حسيني با بیان این که ارتباط فرهنگی ایران و عربستان بر جهان اسلام اثر گذار است، گفت: ارتباط بیشتر این دو کشور و تاکید بر مشترکات جهان اسلام می تواند در کاهش درگیری ها در منطقه موثر باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سید محمد حسینی" که به منظور شرکت در کنفرانس "مدینه پایتخت فرهنگی جهان اسلام 2013" به مدینه منوره آمده است، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج افزود: هدف از درگیری ها بین مسلمانان به این دلیل است که می خواهند آمریکا و رژیم صهیونیستی به فراموشی سپرده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که رابطه خوب فرهنگی بر ارتباطات سیاسی اثر گذار است، اضافه کرد: تعامل و تبادل نظر روزنامه نگاران، خبرنگاران و رسانه های دو کشور می تواند فضای رسانه ای را تلطیف کرده و تیرگی های روابط دو کشور را کاهش دهد.

وی ارتباط فرهنگی با عربستان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در هر سال زایران فراوانی به مکه مکرمه و مدینه منوره اعزام می شوند و هرچه قدر این رابطه مناسب تر و قوی تر باشد، برای زایران نیز آرامش خاطر بیشتری برای انجام اعمال و مناسک، وجود خواهد داشت.

حسینی، تصریح کرد: با وجود مشغله های زیادی که به دلیل پایان سال شمسی در ایران داشتم، اهمیت این سفر سبب شد تا در این اجلاس شرکت کردم.

وی ادامه داد: این سفر زمینه ساز آن است تا در یکسالی که مدینه، پایتخت فرهنگی است بتوانیم هم در بخش نمایشگاه هایی مانند خطاطی، عکس و قرآن و هم برخی همایش های علمی حضور داشته باشیم.

این عضو هیات دولت، مذاکره خود با وزیر فرهنگ عربستان را مثبت و سازنده توصیف و خاطر نشان کرد: همتای عربستانی، دو موضوع مطرح شده را پذیرفت و متقابلا اعلام آمادگی کردیم که فعالان فرهنگی آن کشور برای حضور در نمایشگاه ها و جشنواره ها به تهران بیایند.

وی، حضور در این کنفرانس را فرصت مغتنمی برای دیدار با وزیران فرهنگ و برخی شخصیت های علمی و فرهنگی سایر کشورها برشمرد و عنوان کرد: سعی بر این است که روابط فرهنگی با دیگر کشورهای مسلمان را توسعه دهیم که توافقات به دست آمده در گفت و گوهای جانبی این کنفرانس از آن جمله است. 

حسینی دستاورد دیگر شرکت در این جلسه را معرفی فرهنگ ایران اسلامی دانست و اظهار کرد: بنا داریم در هفته های فرهنگی کشورهای اسلامی حضور فعالانه داشته باشیم.

وی درباره تاثیر این سفر بر اعزام زایران ایرانی به عمره مفرده نیز گفت: همیشه به دنبال این هستیم که شرایط بهتری برای زایران مهیا کنیم تا هموطنان ما بتوانند بدون نگرانی، اعمالشان را انجام دهند و امیدواریم روابط فرهنگی این بستر را فراهم کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش تعداد زایران نیز بیان کرد: در این باره، علاوه بر تامین امکانات و شرایط داخلی کشور، همکاری دولت سعودی برای اعطای ظرفیت بیشتر مورد انتظار است. 

پس از آنی که شهر نجف اشرف در سال 2012 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب و اجلاس وزیران فرهنگ و ارشاد کشورهای اسلامی نیز در آن شهر برگزار شد، مدینه منوره به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای جهان اسلام در سال 2013 معرفی شد.

آیین افتتاحیه این همایش، شامگاه روز سه شنبه با حضور شرکت کنندگان در اجلاس، در مسجد قبا(اولین مسجد ساخته شده بعد از هجرت) برگزار شد./ي2
برچسب ها: حسینی ، وزیر ارشاد ، مدینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار