مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم بهره‌برداری آزمایشی فاز نخست بندر چندمنظوره آستارا، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ویژه و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه، 90 درصد صادرات و واردات کالا از بنادر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران سيد عطااله صدر با بیان اینکه 250 بندر صیادی، تجاری، صنعتی، نظامی در ایران وجود دارد، افزود: از این تعداد بنادر، 11 بندر اصلی تجاری هستند که عملیات ترانزیت کالا را انجام می‌دهند و سهم مهمی در واردات و صادرات ایفا می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت بنادر اصلی کشور را 184 میلیون تن کالا عنوان کرد و یادآور شد: این مقدار ظرفیت به لحاظ ارزشی 184 میلیارد دلار است که نشان می‌‌دهد سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: به موازات توسعه بنادر بزرگ بازرگانی و سواحل، ساخت 60 بندر چند منظور مردمی را در دستور کار قرار داده‌ایم که 40 مورد آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مهندس صدر، توسعه ظرفیت‌های مسافری در بنادر کشور را از دیگر اقدامات دولت ذکر کرد و گفت: تنها در سال گذشته 10 میلیون مسافر از طریق بنادر کشور جابه‌جا شده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه اکنون ظرفیت ترانزیتی بنادر 20 میلیون تن در سال است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار در برنامه پنج ‌ساله توسعه به 50 میلیون تن افزایش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت اقدام‌های خوبی در راستای توسعه دریایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: اکنون 156 پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ارزش دو میلیارد دلار در حال اجراست.

وی با اشاره به تولید شناورهای مدرن مسافری توسط بخش خصوصی و افزایش تولید این شناورها، افزود: 90 شناور مدرن مسافربر توسط بخش خصوصی تولید شده که اکنون 44 شناور مدرن مسافری به آب انداخته شده است.

وی با اشاره به ساخت بندر چند منظوره آستارا در مدت کوتاه، ادامه داد: عملیات احداث این بندر از سال 88 آغاز شده و ظرفیت اسمی آن در فاز نخست سالانه 5/3 میلیون تن است.

مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر آستارا در موقعیت بسیار ممتازی به لحاظ دریایی قرار دارد، تصریح کرد: این بندر می‌تواند نقش مهمی در تجارت دریایی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، با گسترش راه‌های مواصلاتی و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای بتوان موقعیت این بندر را ارتقا داد تا در امر ترانزیت کالا سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

صدر تأکید کرد : با رونق تجارت و ارزش افزوده در بندر چند منظوره آستارا، سطح زندگی شهری و رفاهی مردم منطقه نیز تغییر خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بندر آستارا بندر لجستیک استانهای آذربایجان، اردبیل و زنجان خواهد بود./عب
برچسب ها: بندر ، آستارا ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار