به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از بيبيسي، هشتاد و سومين نمايشگاه خودروي ژنو در دو روز نخست خود ميزبان مطبوعات خواهد بود و بعد از آن براي بازديد عموم آزاد است.
اين نمايشگاه امسال نيز همچون سال پيش تحت تاثير بحران بازار خودروي اروپا قرار خواهد داشت. سال 2012 با فروش تنها دوازده ميليون دستگاه خودروي صفر در اروپا، سال سياهي براي خودروسازان بود که کمترين فروش را از سال 1995 تاکنون تجربه کردند.
کارشناسان معتقدند که کاهش فروش خودرو در اروپا در سال جاري نيز ادامه دارد. براين اساس، در ماه فوريه شمار خودروهاي شماره گذاري شده جديد در فرانسه با دوازده و يک دهم درصد کاهش ، در ايتاليا با هفده و چهار دهم درصد کاهش و در اسپانيا با نه و هشت دهم درصد کاهش همراه بود.
حتي در آلمان که بزرگترين بازار خودرو در غرب اروپا به شمار مي آيد و در سال 2012 به خوبي توانست در برابر کاهش فروش مقاومت کند، ميزان فروش خودرو در ماه فوريه 2013 ده مميز پنج درصد کاهش يافت.
شرکت خودروسازي تويوتاي ژاپن نيز نسبت به تحولات فروش در اروپا بدبين است و پيش بيني مي شود ميزان فروش اين شرکت در اروپا بين سه تا پنج درصد کاهش يابد.
بنابراين، شرکت خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه در نظر دارد در سال دو هزار و چهارده ميلادي کارخانه خود را در اولني واقع در منطقه پاريس تعطيل کند.
شرکت هاي خودروسازي فورد و جنرال موتورز آمريکا نيز سال گذشته ميلياردها دلار در اروپا زيان کردند و در همين راستا فورد تصميم گرفت سايت هاي خود در بلژيک و انگليس را تعطيل کند. جنرال موتورز نيز در نظر دارد کارخانه هاي خود را در آلمان تعطيل کند.