بزغاله کوهی که به همراه خواهر و برادرش در منطقه حفاظت شده خائیز استان کهگیلویه و بویراحمد اسیر طمع سودجویان شده بود اکنون با جداشدن از مادر و تلف شدن خواهر و برادرش در محیطی ناآشنا زندگی می‌کند.

بزغاله کوهی که تنها چند روزی است متولد شده اکنون تحت مراقبت محیط بانان است و به جای شیر مادر از شیر گاو تغذیه می‌کند و در محیط ناآشنایی دور از محبت مادر روزگار می‌گذراند.

شکارچیان سودجو که سه راس کل و بز را در کیسه قرار داده بودند تا آنان را از منطقه حفاظت شده خائیز خارج کنند با مشاهده محیط بانان آنان را از خودرو به بیرون پرت کردند که ۲ راس از آنان تلف شد و دیگری که از مادرش جدا شده اکنون به دور از فضای طبیعی تحت مراقبت محیط بانان است.

سرنوشت بزغاله تنها

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: سودجویان این بزغاله‌های نوزاد را با سنگدلی از مادرشان جدا کردند تا آن را در خانه بزرگ کنند و بفروشند.

جمشید عبدی پور با اشاره به اینکه برای تشخیص سلامت بزغاله سالم قرار است که دامپزشکان آن را معاینه کنند تاکید کرد: در صورت سلامت بودن و اینکه دستگاه گوارش او به شیر گاو واکنش نشان ندهد می‌توان آن را مراقبت کرده و چند هفته بعد به طبیعت همان منطقه‌ای که زنده گیری شده بازگرداند.

داستان بزغاله خائیز پس از جدایی از مادر

وی ابراز کرد:این روز‌ها که فصل زایش کل و بز است برخی سودجویان نوزاد‌ها را از لانه هایشان برمی دارند تا آن را بفروشند که این اقدام قاچاق حیات وحش شده و خاطیان افزون بر جرایم قضایی به پرداخت دیه محکوم می‌شوند.

جریمه ۱۷۲ میلیونی در انتظار خاطی

وی با اشاره به اینکه متخلف زنده گیری کل و بز‌های منطقه حفاظت شده خائیز دستگیر شده تاکید کرد: این فرد ملزم به پرداخت ۱۷۲ میلیون تومان دیه است و البته این جریمه زیست محیطی است مراحل قانونی این پرونده شامل جرایم مالی و کیفری در جریان است.

عبدی پور تاکید کرد: هرچند یکی از بزغاله‌ها زنده است، اما به دلیل جدا شدن از خانه و مادرش سودجوی مذکور باید دیه هر سه بزغاله را پرداخت کند.

وی عنوان کرد: سودجویان باید به ازای زنده گیری گیری هر راس بز (ماده) ۷۵ میلیون تومان و به ازای هر کل (جنسیت نر) ۲۲ میلیون تومان جریمه پرداخت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: محیط بانان منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده تنگ تکاب حین گشت و کنترل منطقه به یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ که در جاده سد مارون پارک کرده بود مشکوک شدند.

اسلام جاودان خرد تاکید کرد: ماموران با اقدام‌های حفاظتی خودرو را تحت نظر قرار دادند، اما متخلفان به محض اینکه متوجه می‌شوند در رصد محیط بانان قرار دارند فورا از منطقه متواری شدند.

داستان بزغاله خائیز پس از جدایی از مادر

وی با اشاره به اینکه متواری شدن متخلفان باعث شد شک ماموران به یقین تبدیل شود افزود: ماموران اقدامات لازم برای توقف خودرو را انجام دادند.

جاودان خرد گفت: متخلفان سودجو حین فرار و در سرعت بالای خودرو سه کیسه به بیرون از خودرو پرتاب کردند و محیط بانان هر بار متوقف و گونی‌ها را جمع آوری کردند.

وی افزود: محیط بانان با باز کردن درب کیسه‌ها کل و بز‌های با سن کمتر از ۲ هفته را مشاهده کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: متاسفانه دو راس از این کل و بز‌ها حین پرتاب به بیرون از خودرو دچار آسیب شدید شده و تلف شدند و حال سومی نیز مساعد نیست.

داستان بزغاله خائیز پس از جدایی از مادر

جاودان خرد با اشاره به ماده قانونی صید و شکار نیز بیان کرد: بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید، شکار عبارت است از تیراندازی به پستانداران، خزندگان و پرندگان وحشی و یا کشتن یا گرفتن یا تعقیب کردن آن‌ها به هر کیفیت و وسیله و طریق است که منظور از گرفتن همان زنده گیری است.

داستان بزغاله خائیز پس از جدایی از مادر

وی گفت: هویت متخلفان شناسایی شده و با تشکیل پرونده و ارسال به مراجع قضایی خواهان مجازات برای آنان شدیم.

جاودان خرد افزود: یکی از کل و بز‌های تلف شده ماده و دیگری نر بوده است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.