چهارشنبه آخر سال را پيش رو داريم، چهارشنبه اي که علاوه بر شادي و شادماني با خود دلهره و استرس را به همراه دارد.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معاون اجتماعي ناجا در خصوص مراسم چهارشنبه پايان سال با بيان اين که در سال هاي اخير متاسفانه گونه يي از تخريب گري اجتماعي يا "ونداليسم" مرسوم گشته است ، گفت: اين مفهوم نه تنها هيچ تطابقي باشادي سازي و شادي کردن در چهارشنبه آخر سال ندارد، بلکه امري نا خوشايند است که موجبات جرياني آزار رسان و پريشان کننده روان اجتماعي جامعه و همچنين ايجاد خسران هايي براي سلامت هموطنان گران مايه و ارجمند مي شود.
 
سردار دکتر سعيد منتظر المهدي با اعلام اين که متاسفانه عدم شناخت مفهوم رفتار مناسب اجتماعي و همچنين بازگو نمودن چرايي و چگونگي برخي سنت ها و آيين هاي رايج و مرسوم در جامعه، از جمله علل آسيب هاي متداول مراسم چهارشنبه ي آخر سال است، گفت: آييني که بالقوه ، مي بايست، سبب ساز شادي افراد جامعه گردد، متاسفانه با تغيير ماهيت ناشي از عدم شناخت عده يي قليل، اکنون به پديده يي آزار رسان مبدل گشته است و مصداق مفهومي است که در ادبيات جامعه شناسي با عنوان ونداليسم از آن ياد مي شود.
 
وي خاطر نشان ساخت: ونداليسم در نظر عالمان و نظريه پردازان جامعه شناس، رفتاري است تخريب گرانه ( بالاخص تخريب اموال عمومي و ... ) که بي ترديد عنصري شادي ساز نبوده و ايجاد آزار تنها، فرجامي است که از اين انجام حصول مي گردد.
 
به گفته وي دستگاه هاي متعدد امدادي و امنيتي بخش زيادي از زمان ، توان و روان خود را صرف آن مي کنند که از ايجاد صدمات جاني و رواني و مادي اين پديده ممانعت نمايند؛ تواني که مي تواند در امور ديگر مصروف گرديده و گونه هاي ديگري از خدمات امدادي و انتظامي را به شهروندان ارجمند عرضه نمايند.
 
اين مقام مسئول متذکر شد: نيروي انتظامي، با حداکثر توان خود و به سبب وظيفه ي ذاتي و دائمي ش، جهت حفظ امنيت اجتماعي و افزون تر نمودن احساس امنيت، علاوه بر امور پيشگيرانه، مجدّانه اهتمام دارد تا از اين پديده اجتماع ـ آزار جلوگيري نمايد.
 
اين مقام ارشد نيروي انتظامي اذعان داشت: حفظ حريم خانواده ها و مصون ماندن شهروندان از اين دست آسيب هاي اجتماعي ، ايجاد نشاط عمومي و افزايش ضريب امنيت اجتماعي و عينيت بخشيدن بيش از پيش به احساس امنيت اجتماعي، از جمله ماموريت هايي است که نيروي انتظامي اهتمام بر به انجام رساندن آن دارد.
 
وي با اشاره به اين حديث از اميرالمونين علي ( ع ) : که " برترين شرافت ها خودداري از آزار ديگران و بذل احسان به آنهاست " ،گفت: نبايستي با رفتار هاي پر خطر و براي شادي هاي لحظه اي و در پي هيجان هاي زود گذر ، خسارت هاي جبران ناپذيري را براي خود و ديگران در آستانه سال نو رقم بزنيم.
 
معاون اجتماعي ناجا افزود: از شما شهروندان محترم تقاضا منديم، با نظارت و توجه هر چه بيشتر به فرزندان خود در اين روزهاي پاياني سال، ضمن جلوگيري از ايجاد خسران هاي مادي، سبب ساز عدم ايجاد خدشه يي به سلامتي خود و ديگران شهروندان گرديد.
 
منتظر المهدي با تاکيد بر اين که از نوجوانان و جوانان عزيز ، آينده دار و آينده ساز اين کشور انتظار مي رود، شأن و شخصيت و منش خود را متجلي نموده و از انجام اموري که منجر به دل ـ آزردگي و جسم ـ آسيب رساني خود و ديگران مي گردد، پرهيز نمايند، گفت: يک به يک ما، در برابر نعمت سلامتي و آرامشي که پروردگار عنايت مان فرموده، مسئول هستيم.
 
به گفته وي به سبب وظيفه ي شهروندي و انساني مان، هيچ گونه توجيهي براي ايجاد پريشاني و آشفتگي رواني در قالب مراسم چهارشنبه سوري براي هم نوعان خود نداريم./ل
برچسب ها: چهارشنبه ، آخر ، سال ، آتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار