وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به گفتگوهاي ايران و 1+5 در آلماتي قزاقستان، اين مذاکرات را مفيد خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، "پاتريک ونترل" سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در گفتگويي مطبوعاتي گفت: اين فرايند ادامه خواهد يافت و ما بايد ببينيم طي هفته‌هاي آينده اين جريان چگونه طي خواهد شد.

وي با اين حال به جزئيات پيشنهادها اشاره‌اي نکرد و تنها به گفتن اين حرف بسنده کرد که اين پيشنهادها به‌روز شده هستند.

ونترل از سوي ديگر افزود اين مذاکرات مفيد بودند.

روز چهارشنبه مذاکرات ايران و 1+5 پايان يافت. نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و گروه1+5 در پايان دور دوم مذاکرات در آلماتي توافق کردند مذاکرات کارشناسي در استانبول برگزار شود.

در اين دور گفتگوها توافق شد که مذاکرات کارشناسي در استانبول ترکيه و دور بعدي مذاکرات ايران و1+5 در آلماتي برگزار شود.

هيئت ايراني حاضر در آلماتي قزاقستان، پس از دو روز گفتگو با گروه 1+5 درباره موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، بيانيه‌اي منتشر کرد. در اين بيانيه آمده است: "جمهوري اسلامي ايران شش ماه پيش در مسکو طرح جامعي را براي گفتگوها ارائه کرد. اين طرح پنج محور براي همکاري داشت و اصول و اهداف گفتگوها را تعيين کرده بود. قرار شد اين طرح بررسي و به ما پاسخ داده شود. روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به ايران، پيشنهادهايي ارائه کرد که اين پيشنهادها ناظر به برخي محورهاي طرح پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران بود. برخي نکات که در اين پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح مي‌شد واقع‌بينانه‌تر بود و سعي شده بود که در برخي موارد به ديدگاه‌هاي ايران نزديک شود که اين را مثبت تلقي مي کنيم. اگرچه تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم. گروه 1+5 پيشنهاد کرد گام‌هاي ملموسي براي شش ماه آينده و در جهت اعتمادسازي متقابل برداشته شود و پيشنهادهايي نيز در اين زمينه ارائه شد. تأکيد جمهوري اسلامي ايران بر متوازن و همزمان بودن گام‌ها بود و اينکه پيشنهادها نبايد نافي حقوق جمهوري اسلامي ايران باشد. بر اين مبنا قرار شد در تاريخ 28 اسفند جلسه کارشناسي در شهر استانبول و در تاريخ 16 و 17 فروردين جلسه با 1+5 در شهر آلماتي برگزار شود. اين گفتگوها را گامي مثبت مي‌دانيم که مي‌تواند با رويکردي سازنده و برداشته شدن گام‌هاي متقابل تکميل شود."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار