معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي از تشكيل كارگروه همكاري هاي مشترك در قالب دو كنسرسيوم در صنايع بالادستي و پايين دستي نفت در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي، جلسه­اي با حضور معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي، روساي 20 واحد دانشگاهي،  مسوولين وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت به منظور توسعه همكاري­هاي فيمابين دانشگاه و وزارت نفت و همچنين تشكيل دو كنسرسيوم در صنايع بالادستي و پايين دستي نفت برگزار شد.

دكتر عبدالله افشار معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي در اين جلسه اظهار داشت:‌ با توجه به اهداف و سياستهاي دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين تغيير مديريت، بايد به سمتي حركت كنيم كه وابستگي اين دانشگاه به شهريه دانشجويي كم و يا قطع شود.

وي ارتباط دانشگاه آزاد اسلامي با صنايع را، راه حل قطع وابستگي اين مجموعه آموزش عالي به شهريه دانشجويي دانست و افزود: اين دانشگاه يك دانشگاه جامع است كه همه رشته­ها و گروه­هاي آموزشي را داراست.

دكتر افشار تصريح كرد:‌تمام تلاش معاونت پژوهش و فناوري اين است كه بودجه اندكي كه از شهريه هاي دانشجويي به امور پژوهش اختصاص يافته است، هزينه پروژه هاي تحقيقاتي تقاضا محور شود و از انجام فعاليت­هاي پژوهشي كه صرفاً در چارچوب يك گزارش و تهيه يك مقاله ارائه مي شود، پرهيز كند.

وي به بازديد خود از برخي از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر كشور اشاره و تصريح كرد: پتانسيل­هاي زيادي در واحدهاي دانشگاهي وجود دارد كه متأسفانه بروز نكرده است و سازمانها و نهادهاي بيروني، دانشگاه آزاد را به مثابه يك دانشگاه صرفاً آموزشي مي پندارند.

وي افزود: اما واقعيت اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بزرگترين دانشگاه حضوري در جهان شناخته شده و بيش از يك ميليون و 600 هزار دانشجو در واحدهاي مختلف آن مشغول به تحصيل هستند.

دكتر افشار با تأكيد بر اينكه بيشتر واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي داراي امكانات خوب و تجهيزات پيشرفته هستند، گفت: بزرگترين حسن دانشگاه آزاد اسلامي پراكندگي امكانات علمي، آموزشي و پژوهشي در سطح كشور و همچنين وجود بيش از 230 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد و 10 هزار دانشجوي مقطع دكتري است كه اين پتانسيل در هيچ جاي دنيا و در هيچ دانشگاهي در كشور وجود ندارد.

وي اظهار داشت:‌ بايد ظرفيت ها و تواناييهاي  واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در كل كشور را شناسايي كنيم و از آنها در جهت حل مسائل و مشكلات جامعه به خصوص در شرايط فعلي كه شرايط حساس و ويژه اي است، بهره برداري كنيم.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي افزود: در اين راستا جلساتي را با مسوولين وزارت نفت به منظور استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين دانشگاه برگزار كرديم كه نهايتاً تشكيل كنسرسيوم در ارتباط با پروژه هاي نفتي از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي كه داراي امكاناتي مرتبط نظير اعضاي هيات علمي، رشته هاي آموزشي، دانشجو ، امكانات آزمايشگاهي و پژوهشي و غيره هستند،‌ پيشنهاد شد.

دكتر افشار با بيان اينكه تشكيل يك كنسرسيوم از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي يك ايده مبارك و شروع بسيار خوبي براي بهره مندي از امكانات و ظرفيت هاي اين دانشگاه است،  خاطر نشان كرد: در اين كنسرسيوم هر واحد دانشگاهي مسوووليتي بر عهده دارد و تيمي را تشكيل خواهد داد.

وي اظهار اميدواري كرد كه تشكيل اين كنسرسيوم منشأ خيري در كشور شود.

در ادامه اين جلسه، دكتر محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوري وزارت نفت با بيان اينكه اقتصاد منابع طبيعي مثل نفت و گاز كاملاً با اقتصاد بنگاهي متفاوت است، گفت:‌هر بشكه اي كه از منابع نفتي و گازي استخراج مي كنيم، سبب مي شود اين منابع كمياب تر و قيمت آن افزايش يابد.

وي تصريح كرد‌: عوامل سياسي و اقتصادي و بي بديل بودن بحث انرژي در رفاه اجتماعي،‌ منابع نفتي و گازي را به فراتر از يك كالاي اقتصادي تبديل كرده است و به عنوان يك مقوله سياسي و راهبرد در حيات بشري شناخته مي شود به طوري كه بشر زندگي بدون اين انرژي ها را نمي تواند تصور كند.

مقدم افزود: سهم نفت و گاز در سبد مصرف انرژي دنيا، 60 درصد است كه همچنان نفت بيشترين سهم را دارد.

معاون پژوهشي وزارت نفت با بيان اينكه دانشگاه آزاد اسلامي ويژگيهاي منحصر به فردي دارد كه در دانشگاه هاي دولتي وجود ندارد، گفت:‌ دانشگاه آزاد يك دانشگاه منضبط و مشتري محور است.

وي افزود: تشكيل كنسرسيوم در صنايع بالادستي و پايين دستي نفت در دانشگاه آزاد اسلامي به دليل منضبط و مقرراتي بودن اين دانشگاه سريعتر نتيجه مي دهد.

دكتر مقدم با تأكيد بر اينكه دانشگاه آزاد اسلامي در تشكيل كنسرسيوم در صنايع بالادستي و پايين دستي نفت موفق تر از دانشگاه هاي دولتي مسير را طي مي كند، گفت:‌ به شرطي يك كارگروه تشكيل دهد و از آن به عنوان يك راهبرد تلقي كند.

در ابتداي اين جلسه، دكتر خسرو دانشجو رئيس واحد علوم و تحقيقات تهران با تأكيد بر اينكه دانشگاه آزاد اسلامي داراي ظرفيت هاي فراواني است، اظهار داشت: اگر تلاشها و فعاليتهاي دانشگاه­ها نتواند مشكلي از مشكلات جامعه و بشريت را حل كند،  آن دانشگاه نتوانسته رسالت اصلي خود را به درستي به انجام برساند.

وي افزود: برگزاري چنين جلساتي شروع خوبي در عرصه هاي علمي براي حل مشكلات كشور و بشريت است.

بر اساس اين گزارش، كنسرسيوم دانشگاهي در دو بخش بالادستي و پايين دستي صنعت نفت و گاز با هدف ايجاد، تقويت و به كارگيري ظرفيت هاي علمي و فناوري موجود در دانشگاه ها و مراكز علمي ـ تحقيقاتي كشور به عنوان پشتيبان حركت علمي ـ صنعتي دانش بنيان در حوزه ي نفت وگاز، تجميع امكانات، تجيهزات و نيروي انساني متخصص و به كارگيري آنها براي انجام پژوهش و مطالعات مربوط به مخازن نفت و طراحي يك پالايشگاه تشكيل مي شود./ع2

برچسب ها: دانشگاه ، علمی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار