«پرده» را شاید بتوان جزئی از فرهنگ ایرانی دانست چرا که در بسیاری از کشورهای غربی و حتی آسیایی مردم ترجیح می دهند هیچ چیز پنجره ها را نپوشاند! پوشاندن پنجره فقط بخشی از کارکرد پرده هاست؛ نکات زیادی را باید در خرید و نگهداری آنها در نظر بگیرید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگر دوست داريد براي سال نو پرده اي نو روي پنجره خانه بياويزيد، اين چندتوصيه را دنبال كنيد.اين روزها، روزهاي خانه تكاني و تغییر دکوراسیون است.

یکی از اجزای دکوراسیون در اثاثيه منزل هر خانه ای پرده ها هستند که علاوه بر زیبایی، حریم خصوصی شما را حفظ میکنند.انتخاب یک پرده زیباکه با سبک و سیاق خانه جور در بیاید در دلپذیر شدن نقش زیادی دارد. اگر هنگام انتخاب پرده عجولانه و بدون آگاهی از فضای محیط  تصمیم گیری کنید،ممکن است محیط خانه چندان رضایت بخش به نظرنرسد.



بایدها و نبایدهای خریدن پرده

پرده های بلند

استفاده از پرده های بلند می تواند به اتاق ما زیبایی و شکوه ببخشد، ولی قبل از خرید پرده لازم است به چند نکته توجه کنیم.
پرده ها هم فضای زیادی را اشغال می کنند و هم ظاهر اتاق شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین لازم است قبل از خرید، راجع به رنگ و طرح پارچه پرده خوب فکر کنید.

پرده ای باشکوه

در مورد پارچه سخاوتمندانه عمل کنید. برای تهیه پرده های مناسب و استاندارد حداقل دوبرابر عرض پنجره پارچه نیاز دارید، اگر چه قرار باشد بیشتر وقت ها جمع نگه داشته شوند.

اگر دنباله پرده روی زمین کشیده شود اتاق شما جلوه ای باشکوه و شیک پیدا خواهد کرد بنابراین طول پارچه را هم در نظر بگیرید. البته اگر می خواهید پرده ها تمیز و به اندازه به نظر برسند طول آنها را طوری انتخاب کنید که دقیقاً بالای سطح زمین قرار بگیرند. ولی به یاد داشته باشید پرده ها هرگز نباید بالاتر از این حد قرار بگیرند. چون اگر پرده ها بیش از حد کوتاه باشند، ناقص به نظر خواهند رسید. می توانید پارچه را بلندتر انتخاب کرده و بعد پایین آن را تو بگذارید.

جنس پارچه

جنس پارچه می تواند به کنترل دما و همچنین نوری که وارد اتاق می شود کمک کند. آستر نخی هم از پارچه محافظت می کند و هم نور را از خود عبور می دهد، استفاده از آسترهای عایق تر اتاق را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد. اگر پرده را برای اتاق خوابتان درنظر گرفته اید، بهتر است جنس آن ضخیم باشد تا نور را از خود عبور ندهد.

میل پرده

به میله پرده ها دقت کنید. میله پرده ها و وسائل تزیینی پرده باید با پارچه موردنظر شما همخوانی داشته باشد. پارچه های سنگین تر (مثل مخمل) باید روی میله های بزرگتر و محکم تر قرار بگیرند.

بهترین پارچه را متناسب با هدف و اتاق خود انتخاب کنید. پارچه های نخی تطبیق پذیرند و کاربردهای گوناگون دارند، ضمن این که تمیز کردنشان آسان است. مخمل شیک تر است ولی برای بعضی اتاق ها سنگین است. پارچه های پشمی سنگین ومحکم هستند و می توانند وزن قسمت های تزیینی و یالان های پرده را تحمل کنند.

بست های تزیینی که در انتهای میله پرده قرار می گیرند چیز مهمی به نظر نمی رسند ولی وقتی در کنار پرده قرار می گیرند ظاهر آن را تکمیل می کنند. فراموش نکنید زیبایی یک اتاق به تک تک جزییاتش بستگی دارد.



نکاتی مهم در هنگام شستشوی پرده

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده های خانه تان تهیه کرده اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب ...

1 - هنگامی که پرده های خانه تان را بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می توانید به راحتی گیره ها را در محل های قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد.

2 - پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می شود و دیگر نیازی به اتوكشي  به مدت طولانی نخواهد بود.

3 - اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده های خانه تان تهیه کرده اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت 24 الی48 ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. این کار برای پارچه هایی که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نیز سبب تثبیت رنگ های موجود می شود.

4 - برای گردگیری پرده ها و زدودن گرد و خاک، در هر یک از جاروبرقی های خانگی، سری مخصوصی برای این منظور قرار داده شده است. با نصب آن بر روی میله جاروبرقی هر چند وقت یکبار پرده های خانه تان را گردگیری کنید.



گام به گام تا خرید یک پرده مناسب

انداز ه گیری پنجره

اولین قدم برای خرید پوشش های پنجره، مانند پرده و کرکره،اندازه گیری پنجرها ست. بامحاسبه درست متراژ پنجره میتوانید بفهمید چقدر پارچه نیاز دارید. در این صورت با توجه به بودجه ای که کنار گذاشته اید،پرده مورد نظر را انتخاب می کنید.

اگر اندازه گیری برای شما سخت است سفارش دهیداز فروشگاه موردنظر ،شخصی برای اندازه گیری به خانه تان بیآید اما اگر با
خیاطی آشنا هستید و میخواهید خودتان پرده ها را بدوزید،اینجاست که ا ندازه گیری حرف اول را میزند.

هنگام اندازه گیری این نکات را رعایت کنید:

از فرد دیگری هم هنگام اندازه گیری پنجره کمک بگیرید تا دقت کارتان بیشتر شود.

برای اطمینان بیشتر طول و عرض ،پنجره ها را چند بار اندازه بگیرید و هر بار اعداد به دست آمده را یادداشت کنید تاانداز ه ها دقیقتر شوند.

طرحی از پنجره را روی کاغذ بکشید و اندازه های بدست  آمده را کنار هر ضلع پنجره بنویسید. اگر میخواهید پرده شما تا پا یین دیوار ادامه داشته باشد فاصله ضلع بالای پنجره تا زمین را هم یادداشت کنید.برای اینکه پرده روی زمین پخش شود بایداندازه ها راباز هم بیشتر در نظر بگیرید.

چقدر پارچه نیاز داريم؟

 اگر دوست دارید پرده شما پر چین باشد باید حدود دو و نیم تا سه برابر طول پنجره پارچه بخرید. در بازار پارچه های پرده ای معمولا با عرض سه مترموجودند.

یادتان باشد که برای خرید پارچه باید به هر کدام از طول و عر ضها 10 تا15 سانتی متراضافه کنید تابعد از تو گذاشتن لبه های پارچه، پرده کوتاهتر از پنجره نباشد.

نوار پرده

 علاوه بر پارچه،چند متر نوار پرده هم لازم دارید که بهتراست از جنس مرغوبی باشد. برای اطمینان، آن را از پهنا به دو طرف بکشید. نوار پرده خوب باید به راحتی کش بیاید.اگر میخواهید دوخت پرده را به خیاط بسپارید بهتر است در مورد کیفیت نوار پرده و سایر یراقها یا تزئینات دیگر  هم که از مواد اولیه هستند مطمئن شوید. این مواد باید از جنس خوبی ساخته شده باشند تا بعد از هر بار شستوشو هنگام وصل مجدد پرده ها دچار مشکل نشوید.


رنگ پرده

نکته مهم دیگری که هنگام خرید پارچه پرده ای بایدبه آن توجه کنید،انتخاب رنگ مناسب است. برای اینکه پرده شما با سایراسباب و وسایل تزئینی خانه جور در بیاید بهتراست با رنگ دیوارها و مبلمان تناسب داشته باشد.

میتوانید رنگ پرده را هماهنگ با سایر وسایل انتخاب کنید یا در یک اقدام جسورانه رنگ مکملی را در نظر بگیرید. به طور مثال اگر رنگ مبلمان قهو های است انتخاب پرده کرم، رنگی است که با آن هماهنگی دارد اما میتوانید رنگ گرم قهوه ای را با سرمای آبی از خانواده آبی ترکیب کنید و با انتخاب مناسب رنگ پردها، خانه ای تاثیرگذارتر داشته باشید. به هر حال همه اینها به سلیقه شما بستگی دارد.

انتخاب پارچه مناسب

برای خرید پارچه مناسب گزینه های مختلفی را پیشه رو دارید.اما باید هنگام خرید به کیفیت و جنس پارچه توجه کنید. اگر برای والان پرده در نظر دارید پارچه مخمل بخرید ابتدا با گوشه ناخن چند بار روی پارچه بکشید. در صورتی که پارچه  نخکش نشد و پر زهای آن سرجا یشان قرار داشت، یعنی پارچه مخمل کیفیت خوبی دارد.

پارچه مخمل

در واقع پارچه مخمل مرغوب باید پرزهای فشرده و جدا نشدنی داشته باشد. پارچه های چاپی برای آشپزخانه یا اتاق کودکان جالب هستندا ما بایدا ز بابت کیفیت آنها مطمئن شوید. گوشه پارچه را کمی جمع و در دس تتان مچاله کنید. اگر اجزای چاپ از هم جدا نشوند و بین آنها خطوط سفید رنگی به چشم نیاید یعنی پارچه چاپی جنس قابل قبولی دارد.

پارچه های پولک دار

درمورد پارچه های پول ک دار هم باید به این نکته توجه کنید که پولک ها حتما با نخ به پارچه متصل باشند. در غیر این صورت بعد از چند بار شست و شو به راحتی از پرده جدا میشوند و حتی ممکن است ازخشکشویی هم سالم بیرون نیایند.

تافته وساتنن

پارچه های تافته وساتنن قیمت مناسبی دارند. البته هر چقدر مقدار ابریشم به کار رفته در انها بیشتر باشد قیمتشان هم بیشتر می شود،و از طرف دیگر زیباتر  یشوند.اما یادتان باشد که شس توشوی ساتنهای ابریشمی را باید حتما به خشکشویی بسپارید.

کرکره های حصیری

یک راه مدرن برای پوشاندن پنجره ها استفاده از کرکرهاست. حتی میتوانید از ترکیب کرکره و پرده هم استفاده کنید. در گذشته استفاده از کرکره های آلومینیومی بیشتر رایج بود و کمی بعد لوردراپه به بازار آمد. اماا ین روزها کرکره های چوبی زیبایی در فروشگا ههای لوازم تزئینی خانه پیدا میشوند که از چوب بامبو، نخ و نی ساخته شده اند. قیمت این کرکره های حصیری بر حسب مترمربع تعیین میشود.

چوب بامبو در مقابل آب و تابش آفتاب بسیار مقاوم است و به سادگی پوسیده نمیشود. بیشتر کرکر ههای حصیری از کشور چین به ایران م یآیند و رنگهای متنوع و طر حهای زیبایی دارند.ا گر میخواهید حصیرها را به راحتی باز و بسته کنید باید هنگام خرید،قرقره هم سفارش دهید.

این قرقره ها حصیر را به صورت پل های یا لو له ای جمع میکنند.اگر میخواهید کرکره در حالت بسته بودن هیچ نوری به اتاق شما راه ندهد، بهتر است به دنبال کرکره هایی باشید که چوب بامبوی ضخیمتری دارند. نصب این کرکره ها بسیار آسان است و به راحتی انجام میشود. در مورد تمیز کردن کرکره های حصیری هم نگران نباشید. کافی است هر چند وقت یکبار آنها رابا یک دستمال نمدار گردگیری کنید و سپس با
روغن جلا یا واکس مخصوص، آنها را مثل روزاولش برق بیندازید.

 فقط مراقب باشید که برای پاک کردن لک ههای روی کرکره،اشیاي تیز به کار نبرید.این را هم بدانید که اگر در خانه کودکی دارید بهتر است نخ کرکره ها را جمع کنید چون ممکن است در اثر بازی با قرقره، آن را خراب کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار