«منزوی بودن»، «نداشتن قدرت ارتباط با دیگران» و «ضعیف بودن در ایفای حق» را از جمله مشکلات کودکانی می داند که در اصطلاح یکی یک دانه هستند و خواهر یا برادری ندارند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان اجتماعی از ۲منظر پدیده «تک فرزندی» را بررسی می کنند. اول آن که تک فرزند بودن چه تاثیرات سوئی می تواند در شخصیت کودک داشته باشد حال آن که برخی والدین به اشتباه تصور می کنند، در صورت داشتن تنها یک فرزند می توانند آینده بهتری را برای او ترسیم کنند.

اما مسئله دومی که جامعه شناسان را از رواج تک فرزندی نگران می کند، به هم خوردن ساختار جمعیتی کشور در سال های آینده است.
 
این کودکان در برقرار ی ارتباط با همسالان خود مشکل جدی دارند به عنوان مثال اگر همکلاسی آن ها مدادتراش آن ها را بگیرد به جای این که خودشان بتوانند با گفت وگو مشکل خود را حل و فصل کنند، به سرعت به معلم پناه می آورند و از او کمک می خواهند و یا حتی گوشه گیری می کنند و به والدین شان می گویند که مدادتراش خود را گم کرده اند.
 
دلایل تمایل والدین به تک فرزندی: یک جامعه شناس با بیان این که تا یک دهه قبل سیاست های جمعیتی از سوی دولت داشتن فرزند کمتر بشارت زندگی بهتر را تبلیغ می کردند می گوید: خانواده های نوپدید به خاطر گرفتاری های شغلی، مشکلات اقتصادی و یا دیگر معیارها در سیاست های زندگی خود به داشتن یک یا ۲ فرزند اکتفا کرده اند.
 
 افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان، توجه بیش از حد به بازی های رایانه ای و انفرادی، ترس یا تنفر از حضور در گروه های اجتماعی از جمله خصوصیات تک فرزندهاست.
 
نکته: بنابراین شاید داشتن یک فرزند مسئولیت کمتری در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و ... برای خانواده به همراه داشته باشد اما برای تک فرزندها تنها بودن و نداشتن خواهر و برادر خوشایند نیست علاوه براین خلاء عاطفی، افسردگی، انزوا و... را در پی دارد.
 
منبع: خراسان
برچسب ها: فرزند ، منزوی ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.