وزير پيشنهادي بهداشت با بيان اينكه ما بايد تغيير همه‌جانبه در سبک زندگي مردم از نظر تغذيه و رعايت بهداشت را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهيم، گفت: برنامه وزارت بهداشت اين است که با استفاده از يافته‌هاي علمي و استفاده از آن‌ها در سبک زندگي مردم تغييراتي ايجاد کند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران محمدحسن طريقت منفرد وزير پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در صحن علني امروز (يکشنبه 27 اسفند) بهارستان و در تشريح برنامه‌هاي خود براي مديريت اين وزارتخانه  گفت: سخت است که انسان راجع به خود صحبت کند اما لازم است مختصري از سوابق تحصيلي خود را براي جلب آراي نمايندگان محترم خدمت شما و ملت شريف ايران ارائه کنم.

وي در ادامه افزود: در سال 1344 بعد از اخذ دیپلم به خارج از کشور رفتم و با توجه به مطالعاتی که از آن زمان تا الان داشتم به آنچه می‌گویم ایمان دارم، از سال 58 افتخار بازگشت به کشور را پیدا کردم و 10 سال مسئول آموزش بخش چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیو هم چنين 3 بار رئيس‌بزرگترين بيمارستان دانشگاه بودم و افتخار الزام بيمه سازمان تامين اجتماعي و پايه‌گذاري آن را داشتم.

طريقت‌منفرد  با اشاره به عملکردش در حوزه‌ی معاونت سیاست‌گذاری وزارت رفاه و همچنین مدیریت دفتر مطالعات مرکز پژوهش‌ها و انجام کارهای کارشناسی در زمان تدوین برنامه‌ی سوم ، چهارم و پنجم تصريح كرد: با توجه به تمامی این تجارب، اعتقاد بنده بر این است که باید در حوزه‌ سلامت و خدمات و بهداشت درمان به نیمه خالی لیوان توجه کرد تا بتوان خلاءها و کارهای نیمه تمام را تکمیل کرد.


وزير پيشنهادي بهداشت هم چنين  با تقدير از عملكرد مرضيه وحيد دستجردي وزير سابق بهداشت اظهارداشت: از خدمات دلسوزانه دكتر دستجردي در مدت حضورشان در وزارت بهداشت تشکر مي‌کنم.

وي  با بیان اینکه بخش سلامت بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت معجزه آسایی داشته است، گفت: در ابتدای انقلاب اغلب پزشکان در شهرهای مختلف از کشورهایی همچون پاکستان، هند بودند که به یمن انقلاب اسلامی و هدایت و حمایت حکومت در حال حاضر 300 هزار نیروی انسانی در بخش‌های پزشکی و پیراپزشکی تربیت شده است.


سرپرست وزارت بهداشت با ذکر اين مطلب که در اوايل انقلاب اغلب پزشکان حاضر در کشور بنگالي، پاکستاني و يا هندي بودند، ادامه داد: به يمن انقلاب اسلامي در حال حاضر 300 هزار نيروي پزشکي و پيراپزشکي در کشور در حال فعاليت هستند و حاصل اين فعاليت، پيشرفت معجزه‌آساي علم و فناوري در ايران است. 


طريقت منفرد افزود: در سال گذشته حدود 40 هزار ميليارد تومان در بخش بهداشت و درمان هزينه شد که 15 هزار ميليارد تومان از بودجه‌ عمومي و اعتبارات بيمه‌اي درمان تامين شده و مردم نزديک به 25 هزار ميليارد تومان از جيب خود پرداخت کرده‌اند.

وي افزود: مردم در بخش سلامت قدرت انتخاب ندارند و مجبورند دستورات پزشک را کاملا اجرایی کنند در این حوزه باید اقدامات لازم برای رضایت مردم فراهم شود.

وزير پيشنهادي وزارت بهداشت و درمان گفت: بخش بهداشت و درمان داراي حساسيت بالايي است و در هيچ يک از اديان به اندازه دين اسلام به رعايت بهداشت به مردم توصيه نشده است.

طريقت منفرد اضافه کرد: در جمهوري اسلامي ايران  60 درصد توليد ناخالص داخلي به بخش بهداشت و درمان اختصاص مي‌يابد و اين اعتقاد بايد وجود داشته باشد که اختصاص اعتبار به حوزه درماني هزينه نيست بلکه سرمايه‌گذاري تلقي مي‌شود و ما به کمک نمايندگان ملت گام‌هاي موثري را براي بهبود اعتباري اين بخش برخواهيم داشت.

وي تصريح کرد: مردم سالانه 700 ميليون بار به بخش‌هاي درماني مراجعه مي‌کنند. پس براي حل مشکلات اين بخش چه بايد کرد؟

وزير پيشنهادي وزارت بهداشت و درمان گفت: من يقين دارم نمايندگان مردم در مجلس براي رفع مشکلات مردم حرص مي‌خورند که شدت تلاش آن‌ها تعيين‌کننده جديت ماست که اين جديت در زمان عادي در حد وسع، در زمان محدوديت در حد قدرت و امروز که حفظ استقلال کشور متناسب با شدت تحريم‌هاي استکبار جهاني حکم ولايت است، جديت در حد طاعت است.

طريقت منفرد افزود: وظيفه مسئولين در بخش‌هاي مختلف، اجراي قوانين جاري و برنامه پنج ساله در حد طاقت و عنايت مجلس و نمايندگان در قانون بودجه در حد سخاوت است.

وي ادامه داد: ما بايد تغيير همه‌جانبه در سبک زندگي مردم از نظر تغذيه و رعايت بهداشت  را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهيم و از طريق اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي اين اقدام را عملي کنيم چرا که عدم توجه به آن کشور را با سونامي‌ بيماري‌هاي غيرواگير در آينده مواجه خواهد کرد.

وزير پيشنهادي بهداشت کاهش سهم پرداخت درمان مردم به کمتر از 30 درصد و افزایش کیفیت کارایی مراکز عمومی درمانی را به عنوان دیگر برنامه‌هایش برشمرد و گفت: از طرف دیگر در دو ماهه اخیر سرپرستی این وزارت‌خانه از تمامی دانشگاهها درخواست شد تا راهنمای طبابت بالینی را طبق تاکیدات قانون برنامه برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری تدوین کند.

طريقت منفرد افزود: برنامه وزارت بهداشت اين است که با استفاده از يافته‌هاي علمي و حداکثر استفاده از آن‌ها در سبک زندگي مردم تغييراتي ايجاد کند چرا که بحث تغذيه و بهداشت عمومي مردم اصلا به مصلحتشان نيست.

وي ادامه داد: آيا آنچه که به موجب قانون اساسي براي بهداشت و درمان مردم بايد انجام شود حق شناخته شده و قانوني آن‌ها نيست؟ آيا نبايد به گونه‌اي عمل کنيم که مردم خود را ولي نعمت بدانند و در دريافت خدمات بهداشت و درمان احساس صدقه‌بگير بودن نداشته باشند؟

وزير پيشنهادي بهداشت در پايان تصريح کرد: در اين مدت کوتاه امکان فعاليت وزارت بهداشت بدون راهنمايي‌ شما نمايندگان ملت مقدور نخواهد بود و بنده بيش از پيش مزاحم شما نخواهم شد تا با استفاده از رهنمودها و راهکارهاي شما بتوانيم حوزه بهداشت و درمان را متحول کنيم.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار