یک فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه آلرژی به پروتئین گاوی شایع ترین آلرژی غذایی در سنین زیر یک سال است گفت : این نوع آلرژی شیوعی دو و نیم تا 6 درصد و در مواردی بیشتر را در پی دارد .

دکتر فاطمه فرهمند فوق تخصص گوارش کودکان در گفتگو با خبرنگار علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آلرژی به پروتئین گاوی شایع ترین آلرژی غذایی در سنین زیر یک سال است گفت : این نوع آلرژی شیوعی دو و نیم تا 6 درصد و در مواردی بیشتر را در پی دارد .

وی با اشاره به اینکه این نوع آلرژی به ندرت در بالغین دیده می شود افزود: پس از شیر گاو ، الرژی به سایر غذاها مانند تخم مرغ، بادام زمینی ، ماهی ، سویا و ندرتا گندم و برنج بیشتر دیده می شود .

این فوق تخصص گوارش در کودکان اظهار کرد: کولیک شیرخواری ، پروکتیک ، یبوست و ... از جمله علائم بالینی گوارشی آلرژی هبپروتئین شیر گاو در شیرخواران هستند.

وی با بیان اینکه پرهیز از مصرف مواد غذایی الرژی زا تنها درمان ثابت شده آلرژی غذایی است تصریح کرد: اگر کودک از شیرمادر تغذیه می کند با حذف کلیه مشتقات لبنیات گاوی ، گوست گوساله ، ماهی ، سویا و بادام از رژیم غذای مادر ، موارد آلرژی برطرف می شود .

دکتر فرهمند یادآور شد : در صورتی که کودک از شیر مصنوعی استاندارد تغذیه می کند بهتر است فرمولاهایی که پروتئین آنها به طور کامل هیدرولیزه شده اند استفاده شود .

وی در پایان خاطرنشان کرد : مدت زمان حذف کامل پروتئین از رژیم کودکان مبتلا به آلرژِی به شیر گاو برحسب نوع علائم بالینی شش تا نه ماه و گاهی تا 18 ماه متفاوت هستند ./س

برچسب ها: آلرژی ، پروتئین ، گاوی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار