فرماندار ملکان گفت: حدود 40 هزار تن کشمش بعلت پایین بودن قیمت و نبود مشتری روی دست تاکداران شهرستان ملکان مانده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، شیرین زاده افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو کشمش 30 هزار ریال بفروش می رسد که با توجه به قیمت تمام شده به هیچ وجه قیمت مناسبی نیست.

وی به زحمات چندماهه باغداران ملکانی و هزینه بالا جهت عمل آوری و برداشت انگور و کشمش اشاره کرد و بر بازاریابی این محصول جهت هدر نرفتن زحمات باغداران این منطقه تاکید کرد.

وی نسبت به رفع این مشکل در اسرع وقت تاکید کرد و گفت :در صورت عدم بازاریابی تا یک ماهه آینده کشمش های موجود فاسد شده و از بین خواهند رفت.

وی از شهرستان ملکان بعنوان قطب اصلی باغداری در استان نام برد و تصریح کرد: شغل عمده جمعیت شهری و روستایی این شهرستان باغداری و بخصوص تاکداری است.

امام جمعه ملکان نیز از اینکه کشمش روی دست باغداران ملکانی مانده و خریدار ندارد انتقاد کرد و افزود بیش از 60 درصد انگور استان و حدود 11 درصد انگور کشور در این شهرستان تولید می شود لذا این مهم توجه جدی مسئولین مربوطه را می طلبد.

حجه الاسلام حافظ زمانی به هزینه های بالای تولید انگور و کشمش در ملکان اشاره کرد و اظهار کرد: یک باغدار ملکانی علاوه بر کار 6 ماهه خود و 15 نوع هزینه دیگر وقتی می خواهد محصول خود را برداشت کند که پایین بودن قیمت کشمش باعث متضرر شدن و هدر رفت زحمات وی می کند.

وی ادامه داد :فقط دستمزد یک روز یک کارگر هرس کننده درخت مو 60 الی 70 هزار تومان است که قیمت هر کیلو کشمش 3 هزار تومان در برابر 15 نوع هزینه جهت برداشت به هیچ وجه پاسخگو نیست.

امام جمعه ملکان توجه دولت به کشاورزی در مقایسه با صنعت را ناچیز دانست و خواستار رفع ریشه ای مشکل قیمت این محصوص در فصول برداشت وحمایت از باغداران شد.

رئیس شورای شهر ملکان نیز از توجه ضعیف دولت از تاکداران و قیمت پایین کشمش انتقاد کرد و گفت :در مقایسه با سایر محصولات باغی از جمله پسته توجه به انگور و کشمش تاسف بار است و این محصوص در مواقع برداشت به قیمت های ناچیز از دست باغداران خارج می شود که حتی کفاف هزینه های نگهداری و برداشت را هم نمی کند.

اسماعیلیان با اشاره به وجود حدود 11 هزار هکتار باغات انکور و همچنین تولید 41 نوع انگور در ملکان گفت علاوه بر استفاده 17 میلیون ایرانی مازاد کشمش ملکان بعلت مرغوبیت به کشورهای عربی صادر می شود.

وی از برگزاری نشست های متعدد شورای شهر ملکان با مسئولین استانی و شهرستانی در خصوص پایین بودن قیمت کشمش ملکان خبر داد و گفت :متاسفانه تاکنون این نشست ها نتیجه ای نداشته است.

همچنین عضو شورای شهرستان در گفتگویی با اشاره به امرار معاش حدود 90 درصد جمعیت شهری و روستایی در شهرستان ملکان ار راه باغداری بر خرید تضمینی کشمش این منطقه به قیمت عادلانه تاکید کرد.

جهانگیر پاشازاده از شهرستان ملکان بعنوان قطب تولید انگور استان یاد کرد و گفت وجود 11 هزار هکتار باغات انگور در ملکان باعث ایجاد اشتغال بطور مستقیم برای هزاران تن در ملکان و شهرهای همجوار شده است.

وی همچنین خواستار ایجاد اداره استاندارد در ملکان شد و اظهار کرد :بعلت نبود این اداره سالانه حدود 200 هزار تن کشمش تولیدی باغداران ملکانی بنام شهرهای همجوار ثبت و از طریق رسانه های گروهی اعلام می شود.

پاشازاده در ادامه بر ضرورت ایجاد صندوق حمایت از کشمش ملکان تاکید کرد و گفت با توجه به اشتغال اکثر جمعیت شهری و روستایی و کسب رتبه نخست در تولید انگور و کشمش استان ضروری است مسئولین مربوطه در این خصوص و حمایت از تاکداران ملکانی اقدام عاجل نمایند.

وی همچنین از راه اندازی خانه انگور استان در شهرستان ملکان با هزینه 60 میلیون تومان خبر داد و گفت :متاسفانه این خانه راکد مانده و هیچ فعالیتی در آن نشده است. /س

برچسب ها: کشمش ، مانده ، تاکداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.