توجه به شاخصه ی رضوی در خلق معماری شهری مشهد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است به گونه ای که کارشناسان و صاحب نظران بسیاری در این رابطه قائل به نگاه ارکانیزمی و منسجم هستند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، معماری اسلامی اگرچه امروزه بحث محافل مهم  اقتصادی وسیاسی را تشکیل می دهد اما در واقعیت حقیقتی است که از چشم انداز و منظر شهری نسبت به آن غفلت شده موضوعی که اگرچه بار ها از دریچه های مختلف به بیان آن پرداخته شده است اما امروزه شکل شهرسازی مارا به سمتی برده است که ازوی‍ژگی های اسلامی دور شده و سبک و سیاق غربی به خود گرفته است امری که نه نهادی همچون شهرداری بلکه مجموعه های مختلف شهر سازی و فرهنگی را با این موضوع مرتبط می سازداین موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که ببینم یک شهر تمام هویتش می شود دینی و نقطه ثقل آن با بخش های دیگر بارگاهی است که قلبهای بسیاری برای آن به تپش درمی آید.

ظرفیتی که می تواند به الگویی برای تعریف معماری جدید و سبک سیاق شهر سازی نوین همرابا معونیت باشد، از این رو گفتگویی با جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد درآخرین روزهای سال 1391 انجام داده ایم که در این گزارش به اختصار به آن اشاره می شود .

عدم همخوانی ضوابط در تعریف معماری اسلامی عدم همخوانی میان ضوابط و معماری اسلامی مهم ترین عاملی است که باعث شده است تا به تعریف ثابت در این زمینه دست پیدا نکنیم و کارهای ارائه شده باهم متفاوت باشد.

این مهم ترین مطلبی است که نائب ر ئیس شورای اسلامی شهرمشهد در بیان دیدگاه خود نسبت به غفلت از معماری با شاخصه ی رضوی بیان می کند و می افزاید : اگرچه در مجموع کارهای شهری و به ویژه ساخت و سازها با نقص فوق العاده روبه رو هستیم اما ذکر این نکته درخور توجه است که میان ضوابط و دستور العمل های تعیین شده برای معماری اسلامی اهم از نور پردازی، مبلمان شهری، طراحی و ساخت و سازها انسجام وجود ندارد .

غلامرضا بصیری پور پیگیری و تحقق این موضوع را از طریق کمیته کارشناسی سیما و منظر شهری امکان پذیر خوانده و می گوید : اگرچه نظارت امری است بر پایه ی نظام کنترل و امار و نمی توان صرفا به آن تکیه کرد اما برای تحقق و ارائه شاخصه ی مشترک درامر معماری رضوی نیازمند همکاری و مشارکت همه دستگاه ها هستیم.

وی تشکیل کمیته ای برای ایده پردازی را در این خصوص قابل اهمیت می داند و می افزاید:باید ایده پردازی سیما و منظر شهری جایگاه خود را درشهرسازی پیدا نماید.

 ذهن مشاوران باید به سمت معماری رضوی کشیده شود

درادامه این بحث جواد داوودآبادی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز تغییر نگرش مشاوران طرح های شهر سازی به سمت معماری اسلامی و رضوی را حائز اهمیت خوانده و تصریح می کند : با توجه به موقعیت شهر مشهدبه عنوان کلانشهر مذهبی ذهن مجریان این طرح های باید به سمت زیارت کشیده شوند .

وی در ادامه به اجرای برخی شرایط و ضوابط اجرایی از سوی شهرداری اشاره کرده و اظهار می دارد: خوشبختانه امروزه شهرداری توانسته در حوزه های مختلف نظیر نور پردازی در جداره کف و خیابان های شهر به تعریف قابل قبولی دست پیدا کند به گونه ای که سیما و منظر شهری در این حوزه ی طی سال های گذشته از اهمیت قابل قبولی برخوردار بوده است.

و ی در بخش دیگری از سخنان خود به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرمشهد به موظف شدن شهرداری برای ارائه دستور العمل اجریای کمیته سیما و منظر شهری از سوی شورای اسلامی شهر اشاره می کند و ادامه می دهد : در حال حاضر شورا از طریق ارائه نظریه ای مبنی بر اختصاص 10 درصد از کل تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و 20 درصد از تابلوهای

شهرداری به ترویج سبک زندگی دینی اقدام کرده است که به زودی در غالب مصوبه ای برای شهرداری قابل اجرا خواهد بود .

داوودآبادی در ادامه ضمن اشاره به بودجه 20 میلیاردتومانی دولت به بافت فرسوده خواستار تخصیص این بودجه برای ساخت پارکینگ شد.

پژوهشگران حوزه و دانشگاه باید در تعریف معماری رضوی ورود پیدا کنند

علی اصغر شمقدری یکی دیگر از اعصای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مهم ترین عامل در بازشناسی خلا ء موجود در سیما و منظر شهری مشهد رابه دلیل حضور کمرنگ ایده های داشنگاهی و حوزی خوانده و می گوید: ارائه نظریات علمی مبتنی بر تعارف و شاخصه های سازنده دستاوردی است که بخش های دانشگاهی و علمی می توانند برای مدیریت شهری نظیر مشهد به آن توجه داشته باشند . و ی ادامه می دهد شورای اسلامی شهرمشهد درکمیسیون های تخصصی خود آماده پرداختن به این نظریات می باشد/س 

 

برچسب ها: دانشگاه ، حوزه ، معماری ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.