مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تب‌مالت یکی از شایعترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با انتشار جهانی است و بروسلاملی‌تنیس شایع‌ترین عامل ایجاد‌کننده این بیماری است.

محمد آذینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: این بیماری ناتوان‌کننده، مشکلات زیادی در بهداشت طب عفونی، سلامت جامعه و نیروی کار ایجاد کرده است و به‌عنوان مشکل بهداشتی اقتصادی از یک سو سلامتی انسان‌ها را تهدید کرده و از سوی دیگر با سقط جنین و کاهش محصولات دامی به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند.

وی عنوان کرد: یک باکتری از جنس بروسلا عامل این بیماری است که در بدن حیوانات مبتلا مانند گاو، گوسفند، بز، خوک و سگ زندگی می‌کند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: علائم بیماری در انسان شامل تب، لرز، درد مفاصل و عضلات، کاهش وزن و بی‌اشتهایی است.

آذینی خاطرنشان کرد: علائم این بیماری در حیوان سقط جنین، کاهش وزن و کاهش شیر است.

وی گفت: مهمترین راه‌های انتقال بیماری، مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، تماس مستقیم با ترشحات حیوان آلوده(خون، ادرار، ترشحات جنین سقط شده) و انتقال تنفسی(استنشاق هوای آلوده آغل، اصطبل و آزمایشگاه) است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه، جوشاندن(قل زدن) شیر محلی به مدت پنج دقیقه، نگهداری پنیر به‌مدت حداقل دو ماه در آب نمک 13% (دو قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب)، واکسیناسیون دام‌های ماده به‌خصوص بره‌ها، گوساله‌ها و بزها، جداسازی و معدوم کردن حیوانات آلوده و دفن بهداشتی جفت و جنین سقط شده از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

آذینی اضافه کرد: برای درمان این بیماری باید نشانه‌های بالینی و نتایج آزمایشگاهی کنترل دقیق شود و درمان آن طولانی و باید تحت نظر پزشک معالج باشد تا طول دوره درمان تا رسیدن به نتیجه مطلوب طی شود./س

برچسب ها: علائم ، راه ، کنترل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.