رییس اتاق بازرگانی ایران از تشکیل کنسرسیوم های تخصصی انرژی توسط کشورهای عضو سازمان اکو خبر داد و اعلام کرد: حضور شرکتهای خارج از منطقه در طرحهای انرژی مشروط می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، محمد نهاوندیان در سومین اجلاس وزاری انرژی اکو با اشاره به این که سازمان اکو علاوه بر نهادهای حاکمیتی یک سازمان بخش خصوصی بنام اتاق اکو دارد گفت: در حال حاضر ریاست این اتاق با ایران و دبیرخانه آن در تهران مستقر است.

وی حجم مبادلات داخلی اعضای اکو را از 380 میلیارد دلار، حدود 7.5 درصد (62 میلیارد دلار) اعلام کرد و افزود: در برنامه ده ساله مصوب اعضای اکو این عدد باید سالانه طبق هدف گذاری صورت گرفته یک درصد افزایش یابد.

نهاوندیان ادامه داد: باید بخش خصوصی کشورهای عضو اکو را در مبادلات فرا ملی فعال کنیم و این فرصت گفت وگو با وزرای انرژی فرصتي است  تا بخش خصوصی برای تشکیل شرکت های فرا ملی و کنسرسیوم های بین اعضا در حوزه انرژی  اقدام کند.

وی از آمادگی اتاق اکو برای تشکیل شرکتها و کنسرسیوم های فرا ملی خبر داد و تاکید کرد که دولتها باید مشوق هایی را در بودجه و برنامه های توسعه ای خود بدین منظور در نظر بگیرد.

رییس اتاق ایران با اشاره به این که پیش طرح های خطوط انتقال نیرو و نفت و گاز عمدتا در سطح ملی و با حمایت دولت ها انجام می شود، اظهار کرد: این در صورتی است که بخش خصوصی کشورهای عضو اکو ظرفیت فرا ملی دارند به طوری که هم اکنون ایران و ترکیه توان مندی بالایی در حوزه انرژی دارند.

وی با اظهار این که در حال حاضر بیشتر پروژهای نفتی و نیروگاهی در منطقه توسط شرکت های خارج از منطقه اجرا می شود از پیشنهاد جدید اتاق ایران به اجلاس وزرای انرژی اکو برای مشروط شدن حضور شرکت های خارج از منطقه در طرح هاب نفتی خبر داد.

به گفته این فعال بخش خصوصی شرط حضور شرکت های خارج از منطقه اکو مشارکت با شرکتها وکنسرسیوم های داخلی درون منطقه ایست؛ بر این اساس علاوه بر استفاده از تجربه شرکتهای خارجی به وظیفه توانمندسازی شرکت های بخش خصوصی منطقه اکو عمل کرده ایم.

نهاوندیان با اشاره به این که بهره وری انرژی در تولید و انتقال و مصرف کشورهای اکو پایین تر از کشورهای پردرآمد است، نقش پررنگ دولت در اجرای پروژها و نقش کم رنگ بخش خصوصی را یکی از این دلایل برشمرد و گفت: اگر بخواهیم از تجربه جهانی استفاده کنیم باید توانمندسازی بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وي تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه انرژی پیشرفت کنیم باید در سیاستهای دولتها باید از شرکتها و کنسرسیوم های درون منطقه ای حمایت ویژه صورت گیرد بر همین اساس یکی از بندهای بیانیه تهران تاکید بر این موضوع بود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در این صورت شاهد یک جهش بزرگ در اجرای پروژهای کشورهای منطقه ای خواهیم بود.

**صادارت نفت توسط بخش خصوصی نیازمند اصلاح ساختارهاست

نهاوندیان در مورد توقف صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی اظهار کرد: نباید از توقف حرفی به میان آید و باید سرعت اجرای این مهم را افزایش دهیم. با توجه این صادارت نفت توسط بخش خصوصی سابقه نداشته است یکی از بهره های که می توان از محدودیتها گرفت اصلاح ساختارهاست به طوری که بخش خصوصی بتواند وارد این عرصه شود.

وی با بیان این که برای ادامه صادرات توسط بخش خصوصی باید هماهنگی های بین وزارت نفت و بانکها صورت گیرد ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که صورت گرفته این هماهنگی  ها هر چه زودتر انجام شود.

** بخش خصوصی مبتکر دور زدن تحریم های سویفت

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد برداشته شدن تحریم های سویفت نیز با بیان این که در این مورد باید مراجع رسمی مانند بانک مرکزی اظهار نظر کند گفت: علی رقم محدودیت های صورت گرفته توسط بانکها و سویفت ، در جایی که بخش خصوصی حضور داشت راه حل هایی پیدا شد  و این بخش توانست به تجارت و صادرات کشور سامان دهد.

وی ادامه داد: برای واردات هم باید اجازه دهیم که این ابتکارات وارتباطات مویرگی بخش خصوصی در بازار جهانی مورد استفاده قرار گیرد و برخی از محدودیت ها مقرراتی و اداری مانع سرعت و انعطاف پذیری آنها نشود.

** ایران هاب انرژی می شود

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد که که ایران نه تنها در نفت و گاز بلکه در برق هم می توتند هاب منطقه شود؛ چراکه علاوه بر منابع و زیرساختها داری توانمندی های بسیاریست.

نهاوندیان در پایان تاکید کرد در سیاستهای ارزی و تجاری باید مشوق هایی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم به گونه ای که  در تدوین این سیاستها گوشه چشمی به اهداف استراتژی منطقه ای به خصوص حوزه انرژی داشته باشند./ر




 

برچسب ها: کنسرسیوم ، انرژی ، اتاق ، اکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار