چهارتاقي تيموري شيروان یکی از شاخص‌ترين آثار تاريخي و معماري خراسان شمالی در فاصله 6 کیلومتری شهر شیروان و 2 کیلومتری جاده آسفالته روستای زیارت مجموعه امام زاده حمزه بن رضا(ع) است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، بنای چهارتاقی با مقبره تیموری مربوط به اوایل دوره تیموریان است و بر اساس تاریخی که برروی سنگ قبر داخل مقبره حک شده تاریخ آن 785ه. ق است.

مقبره متعلق به یکی از سرداران امیر تیمور گورکانی است که دارای سنگ قبر سیاه ساده است. (که این سنگ چند سال پیش دزدیده شده) روی سنگ خطوطی حک شده که کلمه عید خواجه تا اندازه ای واضحتر از بقیه خطوط است. عید خواجه از سرداران امیر تیمور بودند برخی از محققان این بنا را بیشتر شبیه دوره ی شاهرخ میرزا فرزند امیر تیمور می دانند.

ساختمان بنای مقبره خشتی(آجری) و نمای خارجی هشت ضلعی به طوری که اضلاعی که در درگاه ورودی داخل مقبره است 6 متر و دیگر اضلاع 20/4 طول دارد. ارتفاع درها 20/2 و عرض 40/1 است.

قسمت فوقانی قوسی شکل / ضخامت دیوارها 20/1 و در قسمت داخل بنا چهار گوشه که ارتفاع گنبد 5/2 متر و ارتفاع تا زیر گنبد 20/4 است و بنای سردابه به آن ازمیان رفته است. مصالح به کار رفته آجر(خشت) ملات و چوب است.

عوامل تزیین شده بنا در نماهای خروجی بنا از اتاق نماها به صورت جناغی و قوسی استفاده شده و در ساقه گنبد آجر را به صورت افقی و عمودی در هم به عنوان تزیین بکار رفته. فضای درونی بنا دارای پوشش گچ و در جاهای مختلف تقاطع اضلاع از گچبری و بالای سر دره دور تا دور به رنگ فیروزه ای گچ بری و کتیبه نویسی شده است.

قسمت اعظم گچبری ها و کتیبه ها از میان رفته علاوه بر خط ار نقوش اسلیمی استفاده شده است. بدنه خارجی سقف گنبد با روش آجر چینی دو رجه آرامگاه قطب الدین حیدر است./س

برچسب ها: چهارتاقی ، تیموری ، شیروان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.