با اجرای طرح ترکیبی بز به روش تلقیح مصنوعی 200راس بزغاله در خراسان شمالی تولید شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد و کشاورزی خراسان شمالی گفت : طرح ترکیبی بز به روش تلقیح مصنوعی سرویکال با استفاده از اسپرم منجمد بز آلپاین بر روی 214 راس بز در روستای امام دره در بخش راز و جرگلان بجنورد انجام شده بود.

مبارکی با توضیح این طرح افزود : تعداد ی بز سیدر گذاری شده "همزمان کننده "250 راس ،بز تلقیح شده 214 راس ،131 بز زایش شده از تلقیح ،63 بز دو قلو زاییده و بقیه بزها تک قلو زا هستند تعداد بزغاله های تولید شده 200 راس است .

وی در مورد مزایای اجرای این طرح در استان ،اضافه کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و فرهنگ مردم که بیشتر به دنبال پرورش بز و گوسفند در استان هستند با این روش می توانیم توسعه بحث پرورش گوسفند در استان داشته باشیم .

معاون بهبود تولید دامی سازمان جهاد و کشاورزی استان خاطر نشان کرد: در استان حدود 2 میلیون و 600 هزار راس گوسفند و بز وجود داردکه حدود 450 هزار راس بز در حال پروش است .

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد گله های آمیخته شیری در مناطق روستایی جهت افزایش تولید و افزایش بهره وری اعلام کردو گفت: این طرح موجب رونق اقتصادی دامداران خصوصا گوسفندان و بز داران می شود.

مبارکی تفاوت این بزغاله ها با بزغاله های بومی را در بزرگ بودن جثه ،افزایش زایش و شیر دهی بالا در آینده عنوان کرد ./س

برچسب ها: بزغاله ، تولید ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.