به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛در این جداول به صورت ریز، سه قیمت ارایه شده است که بر اساس مصوبه دولت، قیمت محاسباتی باید ملاک عمل خودروسازان قرار گیرد. در غیر این صورت، اگر خودروسازان نرخ بالاتری از قیمتهای محاسباتی محصولات خود را بفروشند، باید بلافاصله و به صورت آنلاین مابه التفاوت آن را به حساب خزانه واریز کنند.
در این جداول قیمت انواع خودرو بر مبنای ارز مبادله ای و
نرخ ارز آزاد و نیز بهای مصرف کننده و نرخ تجاری خودروسازان به صورت شفاف
اعلام شده است. قیمت مصرف کننده قرار گرفته شده در این جداول، قرار است در
روزهای آینده، ملاک عمل خودروسازان قرار گیرد. بر اساس این محاسبات، قیمت
جدید خودروهای سایپا و ایران خودرو برای مصرف کننده به این شرح است:
آنالیز قیمت سایر خودروها هم به زودی اعلام میشود.
جدول مقایسه قیمت تمام شده و فروشخودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو
نوع خودرو: پژو5 SLX 40با ترمز ضدقفل و کیسه هوا
(واحد پول: میلیون ریال)
ردیف | شرح | سال 1390 | سال 1391 | |
ارز مبادله ای | ارز آزاد | |||
1 | ورق فولاد | 5.6 | 11.2 | 13.7 |
2 | آلومینیوم | 2.1 | 4.3 | 4.7 |
3 | مواد پلیمری | 3.5 | 4.8 | 5.1 |
4 | مس | 0.798 | 1.8 | 1.7 |
5 | سایر مواد | 30.5 | 35.2 | 47.0 |
جمع مواد اولیه ریالی | 42.5 | 57.2 | 72.1 | |
6 | ارز مورد نیاز(یورو) معادل ریالی ارز مصرفی | 3.355 52.0 | 3.355 109.2 | 3.355 167.8 |
جمع مواد اولیه داخلی و خارجی | 94.5 | 166.4 | 239.9 | |
7 | هزینههای تولید، توزیع و تامین مالی و ... | 36.2 | 52.6 | 52.6 |
8 | سود شرکت | - | 10.9 | 14.6 |
بهای خودرو در کارخانه | 133.1 | 229.9 | 307.1 | |
9 | مالیات، عوارضو شمارهگذاری، پست و بیمه | 15.5 | 19.4 | 24.6 |
بهای مصرف کننده | 148.6 | 249.3 | 331.7 | |
قیمت تجاری خودروساز(مبنای فروش) | 260.0 |
ردیف | شرح | سال 1390 | سال 1391 | |
ارز مبادله ای | ارز آزاد | |||
1 | ورق فولاد | 5.6 | 11.3 | 13.8 |
2 | آلومینیوم | 3.5 | 7.4 | 8.0 |
3 | مواد پلیمری | 3.7 | 5.1 | 5.4 |
4 | مس | 1.2 | 2.7 | 2.7 |
5 | سایر مواد | 47.9 | 52.5 | 64.6 |
- | بهای تمام شده مواد اولیه | 62.0 | 79.0 | 95.0 |
6 | ارز مورد نیاز(یورو) | 2.952 | 2.952 | 2.952 |
معادل ریالی هزینه های ارزی | 45.8 | 96.1 | 147.6 | |
بهای تمام شده مواد اولیه ریالی و ارزی | 107.7 | 175.1 | 242.1 | |
7 | هزینه های تولید توزیع و فروش، تامین مالی | 36.2 | 72.5 | 76.3 |
8 | سود شرکت | - | 12 | 15.4 |
بهای خودرو در کارخانه | 143.9 | 259.6 | 333.8 | |
9 | مالیات، عوارض و شماره گذاری، پست و بیمه | 16.3 | 26.6 | 31.2 |
بهای مصرف کننده | 160.2 | 286.2 | 365.0 | |
قیمت تجاری خودروساز(مبنای فروش) | 265.0(که مبنای فروش فعلی شرکت ایران خودرو است) |
ردیف | شرح | سال 1390 | سال 1391 | |
ارز مبادله ای | ارز آزاد | |||
1 | ورق فولاد | 5.6 | 11.1 | 13.6 |
2 | آلومینیوم | 1.6 | 3.3 | 3.5 |
3 | مواد پلیمری | 3.3 | 4.5 | 4.8 |
4 | مس | 0.56 | 1.2 | 1.3 |
5 | سایر مواد | 62.9 | 67.0 | 78.0 |
جمع | 73.8 | 87.1 | 101.0 | |
6 | ارز مورد نیاز (یورو) معادل ریالی ارز مصرفی | 2.543 39.4 | 2.543 82.8 | 2.543 127.1 |
جمع مواد اولیه خارجی و داخلی | 113.2 | 169.8 | 228.2 | |
7 | هزینه های تولید و توزیع و تامین مالی | 43.3 | 77.0 | 80.0 |
8 | سود شرکت | - | 12.0 | 15.0 |
بهای خودرو در کارخانه | فاقد قیمت | 258.7 | 323.2 | |
9 | مالیات، عوارض شماره گذاری | - | 26.6 | 30.5 |
بهای مصرف کننده | - | 285.2 | 352.7 | |
قیمت تجاری خودروساز(مبنای فروش) | 325.0 |
جدول مقایسهای دو محصول سایپا
نوع خودرو | قیمت جدید |
پژو 405 بنزینی اس.ال.ایکس | 26 میلیون تومان |
پژو 405 بنزینی جی.ال.ایکس | 23 میلیون تومان |
پژو 405 دوگانه سوز جی.ال.ایکس | 25 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 2 | 32 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 6 | 42میلیون و 500 هزار تومان |
پژو 206 تیپ 5 | 35 میلیون و 500 هزار تومان |
پژو 206 صندوقدار وی.8 | 36 میلیون تومان |
پژو 206 صندوقدار وی.9 | 43 میلیون تومان |
پژو 206 صندوقدار وی.2 | 37 میلیون و 500 هزار تومان |
تندر 90 یورو 4 ای.1 | 32 میلیون و 500 هزار تومان |
تندر90 یورو 4 ای.2 | 36 میلیون تومان |
پژو پارس معمولی دوگانه سوز | 31 میلیون و 700 هزار تومان |
پژو پارس ای.ال.ایکس | 37 میلیون تومان |
پژو پارس سال | 30 میلیون تومان |
پژو پارس ای.ال.ایکس | 37 میلیون و 700 هزار تومان |
پژو پارس ال.ایکس سال | 33 میلیون و 500 هزار تومان |
پژو پارس اتوماتیک | 40 میلیون و 300 هزار تومان |
پژو 207 آی | 42 میلیون و 500 هزار تومان |
پژو 207 آی اتوماتیک | 49 میلیون و 500 هزار تومان |
رانا یورو 4 | 32 میلیون و 500 هزار تومان |
وانت بار دو بنزینی | 10 میلیون و 300 هزار تومان |
وانت بار دو دوگانه سوز | 10 میلیون و 550 هزار تومان |
وانت بار دو دوگانه سوز | 11 میلیون و 300 هزار تومان |
سورن ای.ال.ایکس | 30 میلیون تومان |
سورن ای.ال. ایکس ای.اف.7 | 31 میلیون و 500 هزار تومان |
سمند اس. ای | 21 میلیون و 800 هزار تومان |
سمند ال.ایکس ای.اف.7 پایه گازسوز | 27 میلیون و 500 هزار تومان |
سمند ال ایکس بنزینی | 26 میلیون و 500 هزار تومان |
سمند ال.ایکس ایکس.یو.7 | 25 میلیون و 500 هزار تومان |
نوع خودرو | قیمت |
پراید اس.ال 131 | 15 میلیون و 700 هزار تومان |
پراید ال.ایکس 131 | 16 میلیون و 500 هزار تومان |
پراید اس.ایکس 131 | 16 میلیون و 750 هزار تومان |
پراید ای.ایکس 131 | 17 میلیون و 350 هزار تومان |
پراید اس.ال 132 | 16 میلیون و 100 هزار تومان |
پراید ال. ای 132 | 16 میلیون و 700 هزار تومان |
پراید اس.ایکس 132 | 16 میلیون و 950 هزار تومان |
پراید ای.ایکس 132 | 17 میلیون و 750 هزار تومان |
پراید اس.ایکس 111 | 17 میلیون و 200 هزار تومان |
پراید ای. ایکس 111 | 17 میلیون و 800 هزار تومان |
پراید اس.ایکس 141 | 16 میلیون و 150 هزار تومان |
تیبا اس.ایکس | 19 میلیون و 790 هزار تومان |
مثلاهمین پژو پارس اگه ساخته شدشو فرانسه داشت و به ایران میداد شاید بااختلاف زیر 5 میلیون دست مردم میرسید
این که درصد گمرک خودرو های وارداتی بالا باشه برای حمایت از تولید داخل درسته اما وقتی که سمند و دنای ما که خودروی ملیه همه ی قطعاتش ساخت داخل باشه و هیچ چیزش وارداتی نباشه که الان عکس اینه. پس اقلا واردات قطعات خودرو های داخلو گمرک براش در نظر نگیرن یا حد اقل کمتر بخورن
کافیه به چند تا سایت ایرانی یا خارجی مراجعه کنید و ببینین میانگین مصرف خودروهای سدان (خانوادگی)روز دنیا بین 3 تا5 لیتر است ولی اگه همین الان به سایت ایران خودرو مراجعه کنید مصرف انواع پژو(یعنی جی ال ایکس،سمند، پرشیاو...) حدود 12 لیتر است .واقعا چرا این نوع خودروها تو ایران تولید نمی شه؟