سه ماده از طرح اصلاح موادي از آيين‌نامه داخلي مجلس كه در دستور کار امروز نمايندگان بود به کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران  نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز (چهارشنبه 23 اسفند ماه) طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را در دستور کار داشتند.

نمايندگان در اين جلسه سه ماده را تصويب، 4 ماده را حذف و سه ماده ديگر را به کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي ارجاع دادند.

در اين راستا ماده 12 ، 13 و 14 جهت بررسي بيشتر و به دليل عدم توافق نمايندگان در خصوص حذف يا تصويب آن به کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس ارسال شد.

در اين رابطه ماده 12 تصريح مي‌کند قبل از پايان هر جلسه علني حداکثر 5 نفر از نمايندگان مي‌توانند هر کدام به مدت دو دقيقه تذکر شفاهي دهند و در صورتي که متقاضيان بيش از 5 نفر باشند به قيد قرعه تعيين مي‌شوند.

نمايندگان نمي‌توانند در مدت يک ماه بيش از يک بار تذکر شفاهي دو دقيقه‌اي فوق را بدهند و حق واگذاري به ديگر نماينده را ندارند.

همچنين ماده 13 تصريح مي‌کند: ماده 223 قانون حذف و تبصره 1 به شرح زير به اين ماده الحاق مي‌شود شماره تبصره‌هاي يک و دو به دو و سه تغيير مي‌يابد.

تبصره1- پس از اعلام وصول استيضاح در جلسه علني کاهش امضاها سبب خروج استيضاح از دستور نمي‌گردد.

ماده 223- در استيضاح بايد موضوع به صورت صريح و با ذکر مورد يا موارد، معين و به صورت کتبي تنظيم و به هيئت‌رئيسه تسليم شود.

هيئت‌رئيسه موظف است در اولين جلسه علني، استيضاح را اعلام وصول و در همان روز متن استيضاح را براي وزيران يا وزيران مورد استيضاح ارسال و همزمان چاپ و بين نمايندگان توزيع کند.

تبصره 1- علاوه بر امضاکنندگان استيضاح ساير نمايندگان مي‌توانند تا قبل از جلسه علني استيضاح را امضا كنند.

تبصره2- هيئت‌رئيسه موظف است در روز برگزاري استيضاح متن استيضاح و نام آخرين متقاضيان استيضاح را چاپ و توزيع كند.

تبصره3- پس از طرح استيضاح در جلسه علني فقط در صورتي استيضاح از دستور کار مجلس خارج مي‌شود که تعداد متقاضيان استيضاح به کمتر از 10 نفر کاهش يابد در اين صورت مي‌توانند دلايل خود را توسط نماينده منتخب خود ظرف 5 دقيقه در صحن علني مطرح كنند.

 پس از اين مرحله در صورتي که وزير درباره استيضاح درخواست صحبت كند با تقاضاي کتبي و موافقت رئيس‌مجلس مي‌تواند حداقل 10 دقيقه در جلسه علني صحبت کند.

در صورتيکه اين ماده تصويب شود تبصره 1 به جاي تبصره 3 قانون فعلي الحاق مي‌شود و اين يعني اينکه پس از اعلام وصول استيضاح در جلسه علني کاهش امضاها سبب خروج استيضاح از دستور نمي‌شود اين در حالي است که پيشتر در جريان استيضاح محمد عباسي وزير ورزش و جوانان پس از آن که استيضاح شروع شده بود به دليل انصراف يکي از نمايندگان استيضاح از دستور خارج شد و اين موضوع با موج مخالفت شديد برخي نماينده‌ها مواجه شد.

ماده 14 نيز تصريح مي‌کند: هيئت‌رئيسه مجلس موظف است پس از تصويب قوانين مربوط به اصلاح آيين‌نامه داخلي اقدام لازم را جهت اعمال مصوبات در متن آيين‌نامه تعيين شماره مواد و تبصره‌هاي الحاقي بعد از کميسيون تدوين نهايي چاپ، نهايي و توزيع شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار