لرستان جلوه‌گاه زيبايي‌هاي ناب و ناياب ايران‌زمين از فرهنگ و تاريخ است. ديار فلك‌الافلاك گنبدهاي آبي و طلايي مساجد با مناره‌هاي بلند و گلدسته‌ها و جنگل‌هاي پردرخت است.

دياربه گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران : اين استان تابلويي براي ديدن آفرينش خلقت از هر آنچه زيبايي است. سفر نوروزي خود را به سرزمين پاكي، صداقت و خلوص لرستان مهيا كنيد تا در جاي‌جاي آن شاهد زيبايي‌هاي طبيعت باشيد.

بنا بر اين گزارش :استان لرستان با گستره‌اي نزديك به 30هزار كيلومتر مربع در غرب ايران و در بخش مياني زاگرس قرار گرفته و بين استان‌هاي همدان، مركزي، اصفهان، خوزستان، ايلام و كرمانشاه محصور است.

براساس اين گزارش :لرستان يكي از استان‌هاي باستاني كشور است كه آثار به جاي مانده زيادي از ادوار گذشته را در خود جاي داده است، تا اين منطقه را به عنوان يك قطب در صنعت گردشگري كشور مطرح كند.

خاطر نشان مي شود : استان لرستان داراي جاذبه‌هاي طبيعي، فرهنگي و تاريخي ديدني بي‌شماري است كه به تأييد كارشناسان بهترين زمينه براي تقويت و توسعه صنعت گردشگري در غرب كشور به شمار مي‌آيد.

لازم به ذکر است : وجود درختان جنگلي نظير بلوط، بنه، گلابي وحشي، ارژن، زالزالك و ديگر درختان مثمر و غيرمثمر و همچنين وجود آبشارها و تالاب‌هاي پرآب، غارها و كوهستان‌هاي مرتفع از جمله مناظري است كه همواره مي‌تواند پذيراي هزاران گردشگر داخلي و خارجي باشد.

شايان ذکر است : استان سرسبز لرستان منطقه‌اي است كوهستاني كه در حوزه سلسله‌كوه‌هاي زاگرس قرار گرفته و مركز و اطراف آن را كوه‌هاي متعدد پوشانده و نقاط مختلف آن داراي آب و هواي متنوع و گوناگون است كه مي‌توان آن را به چهار ناحيه كوهستاني، دره‌ها، جنگل‌ها و گرمسيري تقسيم كرد.


گفتني است : علاوه بر جنگل‌هاي زيبا، كوه‌ها و رودهاي متعدد، اماكن فرهنگي، تاريخي و مذهبي و زيبايي‌هاي تفريحي ديگري مانند قلعه تاريخي فلك‌الافلاك، مناره آجري، گرداب سنگي، پل شكسته، پل‌دختر، پل كشكان، پل گاوميشان، سنگ نوشته، درياچه‌ زيباي گهر، مسجدجامع، مسجد امام، درياچه كيو، غارهاي كلماكره، ميرملاث، يافته كونان و دوشه، امامزاده قاسم(ع)، امامزاده جعفر(ع)، امامزاده زيدبن‌علي (ع)، امامزاده شاه‌احمد(ع)، امامزاده شاه‌محمد(ع)، آسياب گبري، آبشار افرينه، آبشار بيشه، آبشار آب سفيد، آبشار نوژيان، آبشار گريت، سراب كهمان، سراب وفايي و سراب هنام در استان لرستان وجود دارند كه سبب جذابيت بالاي استان شده‌اند و مشاهده آن‌ها هر مسافر و بيننده‌ را مجذوب خود مي‌كند.

همچنين مردم استان لرستان مردمي قانع، صميمي، هوشمند، سختكوش، صبور و پرتلاشند كه ضمن خلوص و تواضع نسبت به ميهمانان و داشتن حسن ميهمان‌نوازي، حراست از حريم خانواده و ملك و سرزمين با جانشان درآميخته است.

آثار به جا مانده در لرستان نشان مي‌دهد كه اين قوم از تمدن پيشرفته‌اي برخوردار بوده است.

* صنايع دستي لرستان

در اين گزارش آمده است : صنايع‌دستي استان لرستان از سابقه طولاني و تنوع گسترده برخوردار است و از لحاظ خاستگاه اجتماعي مي‌توان آن را به سه دسته شهري، روستايي و عشايري تقسيم كرد كه هر يك به نوبه خود از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

بنا بر اين گزارش : صنايع‌دستي و به ويژه صنايع‌دستي روستايي در استان‌هايي كه از اين صنعت و هنر برخوردارند و از نظر مواد اوليه و نيروي انساني امكان توليد آن را دارند يكي از برجسته‌ترين و مهم‌ترين فعاليت‌هاي اقتصادي محسوب مي‌شود.

ياد آور مي شود : عمده‌ترين صنايع‌دستي استان لرستان قلمزني ورشو، ورشوسازي، رنگرزي گياهي، ماشته‌بافي، گليم‌بافي، جاجيم و قالي‌بافي، گيوه‌دوزي، نمدمالي، مشبك، سياه‌چادر و سبدبافي، آلات موسيقي، مليله‌كاري، ميناكاري، تذهيب و مجسمه‌سازي است كه از ميان آن‌ها بافت قالي، گليم و جاجيم در لرستان از رونق خاصي برخوردار است.

* سوغات لرستان

لازم به ذکر است : عسل طبيعي و خالص كوه‌هاي سرسبز استان، ورشو، ماشته، گليم، جاجيم و قالي از مهم‌ترين سوغاتي‌هاي لرستان به حساب مي‌آيند.

شايان ذکر است : عسل طبيعي كوه‌هاي لرستان يكي از سوغاتي‌‌هاي بارز لرستان است كه از رونق خاصي برخوردار است به طوري كه ده‌ها مركز در سطح استان كار توزيع و فروش آن را انجام مي‌دهند.

علاوه بر مردم استان، مسافراني كه از گوشه و كنار كشور در تعطيلات نوروز به اين استان سفر مي‌كنند، مقداري از عسل لرستان را كه از عسل‌هاي خالص و طبيعي است به عنوان سوغات براي استفاده‌هاي خوراكي و دارويي به ديار خود مي‌برند.

در پايان آمده است : ورشوسازي و قلمزني ورشو نيز از ديگر صنايع‌دستي و سوغات مهم استان است كه در شهر بروجرد رونق زيادي دارد و مسافران و ميهمانان مي‌توانند در صورت مسافرت به لرستان ورشو را به عنوان سوغات لرستان خريداري كنند.
/ک 

برچسب ها: دیار ، ایران زمین ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.