طبیعت زیبا و بكر شهرستان دلیجان در جنوب شرقی استان مركزی همواره مورد تحسین و تمجید گردشگران در ایام مختلف سال و نیز كانون توجه مسافران نوروزی بوده و هست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، شهرستان دلیجان با جمعیتی در حدود 50 هزار نفر و دو هزار و 170 كیلومترمربع وسعت از جنوب به اصفهان، از شرق به كاشان و از غرب به اراك محدود است، این خطه شاهراه حیاتی و اصلی جنوب به شمال و نیز غرب به شرق كشور است.

یكی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان، دهستان 'جاسب' در مسیر اتوبان تهران- اصفهان در 36 كیلومتری شمال شرق دلیجان واقع است كه مشتمل بر هفت روستای مستقل از جمله روستای بیجگان و كروگان است كه اینها بر پهنه كوهی در منتها الیه منطقه و در بالاترین نقطه قرار دارند.

منطقه جاسب یكی از مناطق بسیار سرسبز و پرباران استان مركزی است و دارای جنگل های طبیعی و باغ های انبوه و آباد است. رودخانه فصلی پرآبی از بلندترین منطقه تا انتهای منطقه جاسب در دل روستاها جریان دارد.
 این منطقه در نزدیكی سد 15 خرداد قرار گرفته و به علت اینكه منطقه ای ییلاقی است از طبیعت زیبا و دل نوازی برخوردار است كه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می كند، بویژه در فصل تابستان هوای خنك و لطیف، ‌این منطقه را به محلی بسیار مناسب با ویژگی های خاص گردشگری تبدیل كرده است.

آقا شا بلبل یكی دیگر از جاذبه های گردشگری دلیجان است، این زیارتگاه در كوههای شمال غربی در غرب دلیجان بر روی بلندی در درون یك غار قرار دارد. از ویژگی های این مكان می توان به چشمه آبی كهدر آن محل اشاره كرد كه گفته می شود به تعداد نفراتی كه در آنجا حضور می یابند، این چشمه جوشان است.

مسجد مس سر از قدیمی ترین بناهای شهر دلیجان است، كه هر مسافری را برای بازدید از آنجا به سوی خود جذب می كند.

قدمت این مسجد بیش از 800 سال و به دوره سلجوقی بازمی گردد.

این مسجد در جنوب غربی شهر واقع است و در سال های اخیر توسط برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس بازسازی شده است. امامزادگان معصوم این شهرستان در این آرامگاه دو خواهر به نام های كاتبه و مریم و دو برادر به نام های ابو القاسم و محمد فرزندان امام موسوی كاظم (ع) مدفون هستند. این زیارتگاه در فاصله دو كیلومتری دلیجان به طرف قم واقع شده است.

یكی از زیباترین و خیره كننده ترین مناظر طبیعی شهرستان دلیجان منطقه غار نخجیر این شهرستان است كه از نظر طبیعی جزو غارهای نادر جهان است.
غار نخجیر در پی عوامل زمین‌ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده‌ است و عموما بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزئینی برخوردار است، این غار در سال 1368 ‏شناسایی شده و گروه‌های كوهنوردی تا ژرفای دو هزار متری آن پیشروی كرده‌اند، اخیرا نیز غارنوردان موفق شده‌اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی این غار دست یابند.
 ارتفاع این غار گاه از 20 متر تجاوز می‌كند و دره‌های ژرفی كه بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و كلسیت در كنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و كف غاره آن را مساعد بازدید جهانگردان كرده ‌است.
 سنگ‌های تزئینی با اشكال متنوع مانند عقاب، لاك پشت، گوزن، كرگدن، تمساح، انسان، كبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین در این غار ایجاد شده كه بیشتر آنان از جنس آهك است و تالارهای عروس، گل كلمی، آبشارگلی، فرسنگ و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است و در انتهای این غار استخر آبی وجود دارد و تالارهای بزرگی نیز در كنار این استخر مشاهده شده‌ است.
 این غار بلورین كه هنوز انتهای آن یافت نشده است، با ویژگیهای منحصر به فردی از جمله آبی و خشكی بودنش تامین كننده قسمتی از آب شرب دلیجان است. یكی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان دریاچه سد 15 خرداد در فاصله پنج كیلومتری شمال دلیجان به طرف قم است.
اما در كنار این دریاچه احداث پارك جنگلی 15 خرداد بر زیبایی آن مجموعه افزوده است این پارك در فضایی بالغ بر 130هكتار است كه جایی مناسب برای ثبت لحظاتی شیرین خاطرات می باشد.
شهر نراق در 15 كیلومتری دلیجان در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و كاشان به علت قرارگیری از سه طرف بین كوه و آب و هوای كوهستانی و دلپذیر با قدمتی دو هزار ساله قابلیت جذب گردشگران مختلف و با سلیقه‌های متفاوت است.
این شهر با داشتن آثار بناهای تاریخی،خانه های قدیمی و داشتن آب انبارهای قدیمی از شاهكارهای معماری دوره قاجار و آبشار فصلی زیبا كه به علت رویش گیاه پرسیاوش، كه در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند جایی مناسب و شگفت آور برای صخره نوردی است.
 این شهرستان دارای دو شهر دلیجان و نراق و یك بخش مركزی و چهار دهستان به نام های جوشق، هستیجان، دودهك و جاسب می باشد./س
برچسب ها: دلیجان ، جاذبه ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.