، محسوب می شد.
گری کلی و بابی استودی که عضو ارتش جمهوری خواه ایرلند بودند و رهبری گروهی از زندانیان را بر عهده داشتند، پس از چند ماه برنامه ریزی با استفاده از تفنگ هایی که به داخل زندان قاچاق شده بود کنترل کل سلول ها را در دست گرفتند، زندانیان پس از مجروح کردن چند نگهبان و دزدیدن لباس های فرمشان یک خودرو را ربودند و یک پست نگهبانی را نیز به تصرف درآوردند، اما نتوانستند از معبر اصلی عبور کنند، بنابراین از بالای حصارها به بیرون پریده و پای پیاده گریختند، از 25 زندانی فراری 16 نفر دوباره دستگیر شدند و 20 نگهبان نیز دچار جراحت شدند.



*فرار از زندان لیدز
چیاکومو کاسونوا یکی از بزرگترین فرارهای تاریخ را از زندان لیدز انجام داد.
در سال 1753 کاسونوا به فسق و فجور مشهور شده بود که در این خصوص دستگیر و به زندان لیدز افتاد، سقف این زندان دارای پوشش سربی و گرمای طاقت فرسایی را به وجود می آورد به گونه ای که فرار را غیرممکن می ساخت.
کاسانووا پس از اینکه پنهانی یک میخ بلند را به داخل سلول خود برد به همراه یک روحانی مرتد که در نزدیکی او محبوس بود تونلی را از میان سقف سلولهایشان حفر کرد، آنان سعی کردند که ورقه های آهنی بالای سقف را بردارند و از طریق پنجره گنبدی شکل به سلول دیگر وارد شوند.
با استفاده از نردبان و طناب خود را به طبقه اول همکف رساندند و پس از شکستن یک قفل و عبور آهسته از میان راهروهای زندان به وسیله یک قایق در راه رودخانه شهر فرار کردند، کاسونوا بعدها قصه فرار خود را به صورت خاطره می نویسد با وجود این که خیلی ها معتقد بودند که او به داستانش شاخ و برگ اضافی داده ولی شواهد نشان می دهند که داستان او واقعیت داشت.



*فرار پاسکال پایپ از زندان توسط هلیکوپتر
بسیاری از زندان ها در اروپا دارای زمین های ورزشی رون بام خود هستند، امتیازی که تبهکار فرانسوی پاسکال پایپ چند بار از آن سود برد، پایپ به علت قتلی که در حین سرقت یک اتوموبیل ون امنیتی اتفاق افتاد به 30 سال حبس در زندان لوینس فرانسه محکوم شد، در سال 2001 او با همدستی یک زندانی دیگر که هلی کوپتر را ربوده بود از بام زندان فراری متهورانه را انجام داد.
او حتی دو سال بعد با هلیکوپتر دیگری به زندان بازگشت تا سه زندانی دیگر را فراری دهد اما هر چهار زندانی دوباره گیر افتادند، و این پایپ به هفت سال حبس محکوم شد، در کمال شگفتن در سال 2007 پایپ دوباره با هلیکوپتر فرار کرد البته این بار از زندان گراس که در جنوب غربی فرانسه بود، او توسط چهار همدست نقاب پوش خود که یک هلیکوپتر را با تهدید به مرگ خلبانش در فرودگاهی در نزدیکی زندان ربوده بودند، از بام زندان فرار کردند آنان پس از اینکه نزدیک دریل مدیترانه فرود آمدند خلبان را آزاد کردند و از آن زمان تاکنون ناپدید شدند.



*فرار از زندان اردوگاهی ویتنام
دیتر دنگلر آمریکایی آلمانی تبار بود که فرار معروف خود را از زندان اردوگاهی در جنگل در زمان جنگ ویتنام انجام داد.
هواپیمای دنگلر در اوایل سال 1996 به وسیله آتش ضد هوایی در آسمان لائوس مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد، سپس وی دستگیر شد و به یک زندان اردوگاهی که توسط که توسط پاتت لائو گروه حامیان شمال ویتنام اداره می شد منتقل گردید، معروفیت دنگلر به علت توانایی خارق العاده وی در فرار از اردوگاه های آزمایشی زندانیان جنگلی آموزش های نظامی بود، او به همراه شش زندانی دیگر موفق شدند از موانع موجود رد شوند و اسلحه نگهبانان را تصرف کنند، دنگلر پس از کشتن سه نگهبان به جنگل گریخت، او 23 روز گرمای شدید، حشرات، انگل ها، زالوها و گرسنگی را تحمل کرد تا بالاخره توسط یک هلیکوپتر آمریکایی نجات یافت.
فقط یکی از زندانیان دیگر که یک پیمانکار تایلندی بود در این فرار جان سالم به در برد، بقیه زندانیان یا کشته شدند یا در جنگل ناپدید شدند، سالها بعد او تبدیل به یک خلبان موفق آموزش دهنده شد تا به امروز او تنها سرباز آمریکایی است که توانستند از زندان اردوگاهی در حین جنگ ویتنام فرار کند./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار