مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از ساخت یک واحد مینی LNG در کشور برای دستیابی به دانش فنی آن و گازرسانی به نقاط دوردست خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سعید پاک‌سرشت در جمع خبرنگاران، از ساخت یک واحد Mini LNG در کشور خبر داد و گفت: با ساخت این واحد علاوه بر دستیابی به دانش فنی ساخت، گازرسانی به مناطق دشوار محقق مي شود.

وی با اشاره به این‌که LNG یک تکنولوژی کلیدی برای صنعت نفت و گاز کشور به حساب مي آيد، گفت: مدت‌ها است که برای ساخت یک واحد در منطقه پارس جنوبی تلاش کرده‌ایم اما دسترسی به دانش فنی این فرآیند بسیار پیچیده  و مشكل بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصريح كرد: با توجه به این‌که دسترسی به دانش فنی ساخت واحد‌های LNG بسیار پیچیده است، تصمیم بر آن شد كه این واحد در مقیاس کوچک (Mini LNG) ساخته شود.

وي خاطر نشان كرد: با ساخت این واحد‌ها در مقایس کوچک این امکان وجود دارد که با تاسیسات کوچک، گاز مایع را به نقاط مختلف ارسال کرد.

پاک‌سرشت ضرورت دستیابی به دانش فنی و گازرسانی به نقاط دور‌دست را بهترین هدف‌گذاری برای این طرح  ذكر كرد و گفت: يكي از مزيت هاي اصلي طرح مینی LNG به صرفه بودن اقتصادي اين پروژه است.

وی با اشاره به این‌که این طرح با همکاری مدیریت گاز‌رسانی شرکت ملی گاز ایران ساخته خواهد شد، گفت: هیات مدیره این شرکت نیز تاییدیه مورد نیاز برای ساخت این واحد LNG را صادر کرده است.

وی با اشاره به اينكه يكي از اهداف مورد نظر براي تعيين موقعيت مكاني نزديكي به نقاط هدف گازرساني است، افزود: مدتي است که در صدد تعیین موقعیت مکانی اين طرح هستیم چرا که باید واحد مایع‌سازی در کنار یک خط لوله باشد که بتواند از آن طریق خوراک مورد نیاز خود را تامین کند.

پاک‌سرشت از چالوس و استان‌های کرمانشاه و ایلام به عنوان مکان‌های انتخابی ياد كرد و گفت: به احتمال زیاد استان ایلام و کرمانشاه مورد انتخاب نهایی قرار می‌گیرد تا این‌گونه گاز‌رسانی به روستاهای این‌ استان‌ها به راحتی محقق شود.

وی در مورد حجم Mini LNG مورد نظر نیز گفت: این واحد در مقیاس کوچک ساخته می‌شود اما ظرفیت روزانه آن بین 100 تا 150 تن است؛ در واقع واحدی با چنین ظرفیتی واحد بزرگی محسوب می‌شود.

وی تصريح كرد: واحد ایران LNG واحدی بزرگ محسوب می‌شود و رسیدن به تکنولوژی در ساخت واحد‌های بزرگ یکی از اهداف ساخت Mini LNG است. ضمن آنکه ساخت واحدهای بزرگ مقیاس چندین سال زمان نیاز دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: با همکاری شرکت صادرات گاز طراحی یک واحد LNG بزرگ را پیشنهاد کرده‌ایم که این طرح در مرحله تصویب قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که برای دستیابی به دانش فنی، اثبات توانمندی های داخلی و رفع مشکلات احتمالی باید از واحد‌های کوچک مقیاس و ظرفیت کم شروع کرد، خاطر نشان کرد: در ساخت واحد Mini LNG از تمام تجربیات متخصصان داخلی به خصوص کارشناسان طرح ایران LNG استفاده خواهیم کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: زمان‌ شروع ساخت واحد Mini LNG وقتی مشخص می‌شود که یک پیشنهاد ارائه شده به قرار‌داد تبدیل شود.

وی با اعلام این‌که هم‌اکنون شرکت ملی گاز ایران در حال مذاکره با چند شرکت داخلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز واحد Mini LNG است، گفت: از زمان امضای قرار‌داد دو سال نیاز است تا طراحی و نصب تجهیزات واحد انجام شود./ر
برچسب ها: ال ان جی ، نفت ، گاز ، دانش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار