کلمپه این شیرینی کرمانی سالهاست کام ایرانی ها را شیرین می کنه این شیرینی معروف امسال چند رویداد فرهنگی را پشت سر گذاشته و به ارزشش این روزها افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ،دم دمه های عید همه به تکاپو می افتدند تا وسایل مورد نیاز عید را تهیه کنه یکی از وسایل مهمانی های کرمانی ها شیرینی است به نام کلمپه که علاوه بر طعم مطبوع به علت استفاده از مواد طبیعی برای بدن ضرری ندارد و باعث افزایش فشار خون و قند نمی شود.

كلمپه از زمان‌هاي بسيار دور به روش سنتي توسط زنان كرماني پخت مي‌شده و همچنان اهميت و جايگاه خود را حفظ كرده است. در پخت اين شيريني سنتي كرمان، از روغن محلي ، خرماي نخلستان‌هاي كرمان و ادويه‌هاي معطراستفاده شده و روي آن توسط قالب ‌هاي مخصوصي طرح زده مي‌شود.

این روز ها که بازار شیرینی داغه و هر استانی سعی می کنه شیرینی خود را به بازار عرضه کنه تولید شیرینی کلمپه هم در کرمان به شیوه صنعتی در آمد و استفاده از وسایل صنعتی جایگزین شیوه های سنتی شد تا تولید انبوه شود.

یکی از شيريني‌پزهای با‌سابقه كرماني طعم و مزه كلمپه سنتي را با كلمپه صنعتي غيرقابل مقايسه مي‌داند و می گوید : در قديم براي پخت كلمپه از آتش هيزم استفاده مي‌شد، اما امروزه پخت كلمپه درون فر انجام مي‌گيرد.

کلمپه شیرینی است که از شکر برای تهیه آن استفاده نمی شه و از خرما که دارای شیرینی طبیعی است برای شیرین کردن آن به کار می رود و برای کسانی که نمی خواهند به خاطر بیماری از شیرینی ها استفاده کنند مطلوب است .

کلمپه امسال ثبت ملی شد

حسین شمس الدینی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: پرونده مهارت پخت شیرینی کماچ سهن و کلمپه کرمانی در هفتمین اجلاس شورای سیاست‌گذاری آثار کشور به ثبت ملی رسید و در فهرست آثار معنوی ثبت شد .

بزرگترین کلمپه هم در این سال پخته شد
پخت شیرینی کلمپه با ابتکار شهرداری کرمان به مناسبت بزرگداشت شان و منزلت پیامبر خاتم و گرامی اسلام (ص) انجام و در حاشیه جشنواره گل و گیاه کرمان با حضور شهردار و مسوولان شهرداری و جمعی از مردم کرمان رونمایی شد .
این شیرینی سنتی کرمان بیش از یک تن وزن و شش متر قطر داشت و 450 کیلوگرم خرما در آن به کار رفت .

گردو و خرمای کرمانی در شیرینی کرمانی

اما کلمپه به لحاظ دارا بودن خرما، آرد، روغن حیوانی، مغز گردو و ادویه جاتی چون هل و میخک دارای ارزش غذایی فراوانی است.
خرمای این شیرینی از نخلستانهای بم به دست می آید و گردوی آن نیز در شهرستان بافت به وفور یافت.

شاید به همین علت است که اکثر شیرینی های کرمان با خما هستند شیرینی های خوشمزه ای مثل کماچ سهن ، چنگمال و رنگینک از خرما تهیه می شوند.

امیدوارم از این شیرینی خوشمزه خوشتان بیاید!/ع

گزارش از : حمیده یزدی نژاد

برچسب ها: کلمپه ، کرمان ، گذر زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.