رسالت اصلی دانشگاه ها که آموزش است به دست فراموشی سپرده شده و تلاش در جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران موجب فدا شدن آموزش در دانشگاه ها شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر بهرام عین الهی، معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز 9 اسفند در اولین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که بعد از انتصاب معاون جدید آموزشی برگزار شده بود افزود: آموزش زیر بنای توسعه فرهنگی ، اجتماعی، و اقتصادی است و یک سرمایه گذاری ملی کلان برای کشور به حساب می آید که نیروی انسانی کارآمد محصول این سرمایه گذاری است .

وی گفت: آموزش پزشکی با چالش های زیادی روبرو است که ریشه در دیدگاه غیرمنطقی نسبت به آن است در واقع تصورات غیر منطقی وجود دارد که نمی گذارد ما به آن اهداف کلی که در آموزش مد نظرمان است برسیم.

عین الهی با بیان این که در سال 65 نظام آموزشی و درمانی در کشور ما ادغام پیدا کرد عنوان کرد: بسیاری از کشورها آرزوی این ادغام را دارند ما در نظام آموزشی و پژوهشی خدمات را به سمت سلامت مردم سوق داده ایم که مهم ترین نتیجه این اقدام بوده است باید توجه داشت اولین چالش ما در حوزه آموزش کوچک بودن بحث پژوهش و آموزش است به طوری که این دو مقوله هم پای بهداشت و درمان در کشور ما رشد پیدا نکرده است بنابراین باید با برنامه ریزی بتوانیم این سه حوزه را به یک میزان برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر ما در کشور بیست و هفت رشته تخصصی 54 فلوشیپ، 29 رشته محل و 118 رشته تکمیلی داریم همچنین 41 هزار دانشجو در مقطع پزشکی عمومی 4 هزار دانشجو در مقطع PHD  يازده هزار نفر در مقطع دستیاری 600 نفر در مقطع فلوشیپ و 810 نفر در مقطع فوق تخصصی در حال تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در جاهایی که آموزش عالی رشد پیدا کرده تحصیلات متوسطه هم بالا رفته بنابراین باید این امر استراتژی ما در عدالت آموزشی باشد که به دنبال آن رشد و توسعه پدید آید.

عین الهی تصریح کرد: کیفیت مطلوب فعالیت های آموزشی ما در رتبه بندی بر اساس ظرفیت ها انجام می دهیم که این رویه را باید تغییر داد و باید دانشگاه ها وضعیت مطلوب خود را بدانند و بر اساس آن عمل و بعد ارزشیابی شوند.

عین الهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رسالت اصلی دانشگاه ها به دست فراموشی سپرده شده و تلاش در جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران موجب فدا شدن آموزش در دانشگاه ها شده است در برخی موارد فراگیران در بیمارستان ها بیشتر نقش ارائه دهنده خدمات درمانی را به بیماران دارند و نیت های آموزش آن ها به عنوان فراگیر باید مورد توجه قرار گیرد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پژوهش های ما نیز عمدتاً با قصد ارتقای اعضای هیات علمی و بدون در نظر گرفتن اولویت ها و نیازهای جامعه انجام می شود .

وی ادامه داد: چالش دیگر در بحث بیمارستان های آموزشی است در حال حاضر درمان و سلامت کشور عمدتاً در بیمارستان های آموزشی ارائه می شود که از نظر کیفی و کمی بسیار مناسب اند اگر بتوانیم بیمارستان های آموزشی را متحول کنیم آن موقع است که توانسته ایم درمان و آموزش را با هم متحول کنیم.

وی با بیان این که در بیمارستان های آموزشی ما بهترین نیروی انسانی را داریم گفت: مشکل اصلی در بیمارستان های آموزشی بحث مدیریتی است مدیرانی باید چرخاننده این بیمارستان ها باشند که اختیارات لازم را برای احیای درمان و آموزش داشته باشند.

وی دیگر چالش ها در حوزه بیمارستان های آموزشی را عدم شفافیت اعتبارات بیمارستان ها با دانشگاه ها، شرح وظایف سیستم آموزشی و عدم علاقمندی دستیاران و کارورزان خواند و تاکید کرد: مشکل دیگر بیمارستان های آموزشی گرفتن تکلیف از لحاظ افراد بالا دستی است در واقع معلوم نیست که چه کسی باید بر آن ها سیاست گذاری کند و به آن ها برنامه بدهد.

عین الهی ادامه داد: معضل دیگر روز آمد نبودن و کارآمد نبودن تجهیزات بیمارستان ها است یکی از کارهایی که می تواند اثر گذار در آموزش پزشکی باشد این است که بتوانیم تجهیزات را به روز کنیم تا بتوانیم به مردم درمان بهتری بدهیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.